19 FEBRUARI 2016 • CC Palethe, Overpelt
MET: 2-3-GO - THE HUMTAILS • THE PALADINS
|
Voor de tweede editie van de Rockabilly Night had cultuurfunctionaris Tom Coppers weer gezorgd voor een geweldige affiche. Met twee lokale bands, 2-3-Go, The Humtails en de uit San Diego, Californië komende The Paladins, lag het succes van de tweede editie reeds lang op voorhand vast. Dat was ook te merken aan de opkomst. Pakweg 500 liefhebbers maakten dat de grote zaal De Zinne, tot in het kleinste hoekje gevuld was. |
Het repertoire, dat één en al herkenning opriep, ging er bij het publiek dan ook als zoete koek in. ‘Hey Good Lookin’’ van Hank Williams, ‘Going Up The Country’, ‘Blue Suede Shoes’, ‘Rock Around The Clock’, ‘Folsom Prison Blues’ van Johnny Cash, Jerry Lee’s ‘Great Balls Of Fire’, Fats Domino’s ‘I’am Ready’ en zo kunnen we nog wel een halve pagina vullen, stroomden met een megadosis energie door de zaal. Met Mr. Guy op drums, percussie, harp en kazoo, frontman en meester op de staande bas Slap’in Quiff, Koekoek Steven op slaggitaar maar vooral met ouderdomsdeken Sr. Jo op de leadgitaar, heeft 2-3-Go zich in een mum van tijd als prima ambianceband geprofileerd.
Nog uit eigen regio kwamen The Humtails. Deze band zweert bij de wild om zich heen schoppende rock & roll uit de fifties. Met zanger Alain Reynders heeft de band bovendien de meest schitterende live performer in zijn rangen. Alains uitstraling katapulteert je van bij het eerste nummer ‘back to the fifties’. Alleen hadden wij de indruk dat hij in Palethe niet erg goed bij stem was. Nu een echt probleem was dit niet, want de manier waarop hij de microfoonstandaard als een extra lichaamsdeel behandelde, deed de jonge Elvis wel even herleven. Een even grote verdienste ging naar de gitarist, die met een lekker twanggeluid de retrosfeer prima op smaak bracht. Ook deze band eerde Cash met ‘Folsom Prison Blues’ en hun versie van ‘Marie Marie’ van The Blasters mocht er ook wel zijn. De band waarvoor het publiek zo talrijk naar Overpelt was afgezakt, was ongetwijfeld de uit San Diego, Californië stammende en reeds sinds de jaren 80 bestaande, The Paladins. Gitarist Dave Gonzalez, Thomas Yearsley op staande bas en tevens publieksentertainer van de band en drummer Brian Fahey, weten nog steeds het publiek tot de meest extreme vorm van extase te brengen. Hoe dat kan? Wel doodeenvoudig, Dave, Brian en Thomas hebben een ongekende dosis energie, die met het verstrijken van de jaren blijkt toe te nemen, in plaats van te verminderen. Bovendien zijn deze gasten wel echt ‘down to earth’. Praatjes maken met de fans, op de foto met hen, uitleg over de gear die zij hanteren en noem maar op, bij The Paladins word je nooit afgewimpeld. |
Hun repertoire is al jarenlang hetzelfde, de fans zingen de nummers uit volle borst mee en toch is ieder optreden net dat tikkeltje anders.
Hun optreden van de dag ervoor was letterlijk in het water gevallen. In de club waar ze zouden spelen, was een waterlek ontstaan, zodat de kans om geëlektrocuteerd te worden niet gering was. De hierdoor niet vrijgekomen dosis energie moest dan nog zijn uitweg vinden. Bijgevolg was hun performance op deze Rockabilly Night eentje om nooit meer te vergeten. Kwam daar nog bij dat op hetzelfde moment ook hun livealbum ‘Slippin’ In Ernesto’s’ werd uitgebracht. Dit album is een perfecte registratie van hun optreden. Traditiegetrouw opende de band met ‘Powershake’, waarna de hits mekaar in sneltempo opvolgden. ‘Too Late For You Now’, ‘Lookin’ For A Girl Like You’, ‘Tore Up From The Flore Up’, ‘Irene’, ‘Big Mary’s’ en ‘Let’s Buzz’, vergden het uiterste van de geluidsinstallatie. De ritmesectie met Thomas en Brian werkte met de precisie van een Zwitsers uurwerk, zodat Dave zijn Gretsch naar fenomenale prestaties kon dwingen. Die prestaties resulteerden in mooi uitgewerkte, vaak lange solo’s. Solo’s die echter nooit verveelden. Integendeel zelfs, zij wierpen een nieuw en helder licht op de reeds enkele decennia’s meedraaiende nummers. Kortom, The Paladins bewezen andermaal dat zij nog lang niet uitgespeeld zijn en dat er nog terdege met hen rekening dient gehouden te worden. Maar daar hoeven de jongens zich niet druk over te maken, het tomeloze enthousiasme dat zij bij het publiek ontketenden, sprak voor zich. En zoals het bij rockabillyfestivals hoort, werd ook hier de pauze gevuld door een dj. Tom Goelen kweet zich met heerlijke plaatjes uit de rockin’ fifties, schitterend van zijn taak. Good work Tom! Tom Coppers en de ganse ploeg van Palethe, enorm bedankt voor deze editie van de Rockabilly Night. Prima organisatie, schitterende affiche en een uitverkocht evenement, wat kan je nog meer wensen? Een volgende editie? Met dank aan Tom Coppers en C.C. Palethe |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024