LAAT JE VOOR VALENTIJN LEIDEN DOOR WIJLEN
TEDDY PENDERGRASS
In 2010 schreef ik een uitgebreid artikel over de Afro-Amerikaanse soulzanger Teddy Pendergrass. Alsof ik een voorgevoel had, dat hij enige tijd daarna zou overlijden… Zeven jaar later had ik contact met zijn weduwe Joan Pendergrass, en publiceerde een update. Nu grijp ik terug naar 2 van zijn fantastische ballades, die uitstekend passen voor het feest der geliefden, namelijk Valentijn.
Dit jaar vieren we Valentijn op 14 februari, en dat is tegelijk ook de dag waarop hier in mijn thuisstad de Carnavalstoet zou uitgaan. Uiteraard afgelast omwille van de pandemie, die maar blijft duren. Maar goed, wat de oorsprong van Valentijn is, heb ik jaren geleden uitgelegd in het artikel ‘Jij bent mijn Valentijn’. Op de meest romantische dag van het jaar geven geliefden mekaar bloemen, chocolade, lingeriesetjes, maar waarom geen muziek? Niks beter dan een echte “love song” om die liefde te uiten. Want liefde is iets wat we allemaal nodig hebben. Jaren geleden schreef ik een artikel over de song ‘What the World Needs Now Is Love’, en dat is nog steeds brandend actueel. Want liefde is als zuurstof, die je doet leven, en dat gevoel heb je een gans leven nodig. Maar goed, ik had het over “love songs”… De Afro-Amerikaanse zanger Teddy Pendergrass zong zijn hele leven lang al. Hij werd geboren in Philadelphia op 26/03/1950, zong op jonge leeftijd gospel in de plaatselijke kerken en in de scholen waar hij studeerde. Zijn moeder trad op in nachtclubs, op dertienjarige leeftijd leerde hij zichzelf drums spelen, en op vijftienjarige leeftijd vormde hij zijn teen popgroep. Naar het einde van zijn tienerjaren speelde hij drums bij de groep The Cadillacs, en het was precies als deel van deze ritmesectie dat hij door Harold Melvin and The Blue Notes gerekruteerd werd. In 1970 verliet leadzanger John Atkins deze groep, Harold Melvin vormde een nieuwe groep maar had ondertussen Teddy's vocale kwaliteiten opgemerkt, en vroeg hem om die plaats in te nemen. Het is geen geheim dat Kenneth Gamble en Leon Huff van Philadelphia International Records, Marvin Junior van The Dells wilden voor hun platenlabel, maar deze groep zat onder contract bij Chess. Wanneer ze echter Teddy's baritonstem hoorden, boden ze The Blue Notes in 1971 vlug een platencontract aan. Met ‘I Miss You’ kwam een regelmatige stroom van hitsingles uit de collaboratie tussen Pendergrass en Gamble & Huff op gang, zoals ‘If You Don't Know Me By Now’ (genomineerd voor een Grammy Award), ‘The Love I Lost’, ‘Satisfaction Guaranteed (or take your love back)’, ‘Bad Luck’, ‘Wake Up Everybody’ en 2 gouden albums, ‘To Be True’ en ‘Wake Up Everybody’. De groep werd bekend als Harold Melvin and the Blue Notes, featuring Teddy Pendergrass. Naast de twee eerder vermelde leden, bestond de groep verder uit: Bernie Wilson, Larry Brown en Lloyd Parks. Maar hoe meer succes de groep behaalde, des te hoger liepen de spanningen op tussen Melvin en Pendergrass. Teddy vond dat hij niet genoeg erkenning kreeg en verliet de groep in 1976. Hij begon een solocarrière. Zijn debuutelpee ‘Teddy Pendergrass’ (1977), evenals zijn vier volgende elpees ‘Life Is A Song Worth Singing’ (1978), ‘Teddy’ (1979), ‘Teddy Live! (Coast to Coast)’ en ‘T.P.’ werden bekroond met platina. Uit zijn debuutelpee kwamen de hitsingles ‘I Don't Love You Anymore’, ‘You Can't Hide From Yourself’, ‘The Whole Town 's Laughing at Me’ en ‘The More I Get the More I Want’. Rond deze tijd begin hij met “Ladies Only” concerten, optredens alleen bestemd voor vrouwen, geruggensteund door The Teddy Bear Orchestra. Vrouwelijke fans kregen bij de ingang lekstokken in de vorm van een teddybeer in witte chocolade (mm…). Teddy participeerde ook in het ‘Let's Clean up the Ghetto’ project, zowel in de bekende gelijknamige hit als in de week om de stad op te kuisen. De hitsingle ‘Close the Door’ uit zijn tweede solo-elpee werd gebruikt in de film ‘Soup for One’, waarin hij tevens een klein rolletje had, en ‘Dream Girl’ zong. ‘Teddy’, zijn derde soloplaat, leverde de hitsingles ‘Turn Off the Lights’ en ‘Come Go With Me’ op. Uit ‘T.P.’ kwam de hits ‘Can't We Try’, en het duet ‘Feel the Fire’ met Stephanie Mills. ‘It's Time for Love’ werd in de zomer van 1981 opnieuw met goud bekroond en bevatte de hit ‘I Can't Live Without Your Love’. In 1979 won hij de American Music Award als “Favorite Male Soul/R&B Artist”. Verder werd hij drie keer genomineerd voor een Grammy, verkoos Billboard hem in 1980 als “Best R&B Artist”, kreeg hij een American Music Award voor beste R&B van 1978, beloonde Ebony magazine en het NAACCP hem. De Philadelphia Music Foundation vereerde Teddy in 1989 met een Philadelphia Music Award voor “Best Urban Album”. Een tijdlang overwoog men zelfs om hem de hoofdrol te geven in de film ‘The Otis Redding Story’. Maar het noodlot sloeg toe op 18 maart 1982, wanneer hij met zijn Rolls Royce verwikkeld raakte in een auto-ongeluk. Hij was verlamd vanaf zijn middel en zat voor de rest van zijn leven vast aan een rolstoel. Toch wilde hij niet opgeven. Hij verkreeg gedeeltelijk zijn mobiliteit. Sedert zijn ongeval, was hij één van de beste spreekbuizen geworden voor gehandicapten. Zo stichtte hij de Teddy Pendergrass Education/Occupation Alliance for the Disabled, een Amerikaanse organisatie die opleiding, training en werkgelegenheid van mensen met ruggengraat beschadigingen promoot. Philadelphia International bracht in de tussentijd twee albums uit, met niet eerder uitgebrachte songs, ‘This One's for You’ (1982) en ‘Heaven Only Knows’ (1983). In 1984 maakte hij zijn comeback met ‘Love Language’, een plaat die zelfs goud kreeg. Hierop zingt hij een duet met de debuterende Whitney Houston. Hij stichtte het Pendergrass Institute for Music and Performing Arts in Pennsylvania. Met Nick Ashford en Valerie Simpson zong hij vanuit zijn rolstoel in 1985 tijdens Live Aid. Verder maakte hij o.a. de lp's en cd's ‘Workin' it Back’ (1985), ‘Joy’ (1988, waarvan de titelsong twee weken op nr. 1 stond), en ‘A Little More Magic’ (1993). In de tweede helft van de jaren negentig kon hij aan de slag bij het Surefire/Wind Up label. In 1996 ging hij met Stephanie Mills en BeBe Winans de hort op, met de gospel musical ‘Your Arms Too Short to Box with God’. In 2009 werd de verzamelaar ‘Greatest Slow Jams’ uitgebracht. Hierop zijn de ballads uit de periode 1977-1982 terug te vinden, onder meer ‘Somebody Told Me’ en ‘And If I Had’ uit zijn debuutelpee. Deze laatste song kwam voor in de film ‘Choose Me’ uit 1985. Verder vind je uiteraard songs uit de periode toen men hem kende als “Teddy Pender the Female Bender”. Ondertussen zijn er enkele heruitgaven van zijn elpees op cd verschenen. Ik besprak hier in 2015 tevens de cd ‘Duets – Love & Soul’ met uiteraard enkel duetten op. En de dvd ‘If You Don’t Know Me’ over zijn leven . Zijn stem bezorgt me nog steeds koude rillingen. Dat hij zo'n ongeval overleefde is een mirakel, en dat hij na twee jaar afwezigheid terug gouden platen maakte, is nog een groter mirakel. Het is werkelijk een testament van zijn muzikale capaciteiten en het bewijs dat zijn geloofsovertuiging hem erboven ophielp. ‘Truly Blessed’ is niet alleen de naam van de cd uit 1991, maar ook de titel van zijn autobiografie, die hij samen met Patricia Romanowski schreef. Pendergrass woonde in een voorstad van Philadelphia met zijn vrouw. Hij had drie volwassen kinderen, maar zijn stiefkinderen, zijn geadopteerde kinderen en zijn kleinkinderen woonden allemaal vlakbij. Maar Teddy wist ook dat zijn fans hem trouw gebleven waren. Hij had daarover het volgende te zeggen: "I am most appreciative of the loyal fans I have who have said, 'We don't care what happened, man, we want to hear or see you.' I'm so happy that I've been accepted in this industry. People are treating me as if I had never left the stage. I'm just glad that people are noticing and recognizing that something tragic did happen, but it doesn't prohibit you from moving on or doing things you've done before. I have a couple of friends who are disabled who are not getting the same attention. Everybody should recognize that