|
7 JANUARI 2017 |
Vertical Divider
Het is koud in Brussel. Maar het houdt mij niet tegen om buiten te gaan. Ik begeef mij naar de gevangenis van St-Gillis, beter gezegd, rechtover heb je er een klein theater genaamd “Cellule 133a”. De sociale media heeft mijn aandacht getrokken om mij daar te begeven voor een zang/theater voorstelling van Tamara Geerts. Zij is een Vocaliste en Psychoterapeute die werkt op de kracht van de stem. Al is zij een kind van de jaren ’80, toch weet ze overdonderd te worden door de mens Nina Simone. En dit is terecht. Tamara brengt ons dus een aangename wandeling door het leven van Eunice Kathleen Waymon met leuke vertelsels en heerlijke muziek. Ze wordt wel op zeer professionele wijze omringt door Thierry Gutmann op drums. Hij is bekend van het BRT Jazz orkest, Radio 2 orkest en heeft oa. samengewerkt met Adamo, Vaya Con Dios, Kadja Nin en Jo Lemaire om er maar enkele op te noemen. Op piano vinden we Anne Wolf, winnares in 2002 van de Django d’Or. Ze heeft ook reeds meegewerkt met Sttellla, Isabelle Antenna, Helmut Lotti, Johnny Logan, Yasmine, … Maar ze is voornamelijk erkend als grootse Jazz pianiste in de Brusselse scène. Op bass vinden we niemand minder dan Sal La Rocca. (Toots THIELEMANS, Philip CATHERINE, Steve GROSSMAN, Lee KONITZ, Dani KLEIN, …) Setlist:
|
Vertical Divider
Muzikaal zit het perfect in orde. Al heeft Tamara niet het uitgesproken talent en stem van Nina Simone, toch weet ze ons te boeien door alle zangpartijen op haar eigen manier te brengen. Ze overdrijft in geen geval, en dit maakt het juist heel mooi en geloofwaardig. De keuze van de nummers is bepalend voor het verhaal dat ze wil brengen. Ze brengt het verhaal van Nina Simone op een chronologische wijze, van haar eerste kennis met muziek in de kerk, via haar liefdesleven tot haar engagement voor de zwarte minderheden in de VS, tot haar teruggetrokken leven in Frankrijk. Er is echt voor ieder wat wils deze avond. Het is een mooie kennismaking voor diegene die het leven en werk van Nina Simone niet goed kent. En het blijft een prachtige performance voor de jazzamateur. Eindigen doen ze echt in schoonheid. Door Feelin’ Good te brengen, kan mijn avond niet meer stuk. Ieder muzikant krijgt nu wel de kans om zijn kleine extra solo te brengen. En dat doen ze echt stuk voor stuk op magistrale wijze. Ik ben nu echt overtuigt! In 2017 ga ik verder op zoek naar zulke leuke avonden. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024