21 oktober 2015 • AB Club, Brussel
‘Twee overweldigende stemmen, de twee nieuwe sterren van Daptone records’
Op 18 mei en 6 november 2014 waren soulzangeressen Saundra ‘Saun’ Williams en Starr Duncan al eens te bewonderen, respectievelijk in de AB te Brussel en in het Depot te Leuven. Toen waren ze de backingzangeressen van Sharon Jones & The Dap-Kings. Beide dames kregen na die toer de kans om een album te maken voor Daptone records. En wie dat label een beetje kent, weet dat daar alleen maar retro en vintage funk, soul, gospel en wereldmuziek van hoge kwaliteit wordt geproduceerd. Saun & Starr maakten tijdens de shows met Sharon Jones al indruk. Nu kwamen ze hun, in het voorjaar verschenen debuutalbum ‘Look Closer’ promoten.
De kleine club van de AB liep pas tegen kwart na acht ’s avonds vol. Later tijdens hun show zou Saun verklappen dat het nog maar hun tweede uitverkochte concert was. Dat is hoopgevend, al is een zaaltje met ongeveer 200 mensen vullen niet echt een kunst. Ik hoop dat ze één van de komende jaren de grote zaal van de AB kunnen vullen. Om twintig voor negen start hun begeleidingsband The Soul Novas met het instrumentale ‘Chocolate Buttermilk, ideaal om het geluid scherp te stellen. Alle solisten, gitaar, drums, trompet en saxofoon krijgen een korte solo en je hoort dat de band er klaar voor is. En het geluid en de balans zitten goed! De twee sterren van de avond komen op, twee ‘down to earth’-vrouwen die samen opgroeiden in de New Yorkse Bronx, elkaar uit het oog verloren en jaren later toevallig beiden achtergrondzangeres van Sharon Jones werden. De dames openen met het ritmisch zeer sterke ‘Hot shot’ met Starr op leadvocals. Dit zullen de zangeressen afwisselend doen, of ze zingen in duet. Maar wat een prachtige old school-stemmen hebben ze. Beiden zeer elastisch en flexibel, maar Starr schiet er nog net iets bovenuit met haar hoge uithalen en schreeuwtjes. De band is strak en de blazers, Keytaro Yasutake op trompet en vooral Mike Buckley op tenor saxofoon, maken indruk. Zowat het hele debuutalbum brengen ze voor de club, waar de temperatuur steeds hoger oploopt. Saun zingt de lead in het rustige dansnummer ‘Gonna make time’ waarover de blazers een prachtige saus gieten. |
Ook het trage jazzy ‘If only’ maakt indruk door de samenzang en de ingehouden spanning in de song.
Het zeer amusante mid-tempo duet ‘Blah, blah, blah’ is vederlicht enhet zet gelijk een glimlach op vele gezichten. De blazers vangen de Hammondpartijen van de studioversie op en saxofonist Mike Buckley geeft een schitterende solo weg. De AB club begint te zweten en de meeste aanwezigen krijgen het moeilijk om stil te staan. Als ze ‘Sunshine (you’re blowing my cool)’ inzetten is het hek van de dam en tot achteraan in het kleine zaaltje staat iedereen te swingen. De band vertrekt en Saun & Starr blijven alleen achter. “We gonna do some gospel… Daarmee groeiden we op in de Bronx. Om ons van de straat te houden stuurden onze ouders ons naar de kerk om er te zingen”, grinnikt Saun. “En we gaan het ook nog eens zonder microfoon doen!” zegt Starr spelend. Dan ze zetten een adembenemende a capella versie van ‘Down by the riverside’ in. Wat een stemmen, wat een gevoel, wat een diepgang! Het zoveelste kippenvelmoment van de avond! Maar het is zeker nog niet gedaan want ze doen er ook nog ‘I won’t be back no more’ van Reverend Gary Davis bij. Adembenemend mooi! Het Curtis Mayfield-achtige, door Binky Griptite van The Dap-Kings geschreven ‘Another love like mine’, gezongen door Saun, klinkt fris en overtuigend. Na een uur en vijf minuten sluiten ze de set af met de titeltrack van hun debuutalbum ‘Look Closer’. Wel, dat hebben we gedaan en we hebben ook goed geluisterd. We hebben Saun & Starr wat beter leren kennen en zeker hun muziek en die mag er zijn, zonder twijfel een aanwinst in het steeds populairder wordende organische soullandschap. Bissen doen ze met het stuwende ‘Big wheel’ en de trage soulsmartlap ‘In the night’! Een hemels einde van een bloedhete en swingende avond. Hopelijk krijgen we ze snel weer te zien! |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024