|
11 JANUARI 2017 |
Vertical Divider
Het mag gezegd worden dat Andrew Lloyd Weber en Tim Rice hun tijd ver vooruit waren want toen ze in 1970 bij aanvang Jesus Christ Superstar in elkaar staken moest je het maar durven om Jezus voor te stellen als een gewone sterveling en als superster. Komt nog bij dat Maria Magdalena in dit verhaal ook gezien wordt als de gezellin van Jezus en als dame van lichte zede wordt afgeschetst. Een halve eeuw later en nog steeds draait deze rockopera mee; weliswaar in een nieuw en moderner jasje maar het is nog steeds Ted Neeley, die inmiddels de leeftijd van 73 jaar bereikt heeft, die in deze versie - onder leiding van producent en regisseur Massimo Romeo Piparo - de hoofdrol mag vertolken. Je kan wat dit betreft dus een knipoog maken naar de wederopstanding van Jezus! Neeley is met deze reeks voorstellingen al over de vijfduizendste vertolking van de rol van Jezus en is een meester-ster en veelzijdig persoon. Hij mag niet enkel de titel van acteur en zanger op zijn palmares schrijven maar is daarnaast ook nog gekend als componist, drummer en producer. Neeley laat zich omringen door een cast aan internationale artiesten waaronder Simona Distefano die de rol van Maria Magdalena op zich neemt en Feysal Bonciani in de rol van Judas. Daarnaast zijn er nog Paride Acacia, Emmiano Geppetti, Elia Lo Taurio, Francesco Mastroianni, Salvador Axel Torrisi & Mattia Braghero die respectievelijk de rol spelen van: Hannas, Pontius Pilates, Simon Zealotes, Caiaphas, King Herod en Peter. Bij deze productie wordt terug gegrepen naar de originele versie uit de seventies en staat je als toeschouwer dan ook een bijzondere reis door de tijd te wachten, niet alleen vanwege het spraakmakende van deze rock-opera, het verhaal zelf of de leeftijd van de originele hoofdrolspeler maar ook qua kostuums. Er wordt weelderig omgesprongen met hippie-achtige outfits die je doen terugdenken aan de late sixties, weelderige haardossen, glimmende discobroeken en de glitter uit de zeventiger jaren disco periode. Het decor op zich heeft een modernisering ondergaan en is een mix van oudheidkundige zuilen, trappen en projecties van tempels die plaatsvinden op hedendaagse LED gordijnen. Dat ook de muziek in dit stuk een belangrijke rol speelt blijkt uit het feit dat de band niet in een soort orkestbak zit maar geïntegreerd wordt in de set zelf en discreet plaats heeft genomen op een ronddraaiende schijf links in het decor. De draaischijf zelf doet ook dienst om kleine decorwissels toe te laten en doet dienst als intrede en aftrede van de acteurs en wordt meermaals gebruikt als volwaardig decor. Het verhaal zelf behandelt de zeven laatste dagen van Jezus leven maar werpt een heel andere kijk op het verhaal dan we uit het Heilig boek gewend zijn. Jezus wordt door zijn volgelingen blindelings vereert en ze sporen hem aan om het land te bevrijden van zijn Romeinse bezetting. Dit tot grote zorg van Judas die Jezus tot de orde tracht te roepen maar door Jezus steeds wordt afgewezen. Dit alles trekt de aandacht van de Romeinse bezetter in Jerusalem en ook de priesters zijn verontrust door de opschudding die er heerst. Hogepriester Caïphas tracht om beroep te doen op Jezus maar als dit niet werkt besluiten de priesters om deze gevaarlijke groepering, met inbegrip van hun leider, op te ruimen. Het conflict neemt toe en Jezus bezwijkt onder de zware druk van zijn volgelingen. Judas raakt zo geïrriteerd door Jezus’ afwijzingen dat ook hij besluit dat Jezus gestopt moet worden voor het uit de hand loopt. Hij zoekt de priesters op en verraad Jezus. Tijdens het laatste avondmaal voorspelt Jezus zijn dood en wijst Judas aan als zijn verrader. Verscheurd door twijfel tracht Judas zijn daad te rechtvaardigen door te stellen dat Jezus zijn idealen ontrouw is geworden en in de tuin van Gethsemane wordt Jezus gevangen genomen. |
