EXCLUSIEF INTERVIEW:
Interviewtijd en dus worden we terwijl het eerste voorprogramma voor Serenity eraan begint langs de bar, doorheen de keuken en via de trap naar het kamertje geloodst waar het Franse Irradiance op het eten zit te wachten. Sopraan Audrey en toetsenist Stephane zijn de twee hoofdcomponisten van de band, wat wordt onderstreept door het feit dat het duo zowat het volledige gesprek voor zijn rekening neemt terwijl hun medemaats zichzelf mentaal aan het voorbereiden zijn op het concert.
Keys & Chords: Jullie muziek is erg gevarieerd, met onder andere flarden pure jazz. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om dat te doen?
Dat is een goed voorbeeld van wat we op voorhand hebben beslist. Oorspronkelijk is het begonnen als grappig tijdverdrijf waarmee we ons amuseerden tussen de zwaardere stukken door waarbij we jazzversies speelden van wat we net hadden gedaan, maar alles werkte zo goed dat we die muziek hebben ingepast binnen een aantal van onze songs. Keys & Chords: Vanwaar die beslissing? Het was iets speciaals. We schrijven de muziek samen, we zijn allebei onderlegd in zowel jazz als metal en die invloeden hebben we dan ook gretig gebruikt. Stephane: We componeren onze muziek vaak met beelden. We denken dan aan iets dat past bij de muziek en het meest overeenstemt met het idee dat we hebben voor het verhaal. Keys & Chords: Begin je bij het componeren dan met de muziek of bedenk je eerst waarover je gaat vertellen? Audrey: We starten bij het verhaal. Zelfs als de tekst nog niet helemaal gedefinieerd is, weten we waar we verhaaltechnisch naartoe willen. Keys & Chords: Ik geloof dat jullie eersteling meteen een conceptalbum is geworden? Héél de groep is een concept! We bestaan in een denkbeeldig retorfuturistisch universum waarin we heel wat zaken volledig hebben uitgewerkt. Bij Tolkien vind je in The Lord of the Rings een kaart. Ook bij ons is er een wereld waarin alles plaatsvindt, met onder andere verschillende locaties en personages. Het eerste album is bedoeld als introductie van die personages. Daarna willen we verdergaan met een tweede album waarin het verhaal zelf verder uit de doeken wordt gedaan. Dat is antimilitaristisch. Elke song staat voor aparte beeldfragmenten die we steeds verder uitdiepen. Die wereld vormt dus een volledig concept. Keys & Chords: Hmmmm... Dat klinkt eigenlijk alsof jullie mederollenspelers zijn! Dat klopt! Ik was vijftien jaar lang rollenspeler en organiseerde zelfs LARP's (Live Action Role-Playing games - red.) Ik deed echter ook mee aan gewone (tabletop - red.) rollenspelsessies, vandaar dat we een coherent universum wilden maken. We schonken daarom niet alleen aandacht aan de muziek, maar ook aan de sfeer en zo. We willen mensen laten reizen. |
Keys & Chords: Is het dan jullie ambitie om hier een multimediaproject van te maken?
Ik heb al kortverhalen geschreven in het Frans voor het album. Ik wilde ze ook laten vertalen, maar omdat alles nogal 'literair' is, hebben we een gespecialiseerde vertaler nodig. Voor het tweede album willen we een boek schrijven dat daarbij hoort. Ik heb al tekeningen gemaakt, die vind je ook in het cd-hoesje. Bij de kortverhalen heb ik ook aquareltekeningen toegevoegd die we kunnen gebruiken als we er ooit een rollenspel van kunnen maken. Keys & Chords: Was het niet moeilijk om andere muzikanten te vinden die niet alleen goed genoeg zijn om jullie eclectische songs voldoende goed in te vullen, maar die ook een affiniteit hebben met wat jullie proberen te vertellen? We hebben veel geluk gehad omdat we al heel wat capabele mensen kenden. Hiervoor verzorgde ik enkel zang. Ik ben gevormd als jazzmuzikant en als klassieke zangeres en bovendien speelden zowel Stephane als ik al in andere metalbands, waardoor ik er contacten op nahoudt in al die wereldjes. Er waren al snel anderen die zich aanmeldden en iets wilden doen uit vriendschap. Onze gitarist maakte overigens ook deel uit van een vorig concept waar ik bij betrokken was. Keys & Chords: Laat de veelzijdigheid in de muziek je ook toe om meer capaciteiten van jouw stem te benutten? Ja, want ik pas de manier waarop ik zing ook aan volgens het muziekstuk. Ik zal je een voorbeeld geven: in 'The Soldier and the Child' ben ik ook het kind. Dat is wanneer ik zo hoog zing. Het laat me toe om meerdere stemkleuren te gebruiken wanneer ik van personage wissel. Hetzelfde geldt voor de zangtechniek die ik gebruik. Als ik jazz zing, ben ik niet over dezelfde dingen aan het vertellen als wanneer ik mezelf een operastem aanmeet. Ik heb op het album een grote variëteit aan stemgeluiden neergelegd. Wanneer ik bijvoorbeeld meer vanuit de buik zing, kan ik iemand incerneren wiens personage nog niet helemaal gedefinieerd is. Daardoor kan ik een breder register gebruiken, is er meer veelzijdigheid en kan ik kiezen uit het volledige sonische pallet. De hoge stem vind ik ook interessant omdat de muziek zelf vaak veel 'dichtheid' heeft. Door zo te zingen, kan ik gemakkelijker boven de muziek uit geraken, maar ik hou ook van de stevigere metalpassages. Keys & Chords: Jullie muziek is behoorlijk complex en dan is een goede productie erg belangrijk. Jullie mix klinkt alsof hij toch nog iets beter zou kunnen... Stephane: Ik denk inderdaad dat er al op voorhand grenzen zijn aan de mix. Audrey: We hebben het hele album thuis opgenomen. Daarna is de muziek gemixt geworden, maar we hadden daarbij begrenzingen en konden niet alles doen wat we wilden. We waren echter genoodzaakt om zo te werken. We maken muziek die erg moeilijk is om te mixen, onder andere omdat we veel echte muziekinstrumenten gebruiken. Zo kan je viool, trompet en saxofoon horen, maar die zijn niet altijd in optimale omstandigheden opgenomen. Er waren ook nog veel andere elementen om te mixen, zoals de achtergrondzang. Stephane: Er zijn een aantal dingen verkeerd gelopen. Jeugdzonden. Bij de arrangementen, bijvoorbeeld. We hebben de dubbele basdrums niet volledig kunnen opnemen en we hadden ook tijdsbeperkingen. Keys & Chords: Stel je voor dat jullie worden opgepikt door een groot label en een budget krijgen om alles opnieuw op te nemen, zouden jullie dat dan doen? Nee, want dat zou geen extra waarde vormen, we zouden liever meteen met het tweede album beginnen. We hebben ook duidelijke ideeën over waar we naartoe willen. Er is ook een violist in de band en als er nieuwe mensen op het podium zijn verandert dat wat we met de compositie doen. Dirk Vandereyken |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024