’30 Jaar Stageco’ (From Werchter To The World) is niet enkel het verhaal van een man die met één podium begon en inmiddels een bedrijf runt dat wereldwijd faam verwierf, maar ook het verhaal van iemand die zijn jongensdroom met hard werken wist waar te maken.
We schrijven 1979 als twee jonge gasten, de toen 21-jarige Hedwig de Meyer en Herman Schueremans de eerste openluchtversie van Werchter Rock & Blues festival op poten zetten. Dat er voor dit spektakel een podium nodig was, spreekt voor zichzelf. Na veel denkwerk en hard labeur konden Hedwig en zijn medewerkers hun eerste podium monteren. De affiche van dit festival was trouwens gevuld met ronkende namen als o.a. The Bintangs, Tom Robinson Band, Talking Heads, Dire Straits en Rory Gallagher. Herman zou al spoedig voor de programmatie instaan, terwijl Hedwig zich verdiepte in de podiumbouw. Hedwig was echter niet vlug tevreden, zodat een jaar later het festival reeds gebruik kon maken van een verbeterde versie. Had het eerste podium nog nood aan een steunpaal, dan verdween deze bij de nieuwe versie. Bovendien werd het podium verhoogd en voor het dak werd een constructie met torens ontworpen. Vanaf dan begint eigenlijk het echte verhaal van Stageco. Enkele Vlaamse steden huren het podium voor hun feesten en ook het Rockfestival van Thionville in Frankrijk en Schüttorf Open Air in Duitsland gaan door op het Werchterse podium. In 1981 gaat Hedwig nog een stap verder en is de dakconstructie in staat om de zware spots te dragen. Vanaf dan komt de podiumbouw in een stroomversnelling. Memorabel is ongetwijfeld het beeld van Bono, die tijdens de editie van Werchter 1982 als een acrobaat op de torens vooraan het podium klimt. En nog is de constructie voor verbetering vatbaar. Dak, torens en podiumoppervlakte worden steeds beter en groter, tot later zelfs een uiterst stabiele XXL versie. In 1983 beginnen managers van de toen opkomende bands als U2 en Simple Minds interesse te tonen voor het Belgische wonder. In 1987 trekken de mannen van Stageco van wal voor het Europese luik van de wereldtournee van Genesis. Deze prestatie zet de deur open voor het grotere werk. Grote namen in de rockbusiness vullen al vlug het orderboek van Stageco. Pink Floyd, David Bowie en Phil Collins zijn maar enkele van de vele megasterren die beroep doen op Hedwig en zijn mensen. En het blijft razendsnel gaan. In 1992 steekt Stageco voor de eerste maal de oceaan over om te touren met Genesis, en wordt het eerste podium op maat en naar de wensen van de klant gemaakt. Deze prestatie valt niet in dovemansoren, want ook kleppers als Metallica, Guns N’ Roses, Depeche Mode, Sting, Bon Jovi, Springsteen en Madonna touren met de hulp van de Belgische podiumbouwer. Kers op de taart is ongetwijfeld de eerste samenwerking met The Rolling Stones in 1994 voor hun Voodoo Lounge tour. Een samenwerking die trouwens nog herhaald zal worden. Maar ook buiten het rockcircuit scoort Stageco. |
Zo neemt Moskou contact op met onze podiumspecialist voor de viering van het 850 jarige bestaan van de stad. Riverdance, de Olympische Spelen en festivals in binnen- en buitenland komen gaandeweg op de ‘to do’ lijst. Stilaan is één podium niet meer voldoende voor een tour en verschillende sets zijn nodig. Het transport van de immense hoeveelheid van materiaal schrikt Stageco echter niet af. Integendeel, hun transport werkt net zo precies als een Zwitsers uurwerk. Het wordt steeds een race tegen de klok… opbouwen… afbreken... vervoeren… opbouwen en ga zo maar verder, en Stageco klaart de klus feilloos. Deadlines zijn er om gehaald te worden, ze overschrijden staat niet in het woordenboek van het podiumbedrijf. Inmiddels bouwt Stageco waar dan ook ter wereld zijn podia. De medewerkers werden mannen van het ‘steel’ en de podiumbouw is een ‘ hightechindustry’ geworden, waar niets nog onmogelijk is. Stagecos slogan is trouwens niet zomaar ‘If You Can Imagine It, We Can Build It’.
Alhoewel hij dit bij aanvang zeker niet voor mogelijk hield, heeft Hedwig de Meyer met zijn bedrijf duidelijk bakens verzet in de rockbusiness. Een business die zonder hem en zijn trouwe medewerkers, niet in staat was om de concertbezoeker ook een visueel schouwspel aan te bieden. Dit alles en nog veel meer kan je lezen en vooral bekijken in dit 336 pagina’s tellende en van ruim 400 prachtige foto’s voorziene, fantastisch kijk- en leesboek, dat bovendien een schat aan informatie bevat. Zowel de technische kant van de podiumbouw, het vervoer, als de schaalvergroting komen uitgebreid aan bod. In het deel ‘Van Elvis Tot Lady Gaga’ krijg je bovendien een overzicht van de evolutie van de podiumbouw voor stadionconcerten. De 10 mijlpalen voor het bedrijf worden ook nog eens apart belicht. Afsluiten doet het boek met het beknopte overzicht ‘Stageco Jaar Na Jaar’. Auteur Geert Vandenbon is niet over één nacht ijs gegaan bij het tot stand komen van dit boek. Gedurende 5 jaren werkte hij aan dit meesterwerk. Aan de hand van gesprekken met medewerkers, getuigen van het eerste uur, het uitspitten van het archief, en het op zoek gaan naar leuke verhalen en anekdotes, reconstrueert Vandenbon op sublieme wijze het prachtige verhaal van onze nationale podiumtrots STAGECO! Lambert Smits (5) |
30 Jaar Stageco (From Werchter To The World) I Geert Vandenbon I Pinguin Productions I Hardcover I 336 pag. I ruim 400 foto's I Stageco
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024