clouseau
Clouseau Centraal • 12 december 2014 • Sportpaleis Antwerpen
Koen en Kris Wauters hebben niets meer te bewijzen. De broers hebben alles bereikt wat er te bereiken valt in muzikaal Vlaanderen. Meer hits en meezingers dan u en ik kunnen opnoemen, ettelijke uitverkochte Sportpaleizen, succesvolle nevencarrières als presentator, reputaties als enthousiaste autofans en meer geld dan ik ooit zal verdienen. En terecht, verdorie! Hoewel Clouseau voor de goegemeente een gladde, geoliede hitmachine van popdeuntjes is (altijd populair om door het slijk te halen), is het niet meer dan terecht dat ze voor hun brood en spelen-aanpak rijkelijk beloond zijn. Het is een nobel doel om de massa te entertainen. Alleen al daarvoor verdient de groep respect - net als andere populaire mikpunten als U2 en Frans Bauer. Paul Hewson had wellicht nooit kunnen vermoeden dat hij nog in 1 adem met de heer Bauer zou genoemd worden. Er zijn geen zekerheden meer.
Vorig jaar brachten de broers hun album 'Clouseau' uit, en daaruit plukken ze vanavond gretig albumtracks. Een plezier voor de fans, maar mijn buurman gaat niet akkoord: "Ik wil hits!" mort hij ontevreden. Maar hits krijgt het aanwezige publiek ook à volonté, te beginnen met opener 'En Dans' van het gelijknamige album. "Straks is het januari" heb ik altijd een vreemde zin gevonden. Want het wordt toch elk jaar januari? '88' (van het nieuwe album) slaat op het jaar "1988", maar echte nerds associëren het natuurlijk met de snelheid waarmee je door de tijd kan reizen mits in het bezit van een DeLorean. En voor extreemrechtse figuren staat het getal helaas nog voor iets anders. Vanavond mondt het uit in 'Ik Wil Je', de evergreen van De Kreuners. 'Twee jaar geleden speelden we tijdens hun afscheidsconcert', aldus Koen, 'en vanavond spelen we hun grootste hit!'
'Fiets' en 'Brommer' worden a capella gebracht, maar waarom worden ze niet gecombineerd met 'Vanavond Ben Ik Bob' en 'Handenklap Voetenstap', zoals ik de broertjes voorstelde tijdens het recente interview? 'Brandweer', hun allereerste single, is blijkbaar het favoriete nummer van Koens dochter. 'Een nummer dat 17 jaar ouder is dan Zita!' De broers maken (gr)ootmoedig plaats voor het jonge talent Laura Tesoro (uit The Voice van Vlaanderen), die haar (beperkte) hit 'Outta Here' ten gehore mag brengen. Net voor het concert was er ook al Emma Bale, van The Voice Kids, die als voorprogramma-met-een-liedje indruk maakte met haar versie van Kodalines 'All I Want'. Net voor de pauze volgen 'Onvoorwaardelijk Wij' (een prachtnummer van de laatste plaat over de hechte band tussen de broers) en 'Daar Gaat Ze', zonder twijfel een van hun allerbeste.
Deel twee trapt af met 'Nobelprijs', een grandioos 'Louise' en 'Dat Ze De Mooiste Is' (geschreven door Jan Leyers, die daarvoor gerust een standbeeld verdient). Wanneer de broers verklappen dat Vlaamse reus Raymond van het Groenewoud een van hun inspiratiebronnen was, weet de gemiddelde concertganger hoe laat het is: een special guest! En jawel, Raymond zelve bestijgt het podium en brengt groots en enthousiast zijn 'Cha Cha Cha' en 'Liefde Voor Muziek'. Gek, toch, dat de heer van het Groenewoud steevast introvert in de media komt, maar dat hij het op het podium van het Sportpaleis moeiteloos op een swingen zet. Rechtsonder, naast het podium, ziet Sigrid Spruyt dat het goed is.
'Domino' (their best song?!) en het ietwat droge 'Wat Een Leven' volgen. 'Vonken & Vuur' blijft een sterke meezinger en 'De Tegenpartij' is het Vlaamse U2-nummer dat U2 nooit heeft geschreven. Vooral de gitaarpartij is pure The Edge, en het begin lijkt wel 'Where The Streets Have No Name'. In de bissen krijgen we eindelijk 'Vliegtuig' (het meesterwerk uit hun meest recente plaat) en 'Hier Bij Jou'.
Drie uur Clouseau? Wat een genereuze, gulle broers. De goedkoopste plaatsjes kosten bovendien amper €20, en zelfs die mensen (die helemaal bovenaan zitten) hoeven niets te missen: op twee momenten tijdens het concert haalt Koen zijn beste vliegtrucs boven en zweeft hij tot hoog in de nok van het Sportpaleis. Entertainment van hoog niveau, inderdaad. En hits, hits, hits. Meer dan prima.
