|
28 januari 2024
The Half Moon, Putney (Londen) Report: Eddy Bonte Foto's: Eddy Bonte © |
Tom Paxton [°1937], behoort tot die aparte generatie Amerikaanse singer-songwriters die voortbouwden op de Europese folktraditie en tegelijk een origineel oeuvre schreven dat bovendien aansloot bij de maatschappijkritische rol die de populaire muziek speelde in de jaren ‘50 tot ’70 van de vorige eeuw - denk maar aan Dave Van Ronk [°1936], Fred Neil [°1936], Ramblin’ Jack Elliott [°1931], Phil Ochs [1940], Bob Dylan [°1941] tot en met een Eric Andersen [°1943].
Van Paxton kent iedereen ‘Peace [Will Come]’, ‘Victoria Dines Alone’, het anti-oorlogslied ‘Talking Vietnam Pot Luck Blues’ en, uiteraard, ‘The Last Thing On My Mind’, ook bekend als ‘Niet slecht bedoeld’ door Miek en Roel – die overigens een hele LP met nummers van Paxton uitbrachten! Het was Ralph McTell in hoogsteigen persoon die Tom Paxton inleidde en een staande ovatie vroeg en kreeg… nog voor het optreden was begonnen. Paxton zag er, zoals altijd, zijn eigenste nonchalante zelf uit, besnord, werkmanspet op het hoofd, een gitaar als compagnon de route. In twee korte sets, de man is inmiddels 86, met zijn akoestische gitaar als enige begeleiding, bracht Paxton een keure uit zijn repertoire van 1964 tot nu, zo onder meer: ‘I Can’t Help But Wonder Where I’m Bound’ [1964], ‘Whose Garden Was This’ [1970], [het grappige en typisch Amerikaanse ‘Worst Gunfighter in Texas’ [een Zoom-samenwerking met de jonge Jackson Emmer tijdens COVID], ‘New Old Friends’ uit 2023 dat hij componeerde met Daniel Boling van The Limelighters en waarop het publiek kon meezingen of ook nog de inmiddels klassiek geworden ‘Bottle Of Wine’ [een rockende hit voor The Fireballs in 1968]. De tweede set eindigde in duet met Ralph McTell: een ode aan Mississippi John Hurt [‘Did You Hear John Hurt?’], de onvermijdelijke meezinger ‘The Last Thing On My Mind’ en ‘Ramblin’ Boy’, een eigen nummer dat voor het eerst werd gebracht door Pete Seeger en daardoor de weg naar erkenning opende. Met de nodige bindteksten en vertellingen en met zijn humor en eenvoud, gaf Paxton, die nog goed bij stem is en het zelfs aandurfde om a capella te zingen, een perfecte show ten beste. Een belevenis. |
Tom Paxton belongs to this special generation of American singer-songwriters who continued the European folk tradition whilst creating an original body of work that is also linked to the protest movement that swept the 1960s and 1970s, think Dave Van Ronk [°1936], Fred Neil [°1936], Ramblin’ Jack Elliott [°1931], Phil Ochs [°1940], Bob Dylan [°1941] - up to people like Eric Andersen [°1943]. Some of Paxton’s songs are known the world over and are – wrongly - considered as ‘traditionals’, like ‘Bottle Of Wine’ and, of course ‘The Last Thing On My Mind’.
Ralph McTell introduced his friend Paxton who received a standing ovation before he had even sung a note. So, there he was: 86 years old, relaxed, smiling, with ‘that’ moustache, wearing a simple cap, carrying one acoustic guitar for accompaniment, and determined to give us a good time as well as some critical lyrics to take home – about hungry children in America, the war in Vietnam, and right-wingers mixing up the Constitution with religion. Lest you forget the state the world is in. Paxton effortlessly succeeded in giving an overview of his sixty years’ career [the first album appeared in 1962] in two sets of 35-plus minutes, starting with ‘I Can’t Help but Wonder Where I’m Bound’ [1964], ‘Whose Garden Was This’ [1970[], switching to his Zoom-collaboration with the young composer Jackson Emmer during lockdown [the funny and utterly American ‘Worst Gunfighter in Texas’ ], a song co-written just last year with Daniel Boling of The Limelighters [‘New Old Friends’], going back in time with the classic ‘Bottle Of Wine’ [a hit for The Fireballs in 1968] – to name but a few gems. The second set ended as a duet with Ralph McTell: an ode to Mississippi John Hurt [‘Did You Hear John Hurt?’], the inevitable sing-a-long monster hit ‘The Last Thing on My Mind’ and finally ‘Ramblin’ Boy’, an early tune immediately adopted by Pete Seeger and thus opening the gates to success and recognition. Paxton was in true form, even singing a capella, joking and story-telling from beginning to end, and taking time to talk to his fans afterwards. What an icon, what an experience. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024