IN GALOP MET CLIFF NOBLES
Omdat we door de Corona pandemie, en de bijbehorende lockdown veel tijd “in ons kot” spenderen, koos ik voor een herneming van dit artikel, dat ik schreef in 2004 voor Alfons Maes. Het is het eerste in een drieluik omtrent herkenningstunes van piratenzenders. Duik dus mee in dat grijze hit verleden!
Rond het jaar 1968 waren in verschillende steden in de USA verscheidene dansen populair, zoals de Boogaloo, de Shing-a-ling, de Funky Broadway, de Tighten Up, en de Funky Four Corners. Dat jaar werd ook een nieuwe dans geboren, of beter gezegd die dans keerde na een afwezigheid van acht jaar terug. De Horse werd immers rond 1960 in Chicago gepromoot, maar sloeg niet aan. In 1968 zou dat echter veranderen… In New York runde Cathy Lynn het onafhankelijke label Heart & Soul Records. Zij ontdekte de groep The Preparations en schreef hun eerste en enige hit ‘Get-E-Up (The Horse)’ in januari 1968. Dit was de eerste song die de dans promootte. Maar het zou duren tot een jonge zanger uit Mobile, Alabama de song opnam, en ze tot een nationale dansrage uitwerkte. Cliff James Nobles werd geboren op 4/8/1941 in Grove Hill, Alabama, maar zijn familie verhuisde rond zijn tweede naar Mobile. Zijn interesse in muziek daagde maar op in de middelbare school, wanneer hij bij het schoolkoor ging. Daarna nam hij de leadzang voor zijn rekening bij het lokale groepje The Delroys. Kort daarna trok hij naar Philadelphia om daar roem en fortuin te zoeken. Hij tekende bij Atlantic Records als soloartiest, maar ging de mist in. Hij ondervond dat de concurrentie daar heel wat sterker was en verhuisde naar Norristown, een klein stadje zo’n zevenentwintig km van Philadelphia. Daar vormde hij de groep Cliff Nobles & Co., die bestond uit Benny Williams (bas), Bobby Tucker (gitaar) en Tommy Soul (drums). Zij namen bandjes op voor de lokale producer Jimmy Rogers, en die overhandigde ze aan songwriter/producer Jesse James. James had Nobles al bezig gehoord in de kerk. Hij werkte in 1967 voor een nieuwe firma, Phil La of Soul Records, en schreef de singles ‘A Woman Will Do Wrong’ voor Helene Smith, en ‘Boogaloo Down Broadway’ voor The Fantastic Johnny C (Corley). Hij liet Cliff en de groep voor het label tekenen. Hun eerste single flopte echter. De tweede werd ‘Love Is All Right’, met op de achterkant de instrumentale versie ervan, ofwel ‘The Horse’. De deejays beslisten echter om de achterkant als de A-zijde te beschouwen, en dat nummer werd een enorme hit. In drie maanden tijd werden een miljoen exemplaren verkocht. ‘The Horse’ bevestigde Nobles als een één-hit-wonder, maar ironisch genoeg komt Nobles zelfs niet voor op dat instrumentaal. De instrumenten worden immers bespeeld door een groep muzikanten, die later beroemd zouden worden als MFSB. De plaat strandde echter op nummer twee in de Billboard Hot 100 charts, want een andere instrumentaal, ‘Grazin’ in the Grass’ van Hugh Maskela, weerhield het van de eerste plaats. Nobles ontwikkelde een dans, reisde het land rond, en maakte zijn opwachting in tv-shows terwijl hij de dans demonstreerde. Ik ontdekte de plaat in 1968 via Radio Veronica, die de tune gebruikte als jingle voor hun drive-in shows. Cliff overleed echter op 12/10/2008 in Norristown, Pennsylvania. Later releaste Phil La of Soul nog twee instrumentale songs op naam van Cliff Nobles, ‘Horse Fever’, en ‘Switch It On’, alhoewel die daarop niet voorkwam. Later dat jaar volgde dan de elpee ‘The Horse’, die grotendeels bestond uit instrumentals en danssongs, zoals ‘The Mule’ en ‘The Camel Walk’. ‘Judge Baby, I’m Back’ zong Nobles wel, en meer bepaald in de stijl van The Contours. Die elpee is nu een collectors item. Moonshot Records bracht in 1969 de elpee ‘Pony The Horse’ uit, waarop Cliff Nobles drie songs zong, en de rest waren instrumentals. Dat is ook een collectors item. Zijn labelgenoot The Fantastic Johnny C zou later ‘Hitch It To The Horse’ opnemen als eerbetoon. Cliff zou Phil La of Soul de rug toekeren en tekende bij Roulette Records. Hij nam daar één song op, ‘Feeling of Loneliness’ in 1973. Ik kon toen niet vermoeden dat ‘The Horse’ met zijn galopperende sound leek op Booker T & the MG’s, maar tevens een kweekvijver was voor de formatie MFSB. De blazerssectie bijvoorbeeld, zou later deel uitmaken van MFSB, evenals gitaristen Bobby Eli, Norman Harris, bassist Ronnie Baker, en drummer Earl Young (later bekend van The Trammps). Deze sessiemuzikanten kregen bijna niets voor hun werk, en zworen nooit met Cliff nog te werken. Zij trokken aldus naar Gamble & Huff in Philadelphia en werden MFSB. Mothers-Fathers-Sisters-and-Brothers zou immers meespelen op alle latere succesnummers uit Philadelphia. Maar ik ben fier dat ik deze single bezit! ‘The Horse’ werd de tune van de videoreeks ‘The Now Explosion’, en dat een decennium voor MTV. Het nummer werd gecoverd door Willie Mitchell (1968), The Hollywood Youngsters (1968), The Majestics (1968), The Ventures (1968), Al Caiola (1968), The Foundations (1968), Living Brass (1969), Marvin Holmes and The Uptights (1969), Booker T. & The MG’s (1969), Al Escobar & His Orchestra (1969), Dexys Midnight Runners (1980), The Booze Bros. Revue (1982), Bobby Radcliff (2004) en The Bureau (2005). ‘The Horse’/’Love Is All Right’ – single CBS 3518 – 1968. ‘The Horse’ – tune Veronica drive-in-show – op lp ‘Veronica’ – VOO 1975. |
Patrick Van de Wiele © 2020 for Keys and Chords
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024