INTERVIEW WITH...
RETALIATE - THE ANSWER INTERVIEW
Een tijd geleden kreeg ik de nieuwste EP van Royal Jake te reviewen. Retaliate – The Answer werd door mij zeer positief onthaald waardoor ik de kans kreeg voor een interview met de band. Welliswaar via email wat voor mij een pak aan stress scheelde en de mannen in Royal Jake hebben zeker de nodige moeite gedaan om m'n vragen te beantwoorden waarvoor m'n dankbaarheid. Hieronder kunnen jullie dit interview lezen. Allereerst mannen, proficiat met deze geweldige EP en de kans die ik krijg voor dit email interview. Peter: Bedankt. Leuk te horen dat je de EP kan smaken en met plezier uiteraard. Arjen: De vele positieve reacties hebben ons plezier gedaan : ) Kjell: Hartelijk bedankt! Altijd leuk om te horen dat mensen iets goed vinden waar je zelf hard aan gewerkt hebt. Enkele jaren geleden speelden jullie nog grunge/groove metal. Vanwaar de overstap naar metal/hardcore/metalcore ? P: Da’s makkelijk te verklaren eigenlijk. De stijl die een band brengt is doorgaans een mix van de stijl van de muzikanten. Het is dus voornamelijk het gevolg van een aantal wissels in de line-up die onze stijl zwaarder heeft gemaakt. A: We mixen inderdaad onze persoonlijke invloeden en zaken die we zelf goed vinden met elkaar. Dit creëert een goede variatie die je kan horen op de EP. K: Toen ik aansloot in 2010 had ik al wel een vermoeden dat we zouden evolueren naar metalcore/hardcore door de muziekinteresse van de bandleden. Ik denk dat dit een natuurlijke evolutie is. Hoe verklaren jullie de steeds groeiende populariteit van metalcore en hardcore als subgenres binnen metal ? P: Ik weet niet of HC en metalcore echt zoveel populairder zijn geworden, maar ik vermoed dat de sociale media hierin zijn rol wel speelt. Volgens mij weten undergroundbands en magazines de sociale media ook beter te bespelen. A: De muziek zelf is vrij toegankelijk. Bovendien staat dit genre open voor nieuwe trends en variaties. K: We leven in tijden van vernieuwing, ook op muzikaal vlak. In een zoektocht naar vernieuwing wordt geprobeerd om verschillende stijlen met elkaar te combineren. Zo krijgen we een meer en meer vage lijn tussen de verschillende subgenres en gaan mensen die enkel één bepaald genre willen beluisteren ook openstaan voor nieuwe muziek. Er lijkt wel een heuse boom aan Belgische bands binnen deze scene, het lijkt erop dat er meer en meer bands uit ons eigen landje de weg buiten de underground hebben gevonden. Dit kunnen we enkel toejuichen niet ? Wat hopen jullie nog te bereiken als band op korte en langere termijn ? P: Da’s uiteraard een goeie zaak. Er loopt hier kwaliteit genoeg rond. Mochten mensen nog meer dan nu de moeite nemen om kleine, lokale shows te bezoeken dan zouden nog veel meer sterke bands buiten de underground bekend raken. Wat ons als band betreft draait het nu vooral om zoveel mogelijk publiek bereiken. De EP wordt overal warm ontvangen en we hebben een zeer energieke set waarmee dat wel zou moeten lukken. Op iets langere termijn zou ik graag een mooi full album willen afleveren met de Royal Jake. A: Ik denk ook wel dat we kunnen spreken van een Belgische New Wave aan goede metalbands en dan kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen. Ook ik heb de ambitie om binnen twee jaar een een full album met de band uit te brengen. K: Onze EP wordt inderdaad overal warm ontvangen. We hopen dat de goede reacties op onze EP zich zullen vertalen naar aanbiedingen voor leuke shows waar we nieuwe mensen kunnen leren kennen en waar we ervaringen kunnen opdoen. Ik denk ook dat een full album niet zal uitblijven. Ik kan niet wachten om er aan te beginnen Na deze geweldige EP hopen de fans natuurlijk op een full album, plannen hieromtrent ? P: Concreet zijn de plannen op dit moment nog niet, maar het staat wel al vast dat de volgende release een full album zal zijn. A: En nog beter zal worden als de huidige EP. Haha :D Als jullie gelijk welk festival zouden kunnen kiezen binnen België om op te treden in 2017, welk zou dit dan zijn en waarom ? P: ‘Antwerp Metal fest ‘of ‘Ieperfest’ zou wel leuk zijn. A: GMM want dat is het ultieme Belgische festival natuurlijk. K: Goh, dat is een moeilijke vraag. Natuurlijk zou het leuk zijn om op één van de bovengenoemde festivals te spelen, maar voor mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Belangrijk is dat we onszelf en het publiek een leuke tijd kunnen geven. Waar dat is, is dan net iets minder belangrijk. Even terug over de EP, op het laatste nummer ‘NGB’ bezingen jullie de streek waar jullie vandaan komen. Hoe groot is de metalcore/hardcore scene daar want de meeste Belgische metal/hardcore bands die ik ken komen meer uit regio Westhoek, al zit Ieperfest daar natuurlijk voor iets tussen. |
