|
3 augustus 2018 |
De Lokerse feesten ging van start onder een stralende en loden zon. Het is al een slopende festivalzomer geweest. En dan moet de mooiste uitputtingsslag onder festivals eigenlijk nog beginnen. Tien avonden lang is het genieten geblazen daar aan de Grote Kaai in Lokeren. Met de legendarische eighties alternatieve poprockers Simple Minds haalden ze een band in huis die een uitgebreide back-catalogus in zijn curriculum vitae heeft. Maar voor de Minds op het podium verschenen met hun ‘Walk Between Worlds Line ’18 Tour’, mochten eerst Jasper Steverlinck en de funky band Arsenal de gemoederen wat ophitsen. Met deze gediversifieerde en eclectische affiche was de avond dan ook een in een mum van tijd uitverkocht.
Singer-songwriter Jasper Steverlinck mocht dus als eerste zijn instrumenten inpluggen op de Main Stage. Twintig jaar na het debuut van wijlen Arid, zijn succesvolle David Bowie cover ‘Life On Mars’ in 2003 -dat liefst acht weken op nummers 1 stond in de Ultratop- én een passage als coach in ‘The Voice van Vlaanderen’ kwam Jasper zijn nieuwe plaat ‘Night Prayer’ aan het grote publiek voorstellen op de Lokerse Feesten. Zijn tweede soloalbum is de opvolger van de succesvolle coverplaat ‘Songs of Innocence’ uit 2004. Jasper dook begin vorig jaar de studio in met producer Jake Gosling, bekend van zijn werk met Ed Sheeran en One Direction. Maar de sound strookte niet met wat Jasper voor ogen had. Hij besloot dan maar in samenwerking met Jean Blaute, de nummers in een Gentse studio nogmaals op te nemen. Zichzelf begeleidend op gitaar accompagneert hij met Valentijn Elsen’s intieme pianosetting en een strijkersensemble n de Grote Kaai. Jasper laat zich vanavond kenmerken door pakkende ballades. Een gedurfde set op een festival. Maar hij fladdert tenger als een vlinder doorheen zijn setlist. Jasper ging meteen achter de piano zitten voor ‘Sad Reminders’, dat haast naadloos overging in ‘So Far Away From Me’ en ‘Here’s To Love’, de themasong van de Warmste Week. Dat is pas straf openen. Een inmiddels volgelopen Grote Kaai luistert geboeid en het respect groeit zienderogen. Met ‘Love Will Find You’ kregen we meteen ook een eerste nieuw nummer. Bij ‘Our Love Will Gost’ kwam het strijkersensemble het duo Steverlinck, Elsen vervoegen. Voor ‘Colour Me Blind’ en ‘That’s Not How Dreams Are Made’ omschoudert Jasper maar al te graag zijn gitaar. ‘Zijn er mensen die mijn nieuwe plaat kennen’, vroeg een haast verlegen Steverlinck. Het waren zowaar de eerste predisposities tussen Jasper en zijn publiek. En toen waren we ruim halfweg de set. Hij vervolgde zijn weg met het hemelse mooi opgebouwde ‘Someday’ en het hitgevoelige ‘Broken’. De liefdesballade ‘Open Your Heart’ bonsden zo door heel wat emotionele vrouwenharten, maar hij blijft gezellig in zijn comfortzone. De strijkers kleuren samen met Jasper’s elektrische gitaarriffs het zielsgevoelige ‘Need Your Love’. Bij Niels Destadsbader leende Jasper zoals wel vaker het nummer ‘One Thing I Can’t Erase’. Hij verweeft gelukkig zijn eigen arrangementen doorheen het liedje, zodat alle nummers zo vertrouwelijk klinken alsof je ze al jaren door en door kent. Steverlinck wuift als een Messias naar zijn fans. En hij neemt ons ook even mee in zijn eigen geesteswereld in het bisnummer ‘We All Fall In Love Sometimes’. Zijn uniek stemtimbre en muzikale genialiteit zorgen voor heel wat pakkende stonden aan de Grote Kaai. Superlatieven schieten dan ook tekort bij deze passage van Jasper Steverlinck op de Lokerse Feesten..! Het duo Hendrik Willemyns en John Roan zijn uiteraard het meesterbrein achter de band Arsenal. Ze stonden vorige maand nog te schitteren op Rock Werchter. Nu lag Lokeren aan hun voeten. Ook Arsenal heeft met ‘In The Rush of Shaking Shoulders’ een nieuwe plaat te promoten. Een plaat die uit zijn voegen barst van Afrikaanse ritmes en funky chapiters. Ideaal bij een ondergaande zon. Het zwoele ‘Long Sun Low Shadow’ is zo metrologisch actueel deze zomer. En ook het behang in de background is zo typerend voor nummers als het Afro-beat begeesterde ‘Amplify’. In de frontstage werd Herman Scheurmans gespot. Het dansbare ‘Estupendo’ en de hoekige gitaarriffs en de beukende baslijnen van Mirko Banovic in ‘More’ zorgen voor heel wat goosebumps. |
Het onconventionele ‘Sausade, Pt 2’ en ‘Bend In The River’ zijn mondaine nummers. En ook de heerlijke vocalen van Leonie Gysel zijn een heuse meerwaarde in de opbouw naar de songs toe. ‘Fuck your doctor, keep on drinking and let me show what you got…’ keilde Roan over de Kaai en de funky single ‘Melvin’ en het sprankelende en opwindende ‘Sometimes’ deden haast iedereen dansen. En ook de hit ‘Lotuk’ zette aan tot meezingen, of was het eerder meebrullen. Laat ons het op een kombinatie van de twee houden. Arsenal deed zijn livereputatie alweer alle eer aan..!
