RHAPSODY IN WHITE
In december 1968 werd ik de eerste van de klas, en als beloning kreeg ik een platenspeler, waarvan het deksel ook dienst deed als luidspreker. Ik begon gretig singletjes uit de toenmalige hitparade te kopen. Maar toen ik in 1974 de soulmuziek ontdekte in de discotheken, veranderde mijn smaak compleet. Ik verkocht het gros van mijn singles en elpees, en verpande mijn hart aan de zwarte muziek. Ik ging toen nog naar school, en mocht van mijn ouders mee op schoolreis naar Londen.
Daar ging ik op zoek naar bepaalde elpees, en de titel van dit artikel was één ervan. Inderdaad, ‘Rhapsody in White’ stamt uit 1974 en is afkomstig van The Love Unlimited Orchestra. U heeft uiteraard al begrepen dat dit eigenlijk een elpee is van Barry White, maar wel integraal instrumentaal. Barry had datzelfde jaar zijn debuutsingle gelanceerd, nl. de millionseller ‘I’m Gonna Love You Just A Little Bit More, Baby’, en zijn gouden elpee ‘I’ve Got So Much To Give’, en dit nieuw album liet hem van een andere kant zien, als leider van een bijna symfonisch orkest. Uiteraard vond ik in Londen mijn smaak, en bracht de Engelse versie van deze elpee, op PYE Records, mee. De Amerikaanse versie was immers uitgebracht op 20th Century Records, en alleen via import verkrijgbaar. Maar naar importplaten had ik de weg nog niet gevonden. De hoes van die plaat toonde een kleurenfoto van Barry White met een fotomodel achter zich, met op de achtergrond zijn drie zangeressen, Love Unlimited, rechtstaand voor een open modern gebouw, met waterpartij. Op de achterkant prijkte een zwart-witfoto van Barry met sigaret. Op de plaat zelf stonden vier tracks per kant, waarvan ik alleen de afsluiter ‘Love’s Theme’ kende. Nu had ik toen al de gewoonte om eerst naar een elpee te luisteren, vooraleer ik hem kocht. Wat ik hoorde zoals ze het in het Engels zeggen: “blow my socks away”. Ik was sinds Isaac Hayes’ ‘Theme from Shaft’ al een liefhebber van instrumentale songs, en dit was “right up my alley”. Barry had zeven van de tracks gecomponeerd, of eraan meegeschreven. Alleen ‘Midnight And You’ was van een andere componist. De titel van de elpee was waarschijnlijk een toespeling op George Gershwin’s ‘Rhapsody In Blue’. Opener ‘Barry’s Theme’ gaf al duidelijk de toon aan: luchtige strijkers op een bedje van drijvende energie. Maar met steeds de nadruk op de stemming, de sensuele sfeer. Tweede track is de titelsong, die ooit nog op single uitgebracht werd en tot in de top vijf van de Nederlandse hitparade klom. Derde in het rijtje is mijn favoriete track op deze elpee, het sensuele ‘Midnight And You’, dat Barry op zijn eigen gesproken manier inleidt. Afsluiter van kant één werd ‘I Feel Love Coming On’. Kant twee bevat ‘Baby Blues’, ‘Don’t Take It Away From Me’, het funky ‘What A Groove’ en het hoogtepunt ‘Love’s Theme’ als afsluiter. Dit laatste nummer werd een hit aan beide kanten van de Atlantische Oceaan, en stond nummer één in de Billboard Hot 100. Van dit nummer bestaat ook een gezongen versie , die dan weer terug te vinden is op de elpee ‘In Heat’ van Love Unlimited. Eigenlijk was Barry’s geluid een voorloper van de discorage, die de volgende jaren zou losbarsten. Maar het was een veel verfijnder sound, die Barry’s gesofistikeerd geluid vastlegde. Typisch was tevens de “wah wah” gitaar, die met zijn “tchka tchka” geluid onmiddellijk herkenbaar was. Een elpee die in het rijtje van de grote thuishoort! |
Patrick Van de Wiele © 2020 for Keys and Chords
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024