we are movers, so open up the doors!" Toen op 13/1/2010 kwam het trieste nieuws: De legendarische zwarte soulzanger Teddy Pendergrass is op negenenvijftig jarige leeftijd overleden. Zijn zoon Teddy II zei dat hij vorig jaar geopereerd werd van darmkanker, en dat hij na een moeizame herstelperiode uiteindelijk op 13 januari overleed. Teddy was gehospitaliseerd in het Bryn Mawr Hospital in een voorstad van Philadelphia. In 2006 nog had hij aangekondigd dat hij met pensioen ging. Maar het jaar daarop nam hij toch actief deel aan ‘Teddy 25: A Celebration of Life, Hope & Possibilities’. Tijdens die ceremonie, vijfentwintig jaar na zijn ongeluk, zamelde hij geld in voor ‘The Teddy Pendergrass Alliance’. Voor zijn dood werkte hij nog aan een muzikale documentaire over zijn leven, die ‘I Am Who I Am’ heet. Maar nu aandacht voor 2 van zijn songs, die ik selecteerde voor Valentijn dit jaar, en dat zijn twee “bedroom” ballades, nl. ‘Come On Go With Me’ en het vervolg daarop ‘Turn Off the Lights’. Beide tracks zijn singles uit zijn derde album ‘Teddy’, dat dateert uit 1979. Ze werden beiden gecomponeerd door Kenny Gamble & Leon Huff, de “master minds” achter de Phillysound, dat dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. Dit album volgde op 2 platina albums, want Teddy was de bestverkopende artiest op dat label. Op ‘Come On Go With Me’ benadert Teddy een vrouw in een bar, en stelt haar voor om met zijn auto naar zijn huis te gaan, waar ze dan voor de open haard, een glas wijn kunnen drinken. Hij heeft haar al een tijdje in het oog, maar zij aarzelt eerst, om daarna toch in te stemmen. Op het vervolg ‘Turn Off the Lights’ stelt hij, thuis aangekomen, voor om de lichten doven, een kaars aan te steken en samen een douche te nemen. Want Teddy is een “sexy mood” en laat dat duidelijk merken. Tweemaal een “smooth, sexy, downtempo slow jam” dus. ‘Come On Go With Me’ werd gecoverd door Christopher Williams (1992), Richie Stephens (2003) en Maysa (2006). ‘Turn Off the Lights’ werd gecoverd door Rare Essence (1996), Jeff Golub (2002), Steve Wingfield (2004) en Will Downing (2014). Hierna vindt u de tekst van ‘Come On Go With Me’: Come on and go with me Come on over to my place I don't feel like being lonely tonight You see, I want, I want some company And you look like you're just my type You're the kind You're the kind whose spirits are runnin' free Let's take a sip of some cold, cold wine And dance to the music nice and slow And you won't be under any kind of pressure You see, we'll just let, we'll just let the evenin' flow Come on and go with me I'd sure like that, baby Come on over to my place It would be so nice, it would be so good Come on and go with me Come on over to my place You look like you're just bored to death And you wanna get away You wanna get away from this noisy crowd Let's go where it's nice and quiet Where there's nobody, there's nobody else around Let's sit by a cozy lit fire And we can be each other's company Now how does that sound to you? You see, 'cause it sounds so good It sounds so good to me Come on and go with me Would you do that, baby? Come on over to my place Would you do that, baby? Would you do that, baby? Come on and go with me Come on over to my place My car's right outside, we can leave right now That's if you're ready to go I know you're just meetin' me You see, I'd understand it I'd understand it if you said no But don't you do it, baby Come on and go with me, come on, baby (Mm-mm, no) Come on over to my place (No, no, not tonight, no) You see it's not far from here (I'm leaving) Just take a minute and just think about (Oh, man) Would you just think about it, think about it, yeah (I'm thinking about it, man, but I have to say no) Come on and go with me Come on over to my place (No, I know-) You been sitting in here You been sitting in here for quite a long time (Yeah, I'm slightly bored, I hate being bored) See, I've been watching you (I've been doing the same thing) And I've had my eyes on you (I've been checking you out all night long) You look so nice and you