|
19 november 2021 CC Palethe, Pelt Report: Tom Coppers Foto's: Stefan Meekers © Met dank aan: CC Palethe |
De Histrylogie-reeks is een reeks waar Compagnie Maandacht al heel wat jaren met succes mee langs de Vlaamse cultuurcentra reist. In het verleden deden ze al onder meer een reeks rond “One hit wonders” en eentje rond “2 meter sessies”.
Dit seizoen gaan ze de baan op met “The History Of Country” waarin, je raadt het al, ze een voorstelling in elkaar hebben gestoken rond countrymuziek. Net als de vorige edities is ook deze voorstelling een combinatie van een interessante les muziekgeschiedenis aangevuld met livemuziek. De band is er eentje die country (en al zijn subgenres) ademt. Want Bjorn Eriksson (zang, gitaar, pedal steel, banjo, viool), Walter Broes (zang, gitaar), Tomas De Smet (contrabas, elektrische bas), Frederik Van den Berghe (drums) zijn echt het ideale combo om ons muzikaal door deze avond te loodsen. Maar er moet natuurlijk ook iemand zijn die alles aan elkaar vertelt en die persoon werd gevonden in Christophe Vekeman. Schrijver én gepassioneerd liefhebber van countrymuziek. En dat blijkt al van de eerste woorden die hij de zaal in slingert. Bevlogen en met veel zwier vertelt hij over de emoties die countrymuziek kan losmaken bij de mens. Nu aan stukje over humor in de country volgt het eerste muzikale intermezzo met een mooie versie van “A Boy Named Sue” van Johnny Cash. De toon van de avond is gezet. Stukjes muziekgeschiedenis worden door Christophe met zeer veel bezieling én woorden aan elkaar geplakt door de stevige lijm van de band. Misschien soms met iets te veel woorden want je wil toch ook veel muziek horen. Maar het geheel blijft wel de hele tijd boeiend en de countryhits vliegen je om de oren. Of wat dacht je van “Blue Moon Of Kentucky” van Bill Monroe. Prachtig tweestemmig gebracht door Bjorn en Walter. Of “Mind Your Own Bussiness” van Hank Williams. Waarna Christophe terecht meegeeft dat artiesten als Elvis Presley, Carl Perkins en Jerry Lee Lewis heel wat te danken hebben aan country. |
Uiteraard mochten ook de vrouwen niet vergeten worden, want tot de jaren ’70 was de countrymuziek toch vooral een mannenbastion. Maar door oa. Tammy Wynette, Loretta Lynn en vooral Dolly Parton kwam daar verandering in. Van die laatste bracht de band haar grootste hit “Jolene”.
Tijdens Spade Cooley’s “Shame On You” kregen we vuurwerk op het podium middels een geweldig gitaarduel tussen Walter en Bjorn. Top! De woorden van Christophe komen na een aantal straffe verhalen van countrylegendes bijna tot z’n einde. Maar eerst stelde hij tijdens “Act Naturally” van Buck Owens & The Buckaroos de band nog aan het publiek voor. Voorstelling afgelopen zou je denken. Niks van. Wat volgde was nog ruim een half uur bekende en iets minder bekende nummers uit het countryarchief. Of wat dacht je van Merle Haggard’s “Mama Tried”, “Knocked Out Rhythm (Wayne Hancock) en het iets minder gekende “I Never Cared For You” van Willie Nelson. Na bevlogen versies van onder meer “Honky Tonk Man” van Dwight Yoakam en “Mental Revenge (Waylon Jennings) kreeg het publiek nog één bisnummer. En wat voor één. “White Lighting” van George “no show” Jones werd het perfecte nummer om deze avond af te sluiten. Een avond die met iets meer nummers en iets minder gesproken woord zeker vijf sterren waard was. Nu geef ik er vier. Wat betekent dat ondergetekende een zeer fijne avond heeft gehad. De voorstelling is nog op enkele plaatsen te bekijken in Vlaanderen. Speellijst op https://maandacht.be/history-of-country/ |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024