|
11 oktober 2017 |
In het Americanawereldje is Slaid Cleaves een grote. Cleaves werd geboren in Maine, maar momenteel woont hij in Austin, Texas. Toen Slaid de Kerrville Folk Award toegekend kreeg, zou een internationale erkenning het logische gevolg zijn geweest. Die erkenning bleef echter nog een tijdje uit. Pas toen het samen met zijn vriend en tevens gekend artiest Rod Picott geschreven ‘Brokedown’, in 2001 door de Austin Music Awards als ‘Song Of The Year’ werd bekroond, kwam er schot in de zaak. De toon was gezet, een internationale doorbraak volgde en inmiddels heeft Cleaves al meerdere, door liefhebbers fel gekoesterde albums achter zijn naam staan. Na een periode van intensief toeren, was het tijd om wat gas terug te nemen. Slaid nam een sabbatjaar, dat hij doorbracht met zijn familie, maar ondertussen bleef hij ook nieuwe nummers schrijven. Dat resulteerde in zijn nieuwste album ‘Ghost On The Car Radio’, dat onlangs verscheen. Reden genoeg dus om deze sympathieke singer/songwriter op het podium van een uitverkocht De Wolken te verwelkomen. Slaid is een observator die alles opslaat, om er daarna prachtige nummers over te schrijven. Nummers die zowel de country als folk als basis hebben. Zelf speelt hij niet onaardig akoestische gitaar en in Bree liet hij zijn songs versieren door zijn compagnon op Fender Telecaster. Aftrappen deed hij met ‘Horseshoe Lounge’ uit zijn in 2000 verschenen album ‘Broke Down’. Onmiddellijk bleek dat Slaid een storyteller is. Niet alleen in zijn nummers maar ook in zijn bindteksten. Bindteksten die vaak humoristisch waren, waarmee hij menig gelach ontketende.
|
Hij mag dan niet van geboorte Texaan zijn, maar toch biedt de staat Texas voldoende inspiratie voor steengoede nummers. Paarden, bars, honky tonks, cowboys en rodeo’s kwamen dan ook aan bod. Maar ook meer persoonlijke en vaak schrijnende toestanden portretteert Cleaves in pakkende nummers. Een schoolvoorbeeld hiervan is ‘Lydia’ waarin de eenzaamheid waarin ouderen vaak vertoeven, op een aangrijpende manier aan de orde komt. Of ‘Drinkin’ Days’, waarin soms maar een ongelukje nodig is om naar de fles te grijpen, maar waar uiteindelijk het gezond verstand toch overheerst en de zin ‘My Drinkin’ Days Are Over’ de gemaakte wonden min of meer heelt. De band die hij met het publiek had, werd beloond met de twee aangereikte verzoeknummers ‘New Years Day’ en Texas Love Song’, waarin echte liefde toch de bovenhand haalt tegenover de liefde voor de staat Texas. Zonder bisnummer mocht het duo De Wolken niet verlaten. Toen zij dit tussen het publiek en zonder microfoon brachten, steeg de intensiteit van deze toch al formidabele performance nogmaals.
Met het programmeren van Slaid Cleaves heeft directeur en cultuurfunctionaris Jan Coonen niet alleen een groot aantal Americanaliefhebbers een fantastische avond bezorgd, maar tevens bewezen dat grote namen naar Bree halen, een kolfje naar zijn hand is. Volgende afspraak is op donderdag 19 oktober voor de Amerikaanse singer/songwriter Kate MacLeod. Maar haast je want er zijn nog maar enkele tickets beschikbaar. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024