cd reviews
Misschien waren er bij een aantal fans van deze melodieuze death metal band wat twijfels toen ze vernamen dat zowel gitarist Christopher Amott (broer van oprichter/gitarist Michael) en vocaliste Angela Gossow besloten de band te verlaten. Maar bij het aanhoren van het tiende studio-album van dit vijftal – Michael Amott (guitar), Nick Cordle (guitar), Sharlee D'Angelo (bass), Daniel Erlandsson (drums) en Alissa White-Gluz (vocals) – zullen alle sceptische twijfels zeker verbannen zijn! Want het nieuwste werkstuk van het kwintet is zonder meer knapte noemen. Het album bevat dertien nummers, veertien als je gaat voor de 'Special Edition' want dan krijg je er nog een cover van Mike Oldfield's 'Shadow On The Wall' bovenop. Er wordt geopend met een een korte intro getiteld 'Tempore Nihil Sanat', waar je wat vrouwelijk koorgezang hoort, maar meteen daarna wordt je met de neus op de feiten gedrukt met het krachtige en onstuimige 'Never Forgive Never Forget' waarin de band een fantastische groove neerzet die uiterst melodieus en catchy blijkt te zijn en die ook heel wat ruimte laat voor inventieve riffs en gitaarsolo's. Voeg daar de krachtige eerder schreeuwerige vocalen van Alissa (ex-The Agonist) toe en je verkrijgt een eerste echte mokerslag. OK, ik ben volledig akkoord dit is niet meer Angela, zodat de soms cleane vocals hier zowat volledig wegvallen. Maar dit neemt weg dat de vocalen van Alissa al meteen goed ingeburgerd lijken. Wat dacht je immers toen je voor de eerste maal het hier opvolgende titelnummer mocht horen ? Dit is inderdaad een nummer dat op ieder vorig album van de band niet zou hebben misstaan:het is uiterst krachtig, heftig en toch uiterst melodieus dankzij de schitterende gitaarpartijen. Tempo, kracht en melodie blijven hand in hand gaan bij 'As The Pages Burn' waarin verder een toch opmerkelijk aanstekelijk refrein de aandacht opeist. Ook het daaropvolgende 'No More Regrets' blijft op dit strakke, krachtige tempo doorgaan. Voor 'You Will Know My Name' word de gaspedaal net iets minder ingedrukt. Verwacht nu wel geen ballade, want ook deze track wordt stevig en eigenlijk sneller dan mid-tempo door de speakers gejaagd met opnieuw een verbluffende melodieuze gitaarsolo als toetje. Uiterst kalm en rustig krijg je dan het instrumentale 'Graveyard Of Dreams' voorgeschoteld dat je het best kan omschrijven als prachtig melodieus gitaarspel waarna 'Stolen Life' het tempo en zeker de kracht en de furie terug de hoogte in jaagt. Met 'Time Is Black' solliciteert het kwintet om een deel van een soundtrack te leveren voor bijvoorbeeld een animatiefilm van Tim Burton. Voor 'On And On' gaat het tempo en zeker de kracht weer de hoogte in, terwijl het rustig van start gaande 'Avalanche' een schitterend opgebouwde stevige melodieuze metalsong blijkt te zijn waarin de vocalen van Alissa mooi contrasteren met de melodieën die de gitaren uitspuwen. Met 'Down To Nothing' zijn we aanbeland bij de laatste vocale track op dit album: opnieuw wordt hier stevig van leer getrokken en zorgen melodieuze gitaarpartijen voor een groot contrast met de schreeuwerige en toch knappe vocalen van Alissa. Eindigen doet de band hier met 'Not Long For This World', een instrumentaal nummer dat je bijna als opvulling kan beschouwen daar de inspiratie waarschijnlijk net op dit moment was opgebruikt. Maar goed, dit neemt zeker niet weg dat we hier een uiterst knap album krijgen van Michael Amott en de zijnen. Zowat elke fan van de band en van melodieuze death metal zou dit album aan zijn collectie moeten toevoegen, want de band zorgt hiermee voor een schitterend vervolg op 'Khaos Legions' ondanks de wijzigingen in de line-up. Luc Ghyselen (4½)
0 Opmerkingen
Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
|