P: De NGB scene is klein. Peanuts in vergelijking met het voorbeeld van de Westhoek dat je zelf aanhaalt. Da’s deels te wijten aan Ieperfest maar ook door vele andere initiatieven van bvb Concrete Bookings, De verlichte Geest,… Da’s iets dat in de NGB nog moet groeien en waar we samen met bands als Hexa Mera en Deathwish proberen aan te werken. De song NGB is bedoeld om onze scene groter te maken. A: We hebben dit nummer geschreven om onze scene wat in de verf te zetten en om de lokale bands een duwtje in de rug te geven. K: Er is inderdaad nog niet echt een volwaardige scene hier in onze regio, maar er zijn wel veel fans van dit genre. Ik denk dat de populariteit van dit genre aan het groeien is in onze regio, maar dat het gewoon nog wat tijd nodig heeft om opgemerkt te worden. Op de titeltrack van de EP kaarten jullie de financiële last aan die een beginnende band heeft om ergens te geraken of iets te bereiken. Denken jullie dat Belgische bands gedoemd zijn tot releases uit eigen beheer of zouden de grote(re) labels ook stilaan de Belgische kwaliteit in de gaten krijgen ? P: Let op, de aanklacht gaat hier niet alleen richting de labels he. Het gaat ook om bookers die bands amper hun vervoerskosten willen vergoeden. Fans die verwachten dat ze geen entree moeten betalen om naar een show te gaan. De muziekpers die een release eerst op de productie afrekent (bij DIY producties) voor ze maar iets over de muziek zelf schrijft. Noem maar op… Dat zijn zaken die een zware financiële last op de schouders van een band kunnen leggen. Trouwens, labels (geen Major labels natuurlijk) zijn zelden nog echt labels te noemen zoals dat vroeger was. Vroeger nam een label een band op waarin ze echt geloofde en droeg de financiële last en risico. Hierdoor werd er ook heel veel moeite gedaan om een release te laten slagen. Nu neemt een label vaak alleen nog de taak van de promo en distributie op zich. Dus om op je vraag terug te komen. Het is dus aan een band om af te wegen om een release DIY of via een label te doen wanneer ze de kans krijgen. A: Het is zo dat bands vandaag de dag financieel langs alle kanten worden leeggezogen en dat gaat spijtig genoeg ten koste van de creativiteit en kwaliteit van een productie. Ik zie tegenwoordig de meerwaarde niet meer in van een kleiner label. Deze EP hebben we trouwens in eigen beheer uitgebracht. maar moest een groot label ineens Belgische Bands beginnen tekenen, zou dat deze beweging alleen maar ten goede uitkomen. K: Het is natuurlijk geen taboe dat geld een belangrijke rol speelt in de business. Er zijn vandaag de dag zoveel bands die de wereld proberen te veroveren. Door het internet valt dit natuurlijk nog meer op. Het is voor labels dan ook moeilijker en moeilijker om de juiste bands te vinden die genoeg potentieel laten zien om het label te versterken. Ik denk niet dan Belgische bands gedoemd zijn tot releases in eigen beheer. Er zijn wel degelijk bands uit België met een groot label. Het is gewoon een lange en moeilijke weg die zelden zonder investeringen lukt. De eerste single uit de EP was ‘Apocalyptic Treasure’, over wat handelt deze track waarvan een lyric vdeo is te bezichtigen op youtube? P: Deze vraag wordt nog wel eens gesteld. Zo was er bvb een fan die ervan overtuigd was dat het een satanisch getinte tekst was. Maar ik moest hem teleurstellen ☺ Nee, dit is een erg persoonlijke tekst en da’s meteen ook de reden waarom deze tekst in de ik-vorm is geschreven. De tekst gaat feitelijk over wat er verandert wanneer je vader wordt/bent. Het is een fantastisch gegeven maar het maakt je opeens ook heel zwak. Vandaar de titel. Op ‘Sacrifice You’ krijgen we ook Yannick te horen van de band Hexa Mera, in hoeverre werd hij betrokken in het proces van deze track ? Waarom kozen jullie voor hem als guest vocalist ? P: We hadden vooraf aan Yannick gevraagd of hij het zag zitten om een aantal lijnen in te zingen op deze EP. Ook aan Hans Teirlinck van ‘Whatever it Takes’ trouwens. Beiden zijn bevriende vocalisten die we enorm appreciëren voor hun specifiek stemgeluid. Beiden enorm verschillend van het mijne. De muziek en de tekst van de nummers waren volledig geschreven alvorens we beslist hebben wie op welk nummer de guestvocals zou doen. Vooral de combinatie met mijn stem heeft deze keuze bepaald. Beide heren hebben de zanglijn dan aangepast aan hun eigen stijl en het resultaat was meteen zeer bevredigend. A: Ik vind dat Yannick met zijn diepe vocal, een andere dimensie aan ‘Sacrifice You’ heeft kunnen geven. Hans heeft het brute van de titeltrack extra weten te accentueren. K: Beide heren hebben zich natuurlijk al uitgebreid bewezen met hun eigen band. We kenden hun stemgeluid en hadden al wel een paar ideetjes waar we dit zouden kunnen gebruiken. We zijn dan ook blij dat ze wouden meewerken aan deze EP. Bedankt voor dit interview en hopelijk tot binnenkort op een of andere show of festival. De Ep 'Retaliate – The Answer' van Royal Jake is digitaal beschikbaar op Itunes, Deezer, Spotify, Tidal, Pandora, Amazon, Google Play and Apple Play. Hij is ook verkrijgbaar bij Headshot Records en Rocking Bull in Antwerpen en in Nederland bij WTF Records. |
Johan Kaethoven
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024