Stoneground Words / Madrugada / As I See It Now / Sunset And Other Beginnings
Melanie, in 1947 in Astoria, Queens geboren als Melanie Safka behoort ongetwijfeld tot de iconen van de in de sixties furore makende ‘flower power’ stroming. Het is dan ook niet verwonderlijk dat liefde, passie en emoties de rode draden in haar songs zijn. Begonnen in het circuit van koffieshops in Greenwich Village, tekende zij in 1967 haar eerste platencontract met Columbia Records. In datzelfde jaar nam zijn haar eerste single ‘Beautiful People’ op die haar meteen een sterrenstatus verleende. Die sterrenstatus zou nog verstevigd worden toen Melanie ‘Lay Down (Candles In The Rain)’ samen met The Edwin Hawkins Singers opnam. |
Toen zij op 16 augustus 1969 op het legendarische Woodstockpodium stond, was Melanie meteen de spreekbuis van een hele ‘love & peace’ generatie.
Morello Records brengt nu 4 van haar albums opnieuw op de markt. Let wel, deze albums behoren niet tot een boxset, maar zijn apart te verkrijgen. Omwille van het feit dat zij nauw met elkaar verweven zijn, vinden wij het echter beter om ze samen te bespreken. De eerste cd ‘Stoneground Words’ stamt uit 1972 en is zeker de meest imponerende van de vier. Melanie ontpopte zich als een bewonderenswaardige singer/songwriter. Haar sterke, ietwat apart klinkende stem en de degelijke songs maken van ‘Stoneground Words’ een indrukwekkend album. Fantastische muzikanten en erg knappe gospelachtige backing vocals maken van opener ‘Together Alone’ meteen een hoogvlieger. In het dromerige van Pete Seeger geleende ‘My Rainbow Race’ gunt Melanie ons een inkijk in het van liefde doordrongen gedachtegoed. Melanie blijft geloven in het oprechte en het liefdevolle wat zij met verve onderstreept in ‘Do You Believe’. Als bonustracks krijgen we het schitterende licht uptempo ‘Bitter Bad’ en het van ontroerende pianoklanken voorziene ‘Seeds’. ‘Stoneground Words’ is een vat vol oprecht gebrachte emoties. ‘Madrugada’ werd voor een eerste maal uitgebracht in 1974 en laat een lichtjes andere Melanie horen. Had ze tijdens de opnames van ‘Stoneground Words’ een overschot aan songs, dan deed ze op dit album beroep op meerdere covers. Zo is er ‘Lover’s Cross’ van Jim Croce, ‘Pretty Boy Floyd’ van Woody Guthrie, ‘I Think It’s Going To Rain Today’ van Randy Newman, ‘Will You Love Me Tomorrow’ van Gerry Goffin en Carole King en het duo Jagger/Richards levert ‘Wild Horses’. Bovendien is het album op diverse locaties opgenomen en dat laat ook sporen na. Beginnen doet Melanie echter met een eigen song. Het met een Mike Oldfield intro gezegende ‘Love To Lose Again’ laat een ietwat vertwijfelde Melanie horen. Die twijfels neemt ze aarzelend weg in het met steelgitaar overgoten ‘Pretty Boy Floyd’. Het ruim 6 minuten durende ‘Wild Horses’ krijgt door het aparte arrangement een intenser geluid dan de versie van de Stones, wat echter de song niet tot een hoger niveau kan tillen. ‘Will You Love Me Tomorrow’ is dan weer niet meer dan een goedgeslaagde cover. |
|
|
In 1975 bracht Melanie zowel ‘As I See It Now’ als ‘Sunset And Other Beginnings’ uit. ‘As I See It Now’ bevat weer de meeste nummers van Melanie’s hand. Als voornaamste covers noteren we Dylans ‘Don’t Think Twice, It’s All Right’ en de Kahn/Donaldson compositie ‘Yes Sir, That’s My Baby, in 1925 een hit voor Margaret Young en vijf jaren later voor Eddie Cantor. In de jaren ’60 namen o.a. Ricky Nelson en Frank Sinatra de song nog op. Dylans nummer klinkt door de meer uitgebreide begeleiding toegankelijker en commerciëler en ‘Yes Sir, That’s My Baby’ schept in Melanie’s versie een bluesy gevoel. Van de eigen songs charmeren vooral het naar country neigende ‘You’re Not A Bad Ghost, Just An Old Song’, evenals het swingende en veelzeggende ‘Sweet Misery’. Als toemaatje krijgen we een calypsoachtig ‘La Bamba’.
Op ‘Sunset And Other Beginnings’ zoekt Melanie voor 6 van de 13 nummers, andermaal haar toevlucht tot andermans songs. Hierdoor gaat zij ook meer de in 1975 heersende poptoer op. De eigen songs ademen nog steeds haar bekende stijl, maar met de covers mikt zij op een breder publiek. Het Holland/Dozier/Holland nummer ‘You Can’t Hurry Love/Mama Said’ is zonder meer een smaakvolle interpretatie, waarbij de gospelinvloeden een heel ander licht op dit nummer werpen. En ook het klassieke ‘Ol’ Man River’ tovert zij om tot een zuiders, dansbaar nummer. In ‘I’ve Got My Mojo Working’ moet het bluesgevoel plaats ruimen voor een meer funky aanpak. Haar eigen ‘Where’s The Band’ is even glorieus als destijds haar charttopper ‘Lay Down (Candles In The Rain)’, terwijl ‘Sandman’ een heerlijke lullabysong is. Toegift op dit album is een versie van ‘Beautiful People’ live opgenomen in oktober 1975 in de Royal Albert Hall. Wat deze 4 albums bewijzen, is dat Melanie niet enkel een artieste is die bekendheid genoot in de sixties, maar wel één van de weinigen van de op Woodstock optredende artiesten die in een later decennium nog steeds heerlijke muziek maakte. De geur van patchouli en wierook is er nog steeds. Storend is dit echter niet, het werkt alleen heerlijk nostalgisch. Omwille van de verschillende muzikale gedaantes die Melanie op deze 4 albums aanneemt, is het wenselijk om deze albums samen aan te kopen. |
Melanie enjoyed her greatest fame in the sixties. She was an icon of the flower power movement and managed to get herself a place on the stage of the legendary Woodstock festival. On this four separately sold albums Melanie shows that she was still a fabulous singer-songwriter in the seventies. Reason why you best buy these albums together.
DETAIL ALBUM
Tracks: STONEGROUND WORDS
MADRUGADA Tracks:
|
AS I SEE IT NOW
Tracks:
SUNSET AND OTHER BEGINNINGS Tracks:
|
Platenlabel
Morello Records
Labelnummer
MRLL 45
MRLL 46
MRLL 47
MRLL 48
Distributie
Cherry Red Records
Website Artiest
Melanie
Morello Records
Labelnummer
MRLL 45
MRLL 46
MRLL 47
MRLL 48
Distributie
Cherry Red Records
Website Artiest
Melanie
Lambert Smits (4)
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024