look so sweet (Oh, thank you, that was sweet) Come on and go with me You look like you oughta be with me Come on over to my place (Yeah, but what are you gonna do with me? That's the problem) Seems that you feel the same way I do (I think it would be pretty interesting) Seems that you need some company too (Hmm, oh well) Yeah Come on and go with me (You said your car is right out front? Right out front?) Yeah (And you're gonna bring me home after a few drinks?) Wondering would it be alright with you? Come on and go with me If we left here and we went somewhere else, baby Come on over to my place Somewhere where it's nice and quiet, nice and quiet (That's nice, yeah, that sounds a little better than this place) Or we sit down by a cozy lit fire We could sip a little wine (Oh yeah) Work things out Come on and go with me (Well, I can't stay long) We can work things out Come on over to my place (Maybe about an hour, no more than that) And you won't be under any kind of pressure (Please, I cannot stand pressure) I wouldn't do that, baby (Okay, well would you get my coat?) See, I wouldn't do that, baby See, I just wanna sit down and get to know you a little better Come on and go with me (Okay, just for a little while) Swear you look so good to me Come on over to my place (Are you gonna pay me and the kids?) You look so good to me Tekst ‘Turn Off the Lights’: Turn off the lights and light a candle Tonight I'm in a romantic mood, yeah Let's take a shower, shower together I'll wash your body and you'll wash mine, yeah Rub me down in some hot oils, baby, yeah And I'll do the same thing to you Just turn off the lights, come to me Girl, I wanna give you a special treat, you're so sweet Turn off the lights and let's get cozy See, you're the only one in the world that I need I wanna love you, love you all over, yeah Over and over and over and over and over and over and over again Whisper sweet words of love in your ear Show you I much I missed you, missed you, my dear Turn 'em off and come to me Tonight, I'm in a sexy mood, baby And light a candle Girl, there's something that I, I wanna to do to you I wanna do, I wanna do to you, baby Would you mind if I asked you to Would you rub me down? Would you rub me down in some, in some burnin' hot oils, baby, yeah? I swear I would do the same thing, the same thing to you, baby Turn 'em off and let's get cozy I wanna give you a special treat, you've been so sweet Turn 'em off and come closer You're the only one in this whole wide world that I ever need Turn 'em off and light a candle You see, there's somethin' I, somethin' I Somethin' I, somethin' I Somethin' I wanna do to you, baby I'm lyin' here, waitin', my dear You can get what you want any time you want it I'm lyin' here, waitin', my dear Come get what you need, give me what I need There's something I (Tell me what you wanna do, babe) There's something I, something I wanna do to you, baby, yeah (Tell me what you wanna do) (Tell me what you wanna do, babe) Yes (Tell me what you wanna do) I got something in my mind (Tell me what you wanna do, babe) Something I've been wanting to do all the time, yeah, yes (Tell me what you wanna do) I wanna give you a special treat (Tell me what you wanna do, babe) 'Cause you've been so sweet, yeah, yes Anything that you want, anything that you need I got it, I got it (Tell me what you wanna do) I can do it (Tell me what you wanna do, babe) I'm willing Whatever you want, baby (Tell me what you wanna do) (Tell me what you wanna do, babe) I'm willing to try Teddy geeft u dus met deze “love songs” letterlijk de pap in de mond. Hij verheft het begrip verleiden tot een kunst. Teddy was dan ook een sekssymbool tot zijn ongeluk daar een einde aan maakte. Laat Valentijn in deze moeilijke tijd, waarin we meer dan ooit “huidhonger” hebben, niet onopgemerkt voorbijgaan. En laat Teddy daarbij uw gids zijn. Zoals de Beatles het ooit zongen “All You Need Is Love, Love Is All You Need”. |
Patrick Van de Wiele © 2021 for Keys and Chords
|
|
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024