|
Donderdagochtend 16 juni 2016 |
Vertical Divider
Volgende band was eveneens eentje dankzij Franky, Knives To A Gunfight. Schandalig dat ik deze band niet kende, geweldige muziek, volledig mijn ding en de eerste minuten mosh-pit waren ook weer gepasseerd. Na dit geweldige, fysiek veeleisende optreden ging ons gevolg de gezonde buitenlucht opsnuiven voor de band 'Killer', iets minder m'n ding maar het enthousiasme dat deze band liet zien op de jupiler-stage maakte veel goed. Hoogtepunt van de dag was natuurlijk Spoil Engine. Ik had de band al een aantal keer gezien met de vorige bezetting waaronder het fenomenale optreden op een eerdere editie van GMM, jaartal ontsnapt me even. Nu was het dus vooral uitkijken naar Iris, ja, wat een madam. Mosh-pits, crowd surfers, ja hoor de Jupiler-stage stond in vuur en vlam. Iris heeft niet teleurgesteld en heeft bewezen haar mannetje te staan in al dit geweld. Na dit optreden gingen we verder feesten in het classic-rock café met Goe Veur In Den Otto.
Vrijdag 17 juni 2016 Deze dag begon voor me pas om 13u met het fenomenale optreden van Soilwork, een van de absolute toppers uit het melodische death-metal genre. Bjorn Stridd bewees eens te meer dat hij een hele wei kan inpakken met z'n stemgeluid. Zet daar een steengoede band achter en je krijgt een memorabele performance die een plekje hoger op de affiche verdient. Volgende op de affiche was The Winery Dogs, band van Mike Portnoy en weer feest voor m'n oren en belasting voor de nekspieren. Sixx: AM en Bad Religion waren de twee volgende bands op m'n programma maar die hebben niet zo'n fenomenale indruk op me achtergelaten. Ik was misschien al te hard aan het uitkijken naar de volgende kleppers Heaven Shall Burn. Beginnen deed de band op uitstekende wijze met 'Hunters Will Be Hunted' en de toon was gezet. Stilstaan was geen optie want elke dreun die de band ten gehore bracht deed je springen. Het duurde dan ook niet lang of ik hing in het midden van de circle-pit. Hoogtepunten van het optreden waren 'Endzeit' en de wall of death tijdens 'Lady Godiva'. Welke band zou dit optreden nog overtreffen ? Foreigner al zeker niet, alhoewel het mee kwelen met 'I wanna know what love is' ook onvergetelijk was. Volgende in het rijtje Disturbed verraste de hele wei, kreeg iedereen stil en aan de grond genageld door het brengen van hun geweldige cover 'Sound Of Silence'. Memorabel en ook de rest van het optreden toonde dat Disturbed er nog steeds bijhoort. Terug richting Jupiler-stage voor het super optreden van August Burns Red, een van de bands die tot de elite in de metalcore hoort en zowel op CD als live sterk uit de hoek komt. Feest verzekerd! Ondertussen was Amon Amarth begonnen aan hun set op Mainstage 2, pure viking metal. Nu weet ik weer waarom ik m'n baard laat staan. Black Sabbath was het slot van de dag voor me want het slechte weer begon z'n tol te eisen, of was het de drank. Ozzy kan het nog steeds, spijtig dat ze er een punt achter zetten. Zaterdag 18 juni 2016 Beginnen deed deze zaterdag met Bliksem, weer een band met een vrouw met ballen. Los ging ik pas bij volgende band Municipal Waste, meer m'n genre en het duurde opnieuw niet te lang of ik stond in de voorste gelederen. En dat was goed meegenomen want volgende band was Halestorm, met die geweldig knappe Lizzy Hale. Damn, daar wil ik wel eens een beschuitje mee eten. Geweldige performance, pure rock-‘n-roll', passie, podium presence, deze band stond er en pakte de mainstage in. Lekkere punk was het volgende dat op m'n Graspop menu stond met Pennywise dat vooral met Brohym de wei compleet los kreeg. 'Skillet' kende ik nog van een paar jaar eerder en ook deze keer was het een geweldig optreden, de stem van de zanger klinkt iets lager als de vorige keer ik ze zag, maar dat kon de pret zeker niet drukken. Killswitch Engage brachten het beste optreden dat ik van hen al gezien heb, Jesse Leach klonk beter als ooit. De grapjes van Adam D. konden natuurlijk ook niet ontbreken, ondertussen waren de Rode Duivels ook een balletje aan het trappen maar daar had ik tijdens dit geweldige optreden geen tijd voor. Dropkick Murphys brachten wat ik van hen verwachtte, feest !!! |
