|
1 JULI 2018 |
Het muziekfestival Rock Zottegem dat zondagavond zijn 25ste editie afsloot met een concert van Clouseau, heeft de voorbije dagen ongeveer 36.500 bezoekers geteld. Volgens organisator Kurt De Loor, een recordeditie op alle vlakken.
Zes jaar geleden deden ze een laatste kreun met drie uitverkochte Sportpaleis-concerten. Anno 2018 staan De Kreuners gelukkig weer op een podium. Eind vorig jaar maakten ze een comeback met de nieuwe single ‘Viktoria’, een Nederlandstalige cover van The Kinks. Begin dit jaar stelde de legendarische rockband ook het gloednieuwe best of album, ‘De Singles’ voor aan hun fans. Onder een loden zon bemerkten we op de weide heel wat T-shirts met de slogan, ‘De Kreuners Stoppen Nooit!’ De Kreuners mochten op dag drie de stekker in de jukebox inpluggen. Op de tonen van The Stones betraden Walter Grootaers (vocals), Ben Crabbé (drums) , Axl Peleman (bas), en gitaristen Jan Van Eyck en Erik Wauters het podium. Met ‘Gezellig Samenzijn’ werd meteen een onbesuisde muzikale cartouche op een volgepropte festivaltent losgelaten. Na deze opwarmer, voor zover dit nog nodig was, grasduinde de band in hun rijkelijke repertoire. Nummers als ‘Altijd Alleen’, ‘Nee Oh Nee’ en ‘Op Zoek’ waren maar enkele chapiters die vanaf noot één werden meegekeild. Peleman zegt met enige grootsheid in zijn stem dat ze terecht fier zijn om het voorprogramma van Clouseau te mogen spelen. Maar dat Clouseau gvd ook fier is dat ze de aftershow van De Kreuners mogen performen. Na enig jolijt gingen we ‘Op Zoek’ naar enkele ‘Cous-cous Kreten’, al waren de lyrics van ‘Het Regent Meer Dan Vroeger’ niet zo toepasselijk met deze hitte. Na de ballade ‘Radio’ daagt Axl de fans nog even uit om hoger te gaan schreeuwen dan de 95 toegestaande dB. Mateloos en wel zeer makkelijk ging de fanbase naar 111 dB . Fuck’ al die GAS ambtenaren, sneert hij nog weg…! De band zetten dan maar gezwind de song ‘Wat Komen Moet Dat Komt’ in de steigers, een popnummer uit alweer 1995. ‘Meisje Meisje’ ontwaarde in een akoestisch duet tussen Crabbé en Peleman tot Grootaers de outro vocaal vertolkte. Naadloos continuerende ze hun weg met de sing-along hits ‘Layla’ en ‘Ik Dans Wel Met Mezelf’. T ’is zo plezant om hier te mogen spelen, dat ik er haast van droom, zegt Walter en kondigde meteen ook ‘Maak Me Wakker’ aan. Walter laat het refrein maar wijselijk aan de inmiddels dolgedraaide fans en wordt haast emotioneel bij het annonceren van ‘Zo Jong’, een nummer dat hij opdraagt aan wijlen Bere Bergen. Met de rocker ‘Verliefd Op Chris Lomme’ en ‘Ik Wil Je’ komt een slotakkoord aan een hitgevoelige show. Tijdens het bisnummer ‘Zij Heeft Stijl’ haalt Grootaers een jonge dame uit het publiek voor een dansje op het podium. En met ‘Nu Of Nooit’ knalde een laatste kreun over Rock Zottegem. |
Na een pauze was het
de beurt aan die andere iconische Vlaamse band, Clouseau. Ook deze popgroep hoeft, net als De Kreuners, allang geen
betoon meer. Koen Wauters had er blijkbaar zin in. De brothers Koen en Kris hadden
voor de gelegenheid ook een blazer-duo meegebracht wat de nummers heel wat meer
spankracht en inhoud meegaven. Na de feilloze openingssong ‘De Perfectie’ kon
ook Koen het niet laten om een joke uit te halen naar zijn oude vrienden De
Kreuners toe. “Naar anciënniteitsnormen zouden wij eigenlijk voor De Kreuners
moeten spelen, maar de home sluit om 21u00, dus moesten ze vroeger spelen”,
dolde een opgewekte Wauters. ‘Brandweer’ en ‘Anne’ deden dan maar de rest. Koen
moet maar met een vinger wijzen en het publiek gaat al helemaal loos. Net zoals
twintig jaar geleden. Hij kent dan ook al jaren de knepen van de muzikale foor
en ook met ‘Swentibold’ en ‘Geeft Het Op’ wuifden de handjes simultaan van
links over rechts. Het nummer ‘Nopelprijs’ staat in Koen’s persoonlijke top
drie Clouseau songs. Na de akoestische intro van ‘Louise’ ging het crescendo
met nummer tot het uiteindelijk uitmondde in een geëlektrificeerde boogiesong. Tom
Lodewyckx gitaarriffs, Herman Cambré drumpartij en Hans Franken’ keyboard arrangementen
waren ook de aanzet tot ‘Dansen’, iets wat Koen blijkbaar wel vaker deed in
zijn jongere jaren. Na enkele wel gesmaakte sexy moves kwam het funky ‘Oh Ja’,
dat werd ingekleurd door het blazers-duo Jo en Wietse én het swingende ‘Honger’
onze appetijt aanwakkeren. ‘Leeftijd heeft geen invloed op het dansen, je moet
enkel goesting hebben om te dansen’, het waren maar enkele zinspellingen die
Koen in petto had voor zijn fanbase. ‘Daar Gaat Ze’ werd een volgende
meezinger, én ook de tekst van het volgende nummer is poepsimpel. Koen had het
dan uiteraard over ‘Ik, Jij, Hij of Zij’… en ook de outro van ‘Oogcontact’ met zijn
nanananana… is ons inziens niet zo verschrikkelijk gecompliceerd.
In de finaleronde waren ‘Zij Is Van Mij’, ‘Van Binnen’, ‘Vonken En Vuur’ en het overweldigende ‘De Tegenpartij’ de perfecte uitsmijters. Het toepasselijk ‘Ik Wil Niet Dat Je Weggaat’, het swingende ‘En Dans’ en de ballade ‘Domino’ waren de bisnummers van een ‘greatest hits’ concert. Op de lichtshow van heel wat smartphones verdwenen Koen, Kris en de hele Clouseau entourage achter de toneelschermen. Clouseau speelt maar een beperkt aantal concerten deze zomer. Wel, Rock Zottegem genoot volop van een uitstekend performen! |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024