EEN PERFECT NIEUW JAAR
De weken voor en rond Kerstmis zijn traditioneel een periode waarin we naar kerstliedjes luisteren. En die zijn ons allemaal overbekend, in diverse uitvoeringen, want bijna elke artiest neemt in zijn carrière wel eens zo’n kerstalbum op. Daarom wou ik deze keer het over een andere boeg gooien, en een niet zo voor de hand liggende song onder de loep nemen. De week na Kerstmis vieren we immers het nieuwe jaar, of beter gezegd de overgang van het oude naar het nieuwe. En die feestavond is nu net de inspiratie voor mijn nieuw artikel.
De song die ik op het oog heb is ‘The Perfect Year’, mij bekend geworden in de uitvoering van Dina Carroll. Maar om de ontstaansgeschiedenis van dat liedje te ontdekken, moeten we terug in de tijd. Stap dus even mee in mijn teletijdmachine… In juli 1993 opende in Londen de musical ‘Sunset Boulevard’, die eigenlijk een bewerking was van de gelijknamige Amerikaanse film noir uit de jaren ’50 van de vorige eeuw, in een regie van Billy Wilder. Deze prent werd indertijd genomineerd voor 11 Academy Awards, en won er 3. Hoofdpersonages waren Joe Gillis (gespeeld door William Holden), een onbekende scenarist, en Norma Desmond (gespeeld door Gloria Swanson), de vergeten filmster uit de periode van de stomme film, die hem in haar fantasiewereld meesleurde. Maar ik wil het hier meer specifiek hebben over de musical, waarvoor de muziek geschreven werd door het Britse genie Andrew Lloyd Webber, met teksten van Don Black en Christopher Hampton. In het begin van de jaren ’60 wou Stephen Sondheim een muzikale adaptie van de film maken, en componeerde zelfs de eerste scène. Maar Billy Wilder wou dat het een opera werd. Sondheim borg zijn plannen op. Toen Andrew Lloyd Webber echter een decennium later de film zag, schreef hij zelfs de titelsong voor een musical. He zou echter duren tot 1991 toen hij Amy Powers vroeg om teksten te schrijven voor ‘Sunset Boulevard’. Don Black kwam er daarna bij, en samen met Powers schreven ze een versie die in 1991 opgevoerd werd tijdens Webber’s Sydmonton Festival. Deze versie oogstte geen succes, maar een nieuwe versie deed dat het jaar daarop wel. Daarin verklaart Norma op een bepaald moment haar liefde aan Joe, terwijl ze ‘The Perfect Year’ zingt. In de originele West End productie, in een regie van Trevor Nunn, die opende op 12/7/1993, zong Patti LuPone de song. Maar de kritieken waren gemengd. Na 3 weken stopte de vertoning al, om pas op 19/4/1994 voor de tweede maal te openen. Glenn Close nam de rol van Norma over, en het jaar daarop trad Elaine Page in haar voetsporen. Tussendoor en in januari 1996 nam Petula Clark het ook over. De laatste actrice die Norma speelde was Rita Moreno. De show hield er op 5/4/1997 mee op. Tegelijkertijd speelde de musical ook in LA. en op Broadway, waarna er verschillende processen liepen omwille van ontevreden acteurs. De show zou daarna nog internationaal op tournee gaan doorheen de UK, Duitsland, Canada, Australië, Nederland, Zweden, Zuid-Afrika en Spanje. En in 2008 en 2016 zou de musical zelfs heropleven in Londen. Alles hiervan opnoemen zou me echter te ver leiden. Er is zelfs een tijd lang sprake geweest van een filmadaptie van de musical. De artieste die de song tot bij mij bracht, is Dina Carroll. Ze werd geboren in, Newmarket, Suffolk op 21/8/1968, uit een Schotse moeder en een Amerikaanse vader, en zong al op haar vijfde. Acht jaar later won ze zelfs een talentenjacht. Het zou echter duren tot 1989 toen ze haar versie van Dionne Warwick’s ‘Walk On By’ opnam, en er een kleine hit mee scoorde. Twee jaar later zong ze bij de groep Quartz hun cover van Carole King’s ‘It’s Too Late’. Na 2 singles besloot het label haar te lanceren als soloartiest. Ze tekende bij A&M Records en in 1992 kocht ik haar debuutalbum ‘So Close’, waaruit maar liefst 4 hitsingles (waaronder ‘Ain’t no