EEUWIG EGYPTE
Deel 2
Vorige keer kon u al het eerste deel van mijn muzikale verkenning van het Oude Egypte lezen, en hier is deel 2.
Eén jaar daarna (in 1978) kwam de Italiaanse band La Bionda met een elpee waarop de track ‘Sandstorm’ stond. Deze track duurt meer dan 10 minuten! Alhoewel dit zich meer in de sfeer van een Arabisch avontuur situeert, bestaat een groot stuk van Egypte ook uit zandwoestijn, waar stormen opsteken. Maar waarschijnlijk kent u hen beter van hun hit ‘One for You, One for Me’. De Amerikaanse komiek Steve Martin & The Toot Uncommons (eigenlijk leden van The Nitty Gritty Dirt Band) parodieerde in 1978 de farao Toetanchamon in zijn song ‘King Tut’. Hij baseerde zich daarvoor op de rondreizende tentoonstelling. Martin voerde de song live op tijdens ‘Saturday Night Live’. Het werd een hit, en verkocht meer dan één miljoen maal. In 1979 kocht ik de elpee ‘Meet the Monsters’ van de Nederlandse band Long Tall Ernie & The Shakers. Daarop stonden allemaal tracks op die verband hielden met griezel en/of monsters. Eén ervan past precies in dit artikel, en dat is ‘I’m the Mummy’. Die ging natuurlijk over een mummie die tevoorschijn komt uit een piramide. In een ludieke sfeer bezong die mummie zijn wedervaren. Hij werd in zijn eeuwenoude slaap (zelfs Cleopatra miste hem niet) gestoord door een archeoloog, en ze draaiden er een film over en schreven een boek. De Egyptenaren wilden immers eeuwig leven, en daarom lieten ze hun dode lichaam mummificeren. Kate Bush bleef ook niet ongevoelig voor het oude Egypte. In de kerstspecial van 1979 zong ze ‘Egypt’. Zijzelf beschreef de song als een poging om een hoorbare animatie te brengen van de romantische en realistische visies van dat land. En hierna vindt u de tekst: Follow the Nile Deep to much deeper. The Pyramids sound lonely tonight. The sands run red In lands of the Pharoahs. Their symmetry gets right inside me. I cannot stop to comfort them. I'm busy chasing up my demon. I cannot stop to comfort them. I'm busy chasing up my demon. Oh, I'm in love With Egypt. My Pussy Queen Knows all my secrets. I'll never fall in love again. I drift with dunes. I whisper of the tombs. They offer me Egyptian delights. She's got me with that feline guise, Got me in those desert eyes. She's got me with that feline guise, Got me in those desert eyes. Oh I'm in love With Egypt. Uit datzelfde jaar stamt ‘Night Boat to Cairo’ van de Britse knotsgekke band Madness. Op een ska ritme zongen en speelden zij, gekleed in koloniale outfit met tropenhelm en met de piramiden op de achtergrond. Of staken zij de draak met het Britse leger? Wie zal het zeggen. Het nummer was afkomstig van hun debuutelpee ‘One Step Beyond…’ en werd geschreven door Mike Barson (muziek) & Suggs (tekst). Daarna werd het hernomen op de ‘Work Rest and Play’ EP. De saxofoon speelt er een grote rol in. Ondertussen heeft de uitdrukking “Night Boat” zich een weg gebaand in het Cockney dialect en staat het voor een “giro”, de cheque van een werkloze. Het schijnt dat de bandleden nogal wat alcohol tijdens het draaien van de videoclip consumeerden, wat ook hun “Nutty Train” looppasje verklaart. Maar wist u dat de rivier de Nijl de langste ter wereld is? Het nummer werd daarna nog gecoverd door Top of the Pops (1980), International Disco Band & Singers (1980), Tic Tox (1998), Studio 99 (2000), Kris Atkins (2012), Bim Skala Bim (2014), Melbourne Ska Orchestra (2018). Tekst: It's just gone noon half past monsoon. On the banks of the river Nile. Here comes the boat only half-afloat. Oarsman grins a toothless smile. Only just one more to this desolate shore. Last boat along the river Nile. Doesn't seem to care, no more wind in his hair. As he reaches his last half mile. The oar snaps in his hand before he reaches dry land. But the sound doesn't deafen his smile. Just pokes