Ik moet zo’n 13 of 14 jaar geweest zijn, toen ik de single ‘I’d Rather Go Blind’ van de formatie Chicken Shack kocht. Wist ik veel dat dit blues was, of dat dit nummer me decennia later nog zou bijblijven. Nu niet dat ik een bluesfan ben, maar omdat ik pas later ontdekte dat dit eigenlijk oorspronkelijk een soulnummer was.
Op 25/1/1938 werd in L.A. een zekere Jamesetta Hawkins geboren. Haar tienermoeder was slechts 14 jaar oud. Wie haar vader was is nooit bekend geraakt. Moeder was dikwijls het huis uit, omdat ze relaties had met verschillende mannen, en Jamesetta leefde bij een reeks pleegouders. Op haar vijfde kreeg zangles van James Earle Hines, muzikaal directeur van het Echoes of Eden koor in de St. Paul Baptist kerk. Ze kreeg regelmatig rammel, en men stampte op haar borst omdat haar stem uit haar buik zou komen. Daardoor ontwikkelde ze als kind een ongelooflijk sterke stem. Haar pleegvader Sarge haalde haar dikwijls ’s morgens vroeg uit bed om te zingen voor zijn vrienden, ook weer met geweld. Daardoor plaste ze dikwijls in bed. Dat leidde uiteraard tot trauma’s. In 1950 overleed pleegmoeder Mama Lu, en Jamesetta’s biologische moeder bracht haar naar het Fillmore district in San Francisco. Daar begon ze naar doo-wop te luisteren en kreeg inspiratie door de meidengroep The Creolettes, die ze ook vervoegde. Op haar veertiende ontmoette ze Johnny Otis, en die nam de meidengroep onder zijn vleugels. Hij veranderde hun naam naar The Peaches, en Jamesetta werd Etta James. Zij nam zijn song ‘The Wallflower’, ook gekend als ‘Dance with Me, Henry’ op in 1955 en werd vermeld als coauteur. De oorspronkelijke titel was echter ‘Roll with Me, Henry’ maar dat klonk te expliciet. De song klom naar nr. 1 in de R&B charts en de groep kwam zo in het voorprogramma van Little Richard. Nadat Georgia Gibbs er een cover van opgenomen had, verliet Etta The Peaches. In plaats van haar contract bij Modern te verlengen, tekende ze in 1960 bij Chess Records. Kort daarna begon ze een relatie met Harvey Fuqua, de stichter van de doo-wopgroep The Moonglows. Met hem nam ze duetten op voor het Argo label. Op het einde van dat jaar werd haar debuutalbum ‘At Last!’ uitgebracht, met jazzstandaards, blues, doo-wop en R&B. Daarop stonden de klassiekers ‘I Just Want to Make Love to You’ en ‘A Sunday Kind of Love’. In het begin van 1961 kwam ze met haar bekendste song ‘At Last’ op de proppen, dat tot nr. 2 in de R&B charts steeg. De volgende jaren ging haar carrière wat bergaf, maar in 1967 kwam ze terug met meer R&B nummers opgenomen in de Fame studio’s in Muscle Shoals, Alabama. Daaruit kwam de hit ‘Tell Mama’, en op de achterkant van die single stond ‘I’d Rather Go Blind’, wat uitgroeide tot een klassieker en talloze malen gecoverd werd. |
In 1993 werd ze opgenomen in de Rock ‘n’ Roll Hall of Fame, en acht jaar later in de Blues Hall of Fame en de Rockabilly Hall of Fame. In 2003 ontving ze een Grammy Lifetime Achievement Award. Rolling Stone magazine plaatse haar op nr. 62 in de lijst van 100 Beste Artiesten Aller Tijden. Ook vergaarde 6 Grammy Awards.
In 2008 vertolkte Beyoncé Knowles haar in de film ‘Cadillac Records’ die ik echter nooit zag. Dit was een fictief portret van Chess Records, waar Etta 18 jaar voor opnam. Daarin zag je hoe Leonard Chess haar carrière op de sporen zette. Tijdens de première van de prent omarmden Etta en Beyoncé mekaar op de rode loper. Eerder was Etta kwaad op Beyoncé omdat zij tijdens de inauguratie van president Barack Obama in 2009 haar song ‘At Last’ gezongen had. Etta leed aan Alzheimer en aan leukemie. Die laatste ziekte werd haar fataal en ze overleed op 20/1/2012. Ze stierf 3 dagen na Johnny Otis, de man die haar ontdekt had. Etta sloeg de brug tussen doo-wop, blues, R&B en later gospel. |
Nu ga ik dieper in op haar 2 belangrijkste songs:
AT LAST
Etta’s handelsmerk, de song ‘At Last’ werd geschreven door Mack Gordon en Harry Warren voor de muzikale film ‘Sun Valley Serenade’ in 1941. In die film wordt het uitgevoerd door Glenn Miller en zijn orkest met zang van John Payne en Lynn Bari, gedubd door Pat Friday. Maar de studio besliste om de gezongen versie uit de film te weren, en enkel de instrumentale bleef erin. Glenn Miller bracht het nummer het jaar daarop uit op single. De versie van Etta dateert uit 1960 met een arrangement van Riley Hampton. Die song wordt dikwijls gekozen als openingsdans op bruiloften. Verder werd het gecoverd door o.a. Percy Faith, Gene Watson, Stevie Nicks, Liberty Silver, Cyndi Lauper, Beyoncé Knowles.
|
Tekst At last my love has come along My lonely days are over and life is like a song, oh yeah At last the skies above are blue My heart was wrapped up clover the night I looked at you I found a dream that I could speak to A dream that I can call my own I found a thrill to press my cheek to A thrill I've never known, oh yeah You smiled, you smiled oh and then the spell was cast And here we are in Heaven For you are mine at last |
I’D RATHER GO BLIND
In haar autobiografie ‘Rage To Survive’ schreef Etta dat ze deze song in 1967 schreef samen met haar vriend Ellington "Fugi" Jordan, die in de gevangenis zat. Omwille van belastingsproblemen gaf ze haar aandeel echter door aan Billy Foster, zanger bij de doo-wop groep The Medallions. Het werd uitgebracht als de achterkant van de single ‘Tell Mama’, en dat maakt dat het eigenlijk een dubbele A-kant heeft.
Het werd dikwijls gecoverd door o.a. Clarence Carter, Little Milton, Chicken Shack, Koko Taylor, Man Man, Rod Stewart, B.B. King, Elkie Brooks, Paul Weller, Trixie Whitley, Ruby Turner, Marcia Ball, Sydney Youngblood, Barbara Lynn, Beyoncé Knowles, Joe Bonamassa & Beth Hart, Mick Hucknall
Tekst Something told me it was over When I saw you and her talking, Something deep down in my soul said, "cry girl"´, When I saw you and that girl, walking out. Ooo I would rather, I would rather go blind boy, Than to see you, walk away from me child, and all Ooooo so you see, I love you so much That I don't want to watch you leave me baby, Most of all, I just don't, I just don't want to be free no Ooo I was just, I was just, I was just sitting here thinking Of your kiss and your warm embrace, yeah, When the reflection in the glass that I held to my lips, now baby, Revealed the tears that was on my face, yeah. Ooo and baby, baby, I would rather, I would rather be blind boy Than to see you walk away, see you walk away from me, yeah Ooo baby, baby, baby, I'd rather be blind now |
|
Voor mij lijdt het dus geen twijfel, dit zijn twee onvervalste soulsongs!
Patrick Van de Wiele
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024