Man’, de titeltrack en ‘This Time’) getrokken werden. Op mijn versie staat echter ‘The Perfect Year’ niet op. Dina nam haar versie immers pas het jaar daarop op. Dat liedje stootte door tot in de top 5, zodat Dina op dat moment twee singles in de top 10 had. Ze werd gelauwerd tot “Best Female Artist” tijdens de BRIT Awards in februari 1994. Dina vond echter dat ze opgebrand was en stapte eruit. Het jaar daarop raakte ze in contractuele problemen en de volgende single, plus een nieuw album, kwam er pas in 1996. Toen ontdekte Dina dat ze leed aan otosclerosis, een genetische beenderziekte, die haar oren aantastte. Na een gelukte operatie werd ze genomineerd tot “Best Female Artist” tijdens de BRIT Awards in 1997. Pas het jaar daarop kwam ze toe aan haar derde album, waarop haar versie van Dusty Springfield’s ‘Son of a Preacher Man’ stond. Maar door het overlijden van Dusty werd die single ingehouden. Dina werd in 1999 opnieuw gelanceerd als een dance diva. En zo gin get verder tot in 2003. Pas 3 jaar geleden maakte ze haar comeback als hoofdact op de ‘David Guest Is not Dead but Alive with Soul’ tournee. Maar waarover gaat ‘The Perfect Year’ nu eigenlijk? Wel de wereld is het gewoon om de overgang van het ene jaar naar het andere te vieren. Dina’s versie pakt je bij je strot, geeft je kippenvel, bekijk maar de liveversie hieronder op YouTube. Na haar werd de song gecoverd door Bill Tarmey (1994), Gary Wilmot & Carol Kenyon (1995), Eliane Page (1995), Glenn Close (1998), Myra Malmberg (1998), Lynda Law (1998), Sarah Brightman (2005), 001 Ensemble (2006), Stephen McAndrew (2010), Louise Dearman (2013) en Sussan Kameron (2014). Instrumentaal kwam het liedje aan bod bij David Raintree (1994), John Arpin (1994) en Emile Pandolfi (2010). Dat Nieuwjaarsmoment is uiteraard niet overal ter wereld hetzelfde. De eersten die 2020 binnengaan zijn de inwoners van Kiribati, ofwel Christmas Island en Samoa (onze tijd is dat dinsdagochtend om 11 uur al). Daarna volgen de Chatham eilanden, Nieuw Zeeland, om zo verder te gaan naar delen van Rusland en Australië. Dat is overigens niet altijd zo geweest. Tijdens de Romeinse periode viel Nieuwjaar in maart. Maar in 46 VC creëerde Julius Caesar de Juliaanse kalender, die deze datum vastpinde op 1 januari. Tot paus Gregorius XIII in 1582 de Gregoriaanse kalender invoerde, die de meest gebruikte is. En was het voor u afgelopen jaar niet zo’n perfect jaar? Wel, geen nood, ik denk dat het bij de meeste mensen onder ons het geval was. Hopelijk komt 2020 aardig in de buurt! Dat wensen wij u alvast hier bij Keys & Chords. Hier volgt de tekst van het liedje: Ring out the old Bring in the new A midnight wish to share with you Your lips are warm, my head is light Were we in love before tonight? I don't need a crowded ballroom Everything I need is here, if you're with me Next year will be the perfect year No need to hear the music play Your eyes say all there is to say The stars can fade And they can shine Long as your face is next to mine I don't need a crowded ballroom Everything I need is here, if you're with me Next year will be the perfect year We don't need a crowded ballroom Everything I need is here, if you're with me Next year will be the perfect year It's New Year's Eve, and hopes are high Dance one year in, kiss one goodbye Another chance, another start So many dreams to tease the heart We don't need a crowded ballroom Everything I need is here, if you're with me Next year will be the perfect year Songwriters: Don Black / Andrew Webber / Christopher Hampton Wanneer u dus eind deze maand de intrede van het nieuwe jaar viert, en een glas champagne drinkt, zet dan deze song op. En dans met uw geliefde zo 2020 binnen! Het zal een perfect jaar worden! Patrick Van de Wiele © 2019 for Keys and Chords |
|
|
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024