at wet sand with an oar in his hand. Floats off down the river Nile. Floats off down the river Nile. All aboard, night boat to Cairo. Night boat to Cairo. Nog in datzelfde jaar komen we de song ‘Fire in Caïro’ van de Britse gotische rockgroep The Cure tegen. Deze track stond op hun debuutalbum ‘Three Imaginary Boys’ en gaat over een sombere ramp in een grootstad, maar heeft verder niks met Egypte te maken. Uit 1981 stamt de song ‘Sphinx’ van Britse New Wave band Toyah. Deze song werd oorspronkelijk gratis als promo op flexy vinyl meegegeven met het Flexipop Magazine. Die gaat uiteraard over de wereldberoemde sfinx op het plateau van Gizeh, en werd samen met een andere track, ‘For You’, opgenomen tijdens de sessies voor het album ‘Anthem’. Daar kwamen die songs echter nooit op terecht. In 1984 werden ze hernomen op de compilatie ‘Toyah! Toyah! Toyah!’. Vier jaar daarna schreven The Police het liedje ‘Tea in the Sahara’. Het stond op hun zwanenzang ‘Synchronicity’ en werd geschreven naar de roman ‘The Sheltering Sky’ van Paul Bowles. Maar verdere referenties naar Egypte ontbreken echter. Nu springen we enkele jaartjes verder in het grijze hit verleden, tot we in 1985 bij Paul Hardcastle uitkomen met de song ‘King Tut’. Deze elektronische, instrumentale dance track is van dezelfde artiest die een reuze hit scoorde met ‘19’. Het is overigens van dezelfde elpee afkomstig. Paul zou het zelf hermixen, maar het werd ook gesampeld door New York Scratch-Masters (1985), E-Z Rollers (2005), LNDN DRGS feat. Krayzie Bone (2019). Paul Hardcastle zou daarna eerder de elektronische contemporary jazzrichting opgaan. Farao Toetanchamon is de bekendste farao uit de geschiedenis, omdat zijn graftombe intact teruggevonden werd, en tevens door zijn bekende gouden dodenmasker. Uit 1988 stamt de song ‘Pharaoh’ van de Britse troubadour Richard Thompson. Het stamt uit zijn album ‘Amnesia’ en gaat over de macht van Egyptische heerser over de Joden. Hierna vindt u de tekst: Pharaoh he sits in his tower of steel The dogs of money all at his heel Magicians cry "Oh truth! Oh real!" We're all working for the Pharaoh A thousand eyes, a thousand ears He feeds us all, he feeds our fears Don't stir in your sleep tonight, my dears We're all working for the Pharaoh It's Egypt land, Egypt land We're all living in Egypt land Tell me, brother, don't you understand We're all working for the Pharaoh Hidden from the eye of chance The men of shadow dance a dance We're all struck into a trance We're all working for the Pharaoh The idols rise into the sky Pyramids soar, Sphinxes lie Head of dog, Osiris eye We're all working for the Pharaoh And it's Egypt land, Egypt land We're all living in Egypt land Tell me, brother, don't you understand We're all working for the Pharaoh I dig a ditch, I shape a stone Another battlement for his throne Another day on earth is flown We're all working for the Pharaoh Call it England, you call it Spain Egypt rules with a whip and chain Moses free my people again We're all working for the Pharaoh And it's Egypt land, Egypt land We're all living in Egypt land Tell me, brother, don't you understand We're all working for the Pharaoh Pharaoh he sits in his tower of steel Around his feet the princes kneel Far beneath we shoulder the wheel We're all working for the Pharaoh De Britse hardrockband Blue Murder kwam in 1989 op de proppen met hun debuutelpee. Daarop stond de single ‘Valley of the Kings’, de laatste rustplaats van verscheidene farao’s. Na Nieuwjaar krijgt u dan het derde en laatste deel van dit artikel te lezen. Tot die tijd hoop ik dat u, net zoals ik, geboeid blijft, door die antieke beschaving in het Nijldal. |
Patrick Van de Wiele © 2021 for Keys and Chords
Patrick Van de Wiele © 2021 for Keys and Chords
|
|
|
|
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024