Vertical Divider
Petrus, zijn trouwste volgeling, verloochend Jezus tot drie maal toe. Ondertussen beseft Judas dat hij door God gebruikt werd om Jezus bestemming op aarde tot een einde te brengen en hangt zich op. Dan blijkt dat noch Pilatus, Herodes – Koning van Galilea - Jezus wil berechten maar onder druk van de priesters wordt Pilatus gedwongen om Jezus ter dood te veroordelen. Het volk voelt zich intussen bedrogen omdat hun leider zich niet verdedigd en het leiden ondergaat tot zijn kruisiging. Muzikaal gezien zit het geheel sterk in elkaar en mag je je verwachten aan een energieke mix van rock, soul, een vleugje gospel en een verdoken knipoog naar de disco. Dat deze muzikanten technisch goed onderlegt zijn en de vele stijlen en ritmische wissels naadloos in elkaar draaien was duidelijk. Ook vocaal word je getrakteerd op een sterk staaltje zangtechnisch niveau. Hoewel het vooral Jezus (Ted Neeley) , Judas (Feysal Bonciani) en Maria Magdalena (Simona Distefano) zijn die de show stelen mag je ook van de andere acteurs/vocalisten hoge prestaties verwachten. Neeley komt bij aanvang misschien wat breekbaar over van stemgeluid maar maakt dit moeiteloos goed in het tweede bedrijf dat ook veel krachtiger en energieker is van opbouw. Als je de hoge en lange noten hoort die Neeley uit de strot tovert tijdens ‘Gethsemane’ (I Want To Know) kun je niet anders dan respect hebben voor deze superster. Ook zijn acteerprestaties laten niet vermoeden dat de man de leeftijd van 73 reeds bereikt heeft. Maar ook Judas weet meermaals te verbazen gedurende de ganse show en weet krachtig uit te halen met zijn stem. Dit terwijl Maria Magdalena met haar helder stemgeluid de harten van het publiek weet te veroveren in haar solo moment van ‘I Don’t Know How To Love Him’. Verder is er nog de inkleding, choreografie, dans en special effects die naadloos aansluiten bij dit spektakel. Over de choreografie is nagedacht en levert een goede en gepaste aanvulling op het verhaal. Een gedurfde combinatie om Jezus volgelingen af te schetsen in een tijd van hippies en freaks uit de sixties terwijl Jezus in een traditioneel gewaad staat. Wat dacht je van een Koning Herodes die met zijn gezelschap in disco outfit zijn rol vertolkt? Het brengt in elk geval een humoristische noot in de show. Dat dit spektakel een modern en eigentijds tintje met zich meebrengt bewijzen niet enkel de moderne LED gordijnen maar ook de projectie in het tweede bedrijf met beelden uit de Holocaust, 9-11 met de brandende twin towers, beelden van foltering, marteling, hongersnood, de terreuraanslag in Bataclan te Parijs en zelfs een beeld van het aangespoelde Syrische vluchtelingenkind. Hiermee word je als toeschouwer toch maar even op het onrecht in de wereld gewezen; iets wat deels toch in het thema past. De toeschouwer krijgt dus een totaalspektakel van toneel, choreografie en dans, (rock)muziek en hedendaagse actualiteit dat naast entertainment ook een boodschap brengt. Een reis doorheen de geschiedenis van het mensdom en een avond om niet te vergeten. Menig bezoeker moet hier zo over gedacht hebben want op de Belgische première kreeg de cast een minuten durende staande ovatie waarin extra aandacht ging naar Ted Neeley, een man waar je niets anders dan respect voor kan opbrengen. De voorstelling was zo goed dat ondergetekende daags nadien terugkeerde met partner om het allemaal nog een keer te aanschouwen! Van entertainment op hoog niveau gesproken. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024