MET: FAT CATS, THE BUCKSHOTS, PAUL ANSELL’S NUMBER NINE, DJ’S DENNIE EN DANNIE. |
|
1 OKTOBER 2016 |
Vertical Divider
Naast het jaarlijkse rootsfestival Goezot In ‘T Hofke, organiseert de vzw Goezot per jaar enkele evenementen in het ontmoetingscentrum De Djoelen. Tijdens de plaatselijke kermis of foor, is het ontmoetingscentrum dan ook ‘the place to be’ voor Foorroots. Waar de heren van Goezot de inspiratie blijven halen, is voor mij een groot raadsel, maar hoe men de zaal aangekleed had, was weer erg feestelijk en vooral origineel. De diverse lampenkappen boven het podium en de drapage in de zaal zorgden voor een enorme dosis sfeer. Zeer belangrijk, maar niet alle organisatoren zijn er zich van bewust. Wanneer sfeer en gezelligheid dan nog samengaan met keigoede muziek, dan worden wij daar alleen maar blij van. En dat was het geval. In de inkomhal mochten de Kempense Fat Cats het publiek verwelkomen en tevens vulden zij de pauzes van het grote podium op. Alhoewel ‘opvullen’ niet het juiste woord is. Fat Cats vullen niet op maar is een band die meer verdient. Het blijft mij een raadsel waarom ik deze gasten nog niet op een groot festivalpodium ben tegengekomen. Wat een band! Met Wesley Meynendonckx heeft de band een charismatische en capabele zanger/gitarist in huis, die muzikaal op zijn wenken bediend wordt door een super ritmesectie en twee zonder meer té gekke toeteraars op trompet en trombone. Blues, soul, swing, mambo en rock & roll toveren deze mannen uit hun instrumenten, alsof het niks is. En wie dacht dat je klassiekers als ‘Let The Good Times Roll’, ‘Mama, Talk To Your Daughter’ en ‘You Upset Me’ alleen maar klakkeloos kan kopiëren, moet toch eens dringend een optreden van Fat Cats bijwonen, waarna hij of zij zeker van gedacht zal veranderen. De eerste band op het grote podium, The Buckshots komt ook uit de regio. Wij zagen de band reeds diverse malen aan het werk, deze zomer nog op Sjock in hun ‘hometown’ Gierle en het mag gezegd worden, die band blijft ons steeds weer verrassen. Niet alleen stralen The Buckshots internationale allure uit, het vertaalt zich ook in hun nummers. Rockabilly, hillbilly, country, honky tonk en rhythm & blues heeft deze band in een mum van tijd weten te mixen tot een, zeg maar Buckshotssound. |
Vertical Divider
Frontdame Els Oostvogels oogt niet alleen als een klassedame, ze beschikt ook over een paar niet alledaagse stembanden. Pluspunt is tevens dat The Buckshots, naast Els, met gitarist Filip Geudens, een tweede niet onaardige vocalist in huis hebben, die vooral in de meer countrygetinte songs scoort. Voeg daarbij een stevige ritmesectie en de steeds weer verbazingwekkende tussenkomsten van Tom Hermans op leadgitaar en de Buckshotssound is compleet. ‘Honky Tonkin’s What I Do Best’, ‘The Wobble’ of ‘Tore Down’, you name it and The Buckshots will play it, om van hun versie van ‘Bang Bang’ nog maar te zwijgen. Super set Buckshots! Enige buitenlandse act was afsluiter Paul Ansell’s Number Nine. Al meer dan 20 jaren draait Paul mee in de rockin’ scene en wordt hij aanzien als één van, zo niet dé hotste Europese band. Ansell is een veelzijdig artiest en al heeft de tijd toch wel een paar kleine sporen nagelaten, toch kan de man nog steeds erg goed mee. Paul is ook iemand die zowel in de rock & roll als in de country zijn mannetje kan staan. Dat uit zich in zijn persoonlijke aanpak van Presley’s ‘She’s Not You’ en Kenny Rogers ‘Ruby Don’t Take You Love To Town’. En eigenlijk schieten we dan nog tekort, want ook songs van Johnny Cash, Roy Orbison , Johnny Burnette of Bull Moose Jackson’s ‘Big Ten Inch’ zet Paul zonder te verpinken naar zijn hand. Bovendien beperkt Paul zich niet tot de fifties. Net zo goed als de rock & roll uit de jaren vijftig, vindt hij zijn draai in Iggy Pop’s ‘The Passenger’, terwijl hij met zijn rockabilly versie van Jimi Hendrix’s ‘Hey Joe’ onze trommelvliezen nog eens extra verwent. Een dik verdiende pluim gaat tevens uit naar Ansell’s muzikanten, vooral naar gitarist Jeff Mead, wiens dubbelneck Danelectro onze oren en vooral onze ogen constant bezighield. Wat een fantastische afsluiter! Na middernacht mochten dj’s Dennie en Dannie de aanwezigen verder vermaken. Twee steengoede lokale bands en één buitenlands fenomeen zorgden weer voor een verkwikkend en enorm geslaagd Foorroots. Tot de volgende kermis… euh Foorroots! |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024