|
zaterdag 23 november 2024
Cultuurcentrum, Hasselt Report: Stefan Meekers Foto's: Stefan Meekers © Met dank aan: CCHA en Laurent Pitsi |
Het Soweto Gospel Choir is een waar internationaal cultureel juweel. Sinds hun indrukwekkende debuut in Kaapstad in 2003, tijdens Nelson Mandela’s eerste “46664”-concerten ter bevordering van bewustzijn rond AIDS/HIV, heeft dit Zuid-Afrikaanse koor zich in snel tempo ontpopt tot een toonaangevende kracht in de wereldmuziek. Het koor werkte samen met wereldsterren zoals Bono, John Legend, Celine Dion en Robert Plant, won drie Grammy Awards voor Best Traditional World Music Album en stond op gerenommeerde podia over de hele wereld.
Een eerbetoon aan vrijheid en rechtvaardigheid. Vanavond voor een uitverkochte theaterzaal hier in Hasselt brengt het koor hun nieuwe voorstelling Hope. Hope is een gloednieuw concert van het driemaal met een GRAMMY® bekroonde koor. Het viert liederen en hymnes uit de vrijheidsbeweging van Nelson Mandela’s Zuid-Afrika en de burgerrechtenbeweging van Martin Luther King in het Amerika van de jaren 1950. Het concert opent met een energiek programma vol Zuid-Afrikaanse vrijheidsliederen. Zoals de charismatische koorleider Shimmy Jiyane aan het begin aangeeft: hoewel we misschien niet alle woorden begrijpen die in twaalf inheemse talen worden gezongen, is de emotie onmiskenbaar. Het achtienkoppige koor straalt pure toewijding uit met hun dynamische, hoog opspringende danspassen, expressieve gezichtsuitdrukkingen en prachtig samensmeltende harmonieën. Dit alles wordt krachtig ondersteund door toetsenist Diniloxolo Ndlakuse en percussionist Sipho Ngcamu, die indruk maakt met zijn uitgebreide drumopstelling. |
Het eerste deel van de voorstelling eindigt met een freedom medley, deels in het Engels en deels in het Afrikaans, opgedragen aan Nelson Mandela. De laatste harmonie op het langgerekte “Madiba” zorgt voor kippenvel en vormt een adembenemende brug naar het tweede deel van het concert.
Na een korte pauze gingen ze van start met het tweede deel, grotendeels in het Engels gezongen, bevat verder nog schitterende uitvoeringen van protestliederen uit de burgerrechtenbeweging, met werken van iconen zoals een eigen versie van de traditional gospel song ‘Amen’ waarmee Otis Redding in 1968 postuum een hit scoorde. Ook nummers van James Brown, Sam Cooke, Stevie Wonder en Aretha Franklin passeerden. Het onbetwiste hoogtepunt is echter hun creatieve herinterpretatie van het duet “Don’t Give Up” van Peter Gabriel en Kate Bush. Verrijkt met Afrikaanse zang en ritmes, krijgt het nummer een unieke, ritmische gloed die het origineel naar een nieuw niveau tilt. Het concert eindigde met een uitbundige staande ovatie tijdens de sublieme slotzang van Leonard Cohen’s Hallelujah. Bijzonder ontroerend. Dit koor bood een werkelijk magnifieke ervaring die ik nooit zal vergeten. Bekend om hun krachtige optredens, maakten ze die reputatie meer dan waar. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024