support: Little Devil Allstars • 30 april 2015 • W2 Popcentrum Den Bosch (NL)
Op de releaseparty van “Karmaflow” vanavond zou het volledige videogame alsook de muziek van het videospel voorgesteld worden aan pers en publiek. Het beloofde voor het ganse Karmaflow team na 2,5 jaar werk dan ook een feestje te worden.
Na ontvangst en bezoek aan de kleine verkoopstand werd het videospel door middel van projectie voorgesteld. Voor geïnteresseerden was er ook de mogelijkheid om het spel even uit te proberen. Over het spel en de opzet hiervan kan je elders op de site al een bespreking lezen en daarom zal ik me hier verder beperken tot de live prestaties zelf. Omstreeks 21.00u was het zover en mocht Rock, Metal & Party Coverband “Little Devil Allstars” de avond openen. Ze kunnen inmiddels op enige bekendheid rekenen in hun thuisland en deden eerder al podia van 013, De Bibelot, Het Klokgebouw en De Bosuil aan en stonden op het voorprogramma van Skid Row-frontman Sebastian Bach. Ook Radio Brabant bezorgde de band al meermaals airplay. Carmen Raats (Gitaar) & Lisette Van Den Berg (Zang) verlenen ook hun medewerking aan het Karmaflow Project en dat zal dan ook de link tussen “Little Devil Allstars” & “Karmaflow” geweest zijn die maakt dat de band mocht openen deze avond. Een eer die ze met glamour doorstonden! Een uur lang werden we getrakteerd op bekende Rock- & Metal deuntjes die op kwalitatieve wijze gebracht werden. ‘Whole Lotta Rosie’ – ‘Kickstart My Heart’ - ‘Baracuda’ – ‘Love In An Elevator’ - deden dienst als opwarmer van de set en het werd meteen duidelijk dat de band als een geoliede machine werkt en kwaliteit aan boord heeft. Paul Lensveld (Gitaar) mocht uitblinken in ‘Welcome To The Jungle’ maar er was geen twijfel mogelijk dat ook de ritmesectie van de band strak zit. Dit werd bewezen met ‘The Trooper’ van Iron Maiden dat voorzien van strakke baslijnen door Laurens Pijman en knap geplaatste drums vanTim Kuper de basis mocht vormen voor het duo gitaarspel van Carmen & Paul. Ook Lisette’s stemgeluid – dat door de band ruw klonk – kwam overtuigend en indrukwekkend over. Ingrediënten genoeg dus om goed opgewarmd te raken voor de hoofdact. De set werd beëindigd met ‘Death To All But Metal’ van Steel Panther en een medley waarin ook stukken van ‘The Final Countdown’ – ‘Born To Be Wild’ & ‘Pretty Fly For A White Guy’ in verwerkt zaten. Hierna viel het doek over de bühne om de set klaar te zetten voor” Karmaflow” zelf. Lisette Van Den Berg & Carmen Raats zullen bij dit voorprogramma ook wel meer dan opgewermd zijn om aan de hoofdset te beginnen en ik vroeg me even af of Lisette ook deze set nog tot een goed einde zou brengen. Na enige tijd wachten weerklonk dan de intro van het “Main Theme” van het videospel en ging het doek open. Achter de drums zat Ivo Van dijk – Composer van de ganse rock-opera – en de blijdschap stond zowat de ganse set op zijn gelaat af te lezen. Jammer genoeg vanavond geen volledige show met het Metropole Orkest bij zoals op de premiére op 18 & 19 januari in Theater aan de Parade maar het orchestrale gedeelte werd op sequenser weergegeven. |
Waarschijnlijk was het podium van het W2 popcentrum te klein om het voltallige Metropole Orkest hier mee op te plaatsen. Ook de cast aan vocalisten was beduidend kleiner dan bij vorige premiére maar dit kon de pret niet bederven. Vocalisten van dienst werden beperkt tot Lisette Van Den Berg (Data Chamber) – Bas Dolmans (The Conductor) – Jesper De Kuyff ( The Guide) & Arjan Janissen (The Sun Brother). Deze laatste vertolkte meermaals de rol van Jesus in de musical ‘Jesus Christ Superstar’ die jaarlijks in 013 wordt opgevoerd. De vocalisten werden begeleid door de “Karmaflow” band: Ivo Van Dijk (Drums) – Bob Wijtsma (7 string Gitaar) – Carmen Raats (7 String Gitaar) - Luuk van Gerven (Bas). Muzikaal zit de ganse Rock-opera sterk in elkaar en de prestaties die vanavond geleverd werden waren dan ook dermate hoog dat genieten de boodschap was. De band had er duidelijk zin in en zette er meteen de beuk in met “The Muse And The Conductor”. Meteen viel op dat Lisette’s stem een veel groter bereik heeft dan wat ze in het voorprograma liet zien. Hier blonk de dame niet enkel uit in de ruwe partijen maar ook de glasheldere stukken werden met glans doorstaan. Het is dan ook een hele opgave om ook de partijen die normaal door Simone Simons (Epica) – Elize Ryd (Amaranthe - Kamelot ) – Charlotte Wessels (Delain) - Lindsey Schoolcraft (Cradle of Filth) - Mariangela Demurtas (Tristania) - Alissa White-Gluz (Arch Enemy) er even bij te nemen. Ook voor de andere vocalisten was zulk een meervoudige taak weggelegd want ook daar moesten de zanglijnen van Mark Jansen (Epica, MaYaN) - Dani Filth (Cradle of Filth) - Marc Hudson (Dragonforce) - Henning Basse (MaYaN, Rage, Metallium, Firewind) - Tony Kakko (Sonata Arctica) - Daniël de Jongh (Textures) opgevangen worden door het drietal. Vocaal zijn de geleverde prestaties dus zeker noemenswaardig. Ook muzikaal werd er virtuoos omgesprongen met de instrumenten, temeer omdat werken met een sequenser weinig ruimte overlaat om vrij te improviseren of fouten op te vangen. Een mooi uitgebalanceerde set van symfonische partijen in contrast met stevige heavy partijen ondersteunde de zang dat van glashelder & gevoelig tot ruig en echt grunts ging. ‘Essence Of Despair” – “The Guide” – “The Bird Goddess” – “Sacrifice” passeerden de revue. Afgesloten werd er met “The Creator and The Destroyer” en je kan je geen mooier einde bedenken want qua compositie zit in dit nummer zowat alles vervat waar de ganse Rock-opera voor staat. Een perfecte balans tussen gevoel, emotie, agressie, contrast tussen glashelder en uiterst ruw, symfonishe orkestratie & vette gitaarriffs.
Dit ganse live gebrachte huzarenstuk was een mooie weergave van de originele soundtrack die bij het videospel hoort en vormde een mooi beeld van de ganse soundtrack. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024