|
23 maart 2019 |
Support act: De Brassers
Wie had er durven denken dat er in zaal Lux, een van de mytische concertzalen waar ooit legendarische optredens waren in de jaren 70 en 80 van o.a.Dire Straits, U2, Madness, Undertones, The Cure, The Stray Cats...24 jaar later opnieuw bands op het podium zouden staan. Dankzij Herman Schueremans, bekend van Rock Werchter en Herenthoutenaar Gust Spruyt, stonden hier destijds heel wat grote namen op de planken. In die tijd staken punk en new wave vooral de kop op en dit is wat we opnieuw te horen krijgen vanavond. Een portie pure nostalgie.
Tegenwoordig is het de concertorganisatie MinC die onder het motto “music is coming home” Zaal Lux terug doet herleven. Het plan is om minstens vier concerten per jaar te organiseren en tussendoor nog wat try-outs van diverse bands. Minc bestaat al 25 jaar en zijn in Herenthout bekend voor het organiseren van kroegentochten en concerten in de Sint-Gummaruskapel. Hun eerste editie in zaal Lux start met Red Zebra en De Brassers Punkwave band De Brassers uit Hamont mogen vanavond de spits afbijten. In 1980 schopten ze het nog tot in de finale van de Rock Rally, maar toen het allemaal wat te veel werd (drugs, relaties, problemen met justitie) stopte de band ermee in 1992 en pas in 1998 zijn ze in een licht aangepaste bezetting opnieuw beginnen spelen. Onlangs verscheen naar aanleiding van 40 jaar (1978 – 2018) het boek De Brassers, Bij dit boek zit uiteraard ook een stukje muziek, een 4 nummers tellende 7” met daarop klassiekers als 'Kontrole', 'Rise And Fall', 'En Toen Was Er Niets Meer” en '??? aka Eruit' live opgenomen in de Nederlandse club De Sponz en uitgegeven bij Mauerstadtmusik. Ze gingen van start met “My Night” gevolgt door “Sick In Your Mind” en “Kontrole”, twee nummers van hun tape “Levend” uit 1981, de tijd waarin er hevig tegen de schenen van het establishment werd geschopt. De eerste cover van vanavond komt v'n de punkband Wire, “Low Down”, coldwave met een beperkt aantal akkoorden die perfect in het repertoire van De Brassers past. De donkere nihilistische slowpunk werkt hypnotiserend. Zanger Mark Poukens vocht met de microfoon die tijdens “Bad Company” en hun culthit “En Toen Was Er Niets Meer” telkens meters wegvloog. De nederlandstalige song zat vol woede en was een hoogtepunt samen met het snellere “??? aka Eruit” die de menigte aan het dansen kreeg. Nog een laatste nummer en Poukens sloot af met “dank u Herentals, we'll be back...en terug kwamen ze, met nog twee nummers waarvan het laatste de cover “Back To Nature” was van de Britse avant-garde muzikant Fad Gadget. |
Red Zebra behaalde in het zelfde jaar als De Brasser ook de finale van Humo's Rock Rally, maar de laatste jaren was hun line-up niet meer zo stabiel te noemen. Frontman Peter Slabbynck is zowat de enige constante. Toen de band in 2010 splitte ging Slabbynck verder met het project EX-RZ om de muziek van Red Zebra levend te houden. Maar in 2017 was er een verzoening en werd Red Zebra, mits wat ledenwissels, terug opgericht. Peter Slabbynck kwam warmpjes gekleed op met een panterjas aan. Hij wisselde regelmatig van outfit, pantermuts, pruiken american stars and stripes muts. Slabbynck had tussen de nummers door altijd wel een fijne grap klaar, “voor Jef Vermassen, please please kill me”, zo werd 'Kill Me Before I Kill Again' aangekondigd. “Veel ouderlingen vanavond, het schijnt dat die speciale korting kregen.” In de song “Shadows Of Doubt” verweeft hij 'This Is Not A Love Song' van Public Image LTD en de volgende was voor Theresa May : 'The UK is falling apart so fall apart together'. Glad to be in Belgium, the Belgium girls, the Belgian chocolats, it's so different in Japan...'I Can't Live In A Living Room' en 'Innocent People' van hun debuutmini-lp uit 1981, muziek die het publiek stevig in beweging kreeg en ooit het hoogtepunt uit hun carrière was. Slabbynck vroeg zich af of zaal Lux ooit een cinema is geweest waar ze misschien de film van 'John Wayne' hebben gespeeld. Na 'The Art Of Conversation' van hun 12” Bastogne uit 1981 kon Peter het weer niet laten om de cover te spelen van zijn favoriet Adrian Borland 'Winning' van The Sound, een uitstekende versie trouwens. Na twee bisnummer werden ze voor een 2de keer terug geroepen en kwam Slabbynk op met een banaan in zijn handen. Iedereen wist natuurlijk welk nummer er zou volgen. Al banaan etend zong hij 'Man Comes From Ape' met tekst is ooit ontstaan is in de biologieles.
Zo, zaal Lux in Herenthout mocht 'nog eens dienst doen als een echte concertzaal. Eéntje waarvan de muren pure muziek uitademen. De oude reusachtig grote ronde luster aan het hoge plafond is blijven hangen. Een geslaagde eerste editie, de zaal was goed gevuld met vooral echte fans, waaronder ook Stijn Meuris. We kijken uit naar de volgende editie. Hopelijk biedt het podium van zaal Lux in de toekomst ook plaats voor hedendaagse muziekgenres... |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024