Report: Julian De Backer – Photo’s: Kristof Baelus ©
Koen en Kris Wauters hebben niets meer te bewijzen. De broers hebben alles bereikt wat er te bereiken valt in muzikaal Vlaanderen. Meer hits en meezingers dan u en ik kunnen opnoemen, ettelijke uitverkochte Sportpaleizen, succesvolle nevencarrières als presentator, reputaties als enthousiaste autofans en meer geld dan ik ooit zal verdienen. En terecht, verdorie! Hoewel Clouseau voor de goegemeente een gladde, geoliede hitmachine van popdeuntjes is (altijd populair om door het slijk te halen), is het niet meer dan terecht dat ze voor hun brood en spelen-aanpak rijkelijk beloond zijn. Het is een nobel doel om de massa te entertainen. Alleen al daarvoor verdient de groep respect - net als andere populaire mikpunten als U2 en Frans Bauer. Paul Hewson had wellicht nooit kunnen vermoeden dat hij nog in 1 adem met de heer Bauer zou genoemd worden. Er zijn geen zekerheden meer.
Vorig jaar brachten de broers hun album 'Clouseau' uit, en daaruit plukken ze vanavond gretig albumtracks. Een plezier voor de fans, maar mijn buurman gaat niet akkoord: "Ik wil hits!" mort hij ontevreden. Maar hits krijgt het aanwezige publiek ook à volonté, te beginnen met opener 'En Dans' van het gelijknamige album. "Straks is het januari" heb ik altijd een vreemde zin gevonden. Want het wordt toch elk jaar januari? '88' (van het nieuwe album) slaat op het jaar "1988", maar echte nerds associëren het natuurlijk met de snelheid waarmee je door de tijd kan reizen mits in het bezit van een DeLorean. En voor extreemrechtse figuren staat het getal helaas nog voor iets anders. Vanavond mondt het uit in 'Ik Wil Je', de evergreen van De Kreuners. 'Twee jaar geleden speelden we tijdens hun afscheidsconcert', aldus Koen, 'en vanavond spelen we hun grootste hit!'
'Fiets' en 'Brommer' worden a capella gebracht, maar waarom worden ze niet gecombineerd met 'Vanavond Ben Ik Bob' en 'Handenklap Voetenstap', zoals ik de broertjes voorstelde tijdens het recente interview? 'Brandweer', hun allereerste single, is blijkbaar het favoriete nummer van Koens dochter. 'Een nummer dat 17 jaar ouder is dan Zita!' De broers maken (gr)ootmoedig plaats voor het jonge talent Laura Tesoro (uit The Voice van Vlaanderen), die haar (beperkte) hit 'Outta Here' ten gehore mag brengen. Net voor het concert was er ook al Emma Bale, van The Voice Kids, die als voorprogramma-met-een-liedje indruk maakte met haar versie van Kodalines 'All I Want'. Net voor de pauze volgen 'Onvoorwaardelijk Wij' (een prachtnummer van de laatste plaat over de hechte band tussen de broers) en 'Daar Gaat Ze', zonder twijfel een van hun allerbeste.
Deel twee trapt af met 'Nobelprijs', een grandioos 'Louise' en 'Dat Ze De Mooiste Is' (geschreven door Jan Leyers, die daarvoor gerust een standbeeld verdient). Wanneer de broers verklappen dat Vlaamse reus Raymond van het Groenewoud een van hun inspiratiebronnen was, weet de gemiddelde concertganger hoe laat het is: een special guest! En jawel, Raymond zelve bestijgt het podium en brengt groots en enthousiast zijn 'Cha Cha Cha' en 'Liefde Voor Muziek'. Gek, toch, dat de heer van het Groenewoud steevast introvert in de media komt, maar dat hij het op het podium van het Sportpaleis moeiteloos op een swingen zet. Rechtsonder, naast het podium, ziet Sigrid Spruyt dat het goed is.
'Domino' (their best song?!) en het ietwat droge 'Wat Een Leven' volgen. 'Vonken & Vuur' blijft een sterke meezinger en 'De Tegenpartij' is het Vlaamse U2-nummer dat U2 nooit heeft geschreven. Vooral de gitaarpartij is pure The Edge, en het begin lijkt wel 'Where The Streets Have No Name'. In de bissen krijgen we eindelijk 'Vliegtuig' (het meesterwerk uit hun meest recente plaat) en 'Hier Bij Jou'.
Drie uur Clouseau? Wat een genereuze, gulle broers. De goedkoopste plaatsjes kosten bovendien amper €20, en zelfs die mensen (die helemaal bovenaan zitten) hoeven niets te missen: op twee momenten tijdens het concert haalt Koen zijn beste vliegtrucs boven en zweeft hij tot hoog in de nok van het Sportpaleis. Entertainment van hoog niveau, inderdaad. En hits, hits, hits. Meer dan prima.
Report: Julian De Backer – Photo’s: Kristof Baelus ©
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024