Ook de Schotse band Simple Minds heeft een nieuw album in de winkelrekken. Hun achttiende, getiteld ‘Walk Between Worlds’. Jim Kerr heeft nog steeds die uitstraling van weleer en ook zijn vintage crouch-moves zijn haast nog feilloos. Gitarist Charlie Burchill, bassist Ged Grimes, Gordy Goudie op acoustic gitaar (ex. gitarist van Echo & the Bunnymen), drummer Cherisse Osei en backingvocalist Sarah Brown vormen al enkele jaren de backing rond frontman Jim Kerr. De setlist was gelukkig niet chronologisch geconstrueerd, wat de affectie erin hield vanaf de openingssong ‘The Signal and The Noise’. Meteen ook het eerste nummer van het nieuwe album. De bonzende baslijnen uit ‘Waterfront’ brachten ons naar ‘Stars Will Lead The Way’ uit de release ‘Graffiti Soul’ uit 2009 én het nog steeds spijkerende ‘Let There Be Love’. Het emotionele ‘Mandela Day’ en zijn innemende lyrics….‘It was 25 years they take that man away. Now the freedom moves in closer every day…’ bezorgden heel wat fans een krop in de keel. Na een traantje te hebben weggepinkt volgde een ode aan ‘Andy Warhol’, een cover van David Bowie, dat gestaag uitgroeide tot een duet tussen Gordy Goudie met Sarah Brown. Het gepolijste ‘Glittering Price’, met zijn hemelse zangpartijen van Osei, werd in een nieuw jasje gestoken en intensifieerde moeiteloos naar een climax. En dat deden ‘Walk Between Worlds’ en ‘She’s A River’ ook hier grenzeloos. De handjes wuifden simultaan van links naar recht, en na het onversneden ‘Someone Somewhere (In Summertime)’ kwam Kerr aanzetten met het nieuwe energieke nummer ‘Summer’. Kerr bezweert ons met zijn statief en ook ‘She’s The Light’ konden we best smaken. Bij de duistere ballade ‘Dolphins’ komt Charlie uit zijn comfortzone en accordeert tussen zijn gitaarriffs en enkele opmerkelijke keyboardtunes. Het lekker meezingende ‘Don’t You’ (Forget About Me) en zijn ‘hey, hey, hey, hey….’ walmden minutenlang over de Grote Kaai heen. Wat een glorificatie. En dan brachten de bisnummers ‘Alive And Kicking’ en ‘Sanctify Yourself’ ons met zijn diepe grooves haast in exaltatie. Jim Kerr heeft nog steeds dat charisma om haast twee uur te boeien. Simple Minds kruiden hun muzikale verleden met nieuwe en hedendaagse nummers. Iets na 01u20 kwamen Magnus, en dat is nog steeds dEUS frontman Tom Barman samen met zijn kompaan C.J Bolland - producer en remixer van electronische muziek- nog een DJ-set op het jonge volkje abandonneren. De elektronische muziek die het duo uit de woofers liet knallen vielen blijkbaar in de smaak. Dit performen was een van de laatste kansen om je danskunsten te laten welvaren in een grote massa. Magnus houdt er eind 2018 onophoudelijk mee op. Duchtige beats, innovatieve en geavanceerde tunes zorgden voor een denderend feestje. Van een afsluitende act gesproken…! |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024