Vertical Divider
Dit optreden verdiende toch ook z'n plekje op de hoogtepunten van deze dag. Zelden me zo geamuseerd en rondgehuppeld. Bullet For My Valentine toonde opnieuw over een ijzersterke live reputatie te beschikken met hun optreden op deze GMM. Ik heb ze enkele jaren dankzij GMM leren kennen en ze hebben me nog nooit teleurgesteld, ook dit jaar niet. Oude en nieuwe nummers vormden de basis voor een uitstekende performance. Van Ghost ben ik nooit echt fan geweest alhoewel ik moet bekennen dat hun optreden me aangenaam heeft verrast. Lang geleden dat ik Nightwish nog live aan het werk had gezien, mede omdat het niet echt m'n geliefkoosde genre is. Maar deze keer maakte ik graag een uitzondering om Floor aan het werk te zien. Natuurlijk is ze geen Tarja maar ze bewijst toch om over een serieus vocaal instrument te beschikken, na Tarja de beste stem in het genre. Tijd voor de afsluiter van de dag Volbeat, net als 2 jaar geleden. Opnieuw een geweldig optreden, ambiance verzekerd in hun perfecte mix van Cash en Metal. Een band die staat als een huis en keer op keer het publiek opzweept en meekrijgt in hun enthousiasme. Het hoogtepunt van een geweldige dag.
Zondag 19 juni 2016 Van alle dagen GMM keek ik het hardste uit naar deze zondag, tot het nieuws kwam dat Architects alle festivals en optredens in juni om persoonlijke redenen moesten afzeggen. Regen maakte zowaar plaats voor zonnestralen op de laatste dag van deze GMM. Rap bij de merchandise een GMM sweater gekocht voor moest het afkoelen, want m'n Parkway Drive sweater was nog doorweekt van de dag ervoor. Laat uit mijn tent gekropen want eerste optreden van de dag was Delain, opnieuw een band die me aangenaam heeft verrast. Mede door het uiterlijk en kledijkeuze van de zangeres. Ik kende Delain enkel omdat Alissa White-Gluz (Arch Enemy) heeft meegewerkt aan één van hun nummers. Maar dankzij dit optreden ga ik deze band zeker in de gaten houden. Sick Of It All was in allerijl opgeroepen om Architects te vervangen, je moet het maar doen. Sick Of It All toonde hier dankbaar om te zijn, geweldig optreden met overtuigende passie naar het publiek toe. De grootte van de circle pits zei genoeg. Hierna ben ik met een maat afgezakt naar de Jupiler-stage, het was nog even wachten op de optredens maar de Jupiler meisjes en halve liters maakten veel goed. Thy Art Is Murder pikten we mee van aan de zijlijn en zagen dat het goed was, toch een van de hevigste optredens van de dag. Tremonti was het volgende optreden dat we echt hebben bekeken na wat rond te zwerven over de festivalgrond. Mark Tremonti laat opnieuw horen dat hij na een geweldige gitarist ook een geweldige zanger is. Ook z'n nieuwste solo-album is weer een schot in de roos. Dat de nummers uit de nieuwe CD op heel wat bijval kunnen rekenen bewijst de ontvangst tijdens dit geweldige optreden. Tweede keer Trivium op deze GMM, nadat ze de surprise-act waren op donderdag. Ik ben altijd een fan geweest van Trivium en ze bewijzen bij dit optreden opnieuw waarom. Genieten van de eerste noten tot de laatste. Maar het allerbeste van de dag moest nog komen. Iron Maiden… wat een performance, wat een show. Nieuwe nummers, oude nummers, klassiekers, alles heeft deze band en toch waren ze niet het hoogtepunt voor me deze GMM. Die eer was weggelegd voor de afsluiter van GMM, Twisted Sister, hier weerom met Mike Portnoy aan de drums. Puur feest gedurende het gehele optreden, bekende meezingers, en pure heavy metal. Topper was ongetwijfeld het meezingmoment tijdens' We're not gonna take it', Dee Snyder riep iedereen op voor een fuck you richting alle bullshit in de wereld, terrorisme en dergelijke. Ruim 40.000 mensen met beide middelvingers in de lucht, het refrein overtuigend meezingend in een versie die maar niet leek te stoppen. Dit was het absolute hoogtepunt !!! Het vuurwerk sloot de optredens af, enkel de after-party restte nog. Tot volgend jaar GMM. Met dank aan GMM voor het gebruik van de foto's en ook dank aan alle betrokken fotografen hier. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024