|
22 SEPTEMBER 2018 |
1958, het jaar waarin de wereld, maar vooral België, in de ban was van de in Brussel gehouden wereldtentoonstelling, kortweg Expo 58 genoemd. Die vond plaats op de Heizel en kon rekenen op meer dan 42 miljoen bezoekers. Naast diverse tentoonstellingen met betrekking op o.a. industrie, wetenschap, energie en economie, werd er ook aandacht besteed aan de toenmalige ontspanning. Zo traden Harry Belafonte, Benny Goodman, Count Basie, Duke Ellington en Sarah Vaughan er op. Voor de eigen Nederlandstalige muziek zorgde Chris Sent samen met het orkest van Willy Rockin. Muziek eigen aan die tijd, maar er hing ook verandering in de lucht. Daarvan waren de wilde, acrobatisch gekruide optredens van de rockende Nederlandse The Tielman Brothers, voorbodes van. Kortom diverse muziekgenres kwamen er aan bod. Wanneer je voor je project ‘1958 Exposed’ als titel kiest, kies je niet voor de makkelijkste weg, zoveel is zeker. Een stevige muzikale bagage, vakmanschap en talent moet je sowieso in huis hebben, wil je hierin slagen. Eigenschappen die bij Along Comes Mary ruimschoots aanwezig zijn.
Onder een terugtikkende geprojecteerde klok, bracht Mary ons naar het memorabele 1958. Naast de geprojecteerde nostalgische beelden, zorgde ook het als een salon anno 1958 aangekleed deel van het podium, voor het fiftiesgevoel. Met het overbekende ‘Bueno Sera’, gevolgd door ‘Fever’ stak de band van wal. Mary gaf onmiddellijk blijk dat ze deze klassiekers perfect aanvoelt, maar bovenal op een eigen manier weet te brengen. Het optreden bood ook een mooie afwisseling tussen elektrische en akoestische nummers, instrumentals en a capella. Ronduit schitterend was het instrumentale, op sax gebrachte ‘Sail Along Silvery Moon’. Hierna begaven we ons naar het salon voor een kippenvel bezorgend a capella gebrachte ‘He’s Got The Whole World In His Hands’ en het sublieme, meerstemmige ‘Tom Dooley’. Dat Along Comes Mary niet voor één gat te vangen is, viel op tijdens het van Benny Goodman gekende, swingende ‘Sing, Sing, Sing’. Met ‘Stupid Cupid’ en ‘Yakety Yak’ kondigde zich niet alleen de geboorte van de rock-‘n-roll aan, maar waagden enkele boogielovers zich ook aan de eerste danspasjes. Danspasjes die Mary al vlug deden meedoen. |
De tweede set startte eveneens onder het rock-‘n-roll gesternte met het instrumentale ‘Black Eyes’ van de reeds eerder vermelde The Tielman Brothers. De jaren 50 zorgden voor een muzikale omwenteling, maar leverden ook meerdere nummers op, die vandaag nog steeds het publiek weten te bekoren. Mary koos hierbij voor ‘Que Sera Sera’ en ‘Veel Bittere Tranen’, ‘Volare’ en ‘At The Hop’ wat voor één danskoppel het startsein was om hun kunsten te tonen op het podium. Danskunsten die bij het publiek, ook tijdens het instrumentale ‘Tequila’ bijzonder in de smaak vielen. In de fifties waren velen van mening dat rock-‘n-roll een voorbijgaande rage zou zijn, maar het draaide helemaal anders uit. Op het einde van het decennium en de overgang naar de jaren zestig, was het genre niet meer weg te denken. Rockbandjes schoten overal als paddenstoelen uit de grond, maar toch waren het voornamelijk Amerika en Engeland die de toon zetten. ‘Do You Wanna Dance’, ‘Wake Up’ en ‘Rockin Robin’ waren de hits die Mary met een tomeloze dosis energie en plezier uitstrooide, waarna de tikkende klok ons terug naar 2018 bracht. Zonder een bisnummer kwamen Mary en haar kompanen er echter niet vanaf. Het kostte hen ook geen enkele moeite om nog een aanstekelijk ‘Great Balls Of Fire’ neer te zetten.
Met ’58 Exposed’ heeft Along Comes Mary goud in handen. Het uitzonderlijke talent, het enthousiasme en het speelplezier van zowel Mary als de voltallige band bieden enorm veel mogelijkheden. Hiervan was dit aan de muziek van 1958 gewijd optreden het ultieme bewijs. Daarbij is het mooi meegenomen dat Mary zich door haar ‘open mind’ en vriendelijkheid in korte tijd als publiekslieveling heeft ontpopt. Deze voorstelling was nog maar de première en dan reeds zo een niveau halen, ‘hoedje af’! Zeker eentje om terug te zien. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024