cd reviews
Het Zweedse zestal Casablanca – Anders Ljung (vocals), Mats Rubarth (bass), Josephine Forsman (drums), Erik Almström (guitar), Ryan Roxie (guitar) en Erik Stenemo (guitar) – liet voor het eerst van zich horen in 2010 tijdens de finale van het Zweedse 'Melodifestivalen'. Een eerste album, 'Apocalyptic Youth', kwam er in 2012, terwijl de opvolger, 'Riding A Black Swan' er vorig jaar aan kwam. Nu zijn ze er reeds met hun derde worp, 'Miskatonic Graffiti', een knap rockalbum waarmee het zestal voor het eerst met een conceptalbum uitpakt. Hun verhaal is gebaseerd op de Chtulhu mythologie die origineel gecreëerd werd door de Amerikaanse schrijver H.P. Lovecraft. Hun melodieuze rock kan ik het best gaan omschrijven als rockmuziek die op tal van Amerikaanse radiostations grijs wordt gedraaid, maar die hier, zeker in België, zo goed als geen kans krijgt. Waarschijnlijk wegens het feit dat de modale muziekliefhebber dit net iets te hard vind wegens de vele gitaarsolo's die nochtans alle uiterst melodieus klinken en nergens echt zwaar klinken (in ieder geval niet in de oren van een metalfan die deze muziek duidelijk niet hard en stevig genoeg zal vinden). Voeg daar een solide ritmesectie aan toe en vooral een uiterst melodieuze cleane zangstem en je verkrijgt muziek waarmee het waarschijnlijk erg prettig “cruisen” is op een of andere Amerikaanse highway. Sommige tracks klinken al wat aanstekelijker dan een andere en dan valt vooral 'Name Rank Serial Killer' op dat, mits ze wat steun krijgen van de radiostations hier te lande, best wel eens zou kunnen uitgroeien tot een immense radiohit en hen zo heel hoog zou kunnen katapulteren op een of andere affiche van een groot festival. Met 'She Was The One' prijkt ook een gevoelige ballade op het album dat wel heel knappe gitaarwerk bevat. Maar als geheel zal dit album, zeker hier in België, waarschijnlijk niet echt veel potten breken. Al gun ik dit zestal alle succes. Luc Ghyselen (3½)
0 Opmerkingen
Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
|