|
26 OKTOBER 2018 |
De Duitse componist Robert Schumann (1810-1856) zei ooit dat de menselijke stem het mooiste instrument op aarde is. Een grond van waarheid zit hier zeker in, op voorwaarde natuurlijk dat dit mooiste instrument op de juiste manier gebruikt wordt. Meestal worden stemmen begeleid door instrumenten, maar pas goed komen ze tot hun recht bij a capella. Dat hadden de groepjes doo-woppers, met hun harmonieuze samenzang in de jaren ’50, reeds goed begrepen. Je kan nog een stapje verdergaan, zodat je een veredelde samensmelting van stemmen krijgt. In eigen land zijn de zes heren van Voice Male hier een schoolvoorbeeld van. Al ruim twee decennia hebben deze gasten bestaande songs een aparte versie bezorgd met hun wonderlijke stemmenblending. Aan alle mooie liedjes komt echter een einde, zo ook aan dat van Voice Male. Inmiddels zijn de heren bezig met hun afscheidstournee die op 19 mei in de Arenbergschouwburg afgesloten wordt. Gelukkig passeerden het zestal eerst nog in CC Palethe. Dat de mannen niet voor één gat te vangen zijn, werd al vlug duidelijk. Zat hun ‘You Make My Dreams Come True’ nog in een mooie soulverpakking, dan behoorde het in het Hebreeuws gebrachte ‘Boker’ van Noa zonder meer tot de hoogtepunten van de avond. Hun repertoire zoekt Voice Male in diverse muziekgenres. Zowel hedendaagse als wat oudere popsongs werden voorzien van een a capella make-over. Enkele van deze nummers die deze verandering mochten ondergaan, waren Cindy Laupers ‘True Colors’, Doe Maars ‘Sinds Een Dag Of 2’, ‘I’m Gonna Be (500 miles)’ van The Proclaimers en ‘Chaos’ van Bazart. Met de medley ‘Radio Gaga/Sweet Dreams’, respectievelijk van Queen en Eurythmics sloot de eerste set af.
Het tweede deel werd afgetrapt met een mix van uit Disneyfilms als ‘Sneeuwwitje’ en ‘The Lion King’ komende nummers. Nog meer filmmuziek, maar dan uit een ander genre kwam er met Ennio Morricone’s ‘The Man With The Harmonica’. Het vakmanschap kwam hier nog eens extra aan de oppervlakte. |
Fenomenaal hoe de dreigende, mysterieuze sfeer die het origineel in zich heeft, ook in de a capellaversie moeiteloos overeind bleef. In eigen land bleef Voice Mail dan weer met werk van The Strangers, Stromae en Milow. Een ‘human beat box’ legt, wanneer goed gebracht, een super groove. Dat deed ze ook in Voice Male’s versie van de all time classic ‘Voulez-Vous Coucher Avec Moi Ce Soir’. Het optreden liep stilaan naar het einde, toen ‘Footloose’ en het zelfs van een Elvis move voorziene ‘Non, Non, Rien N’a Changé’ tot een ‘sing along’ werden omgevormd.
Dat je enkel met geschoolde en goed matchende stemmen een superieure performance kan neerzetten, maakte Voice Male andermaal duidelijk. Bisnummers waren dan ook onvermijdelijk. Met twee staande ovaties bedankte het zestal een eerste maal met Koelewijns rockende ‘Kom Van Dat Dak Af’. De klassieke ‘kers op de taart’ kwam er na de tweede staande ovatie met het zonder micro’s gebrachte ‘De Aarde’ van Urbanus. Sublieme afsluiter! Heren van Voice Male, wees ervan overtuigd dat het publiek jullie gaat missen! |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024