|
‘Wervelend enthousiasme en nat van het zweet’Met enthousiasme en een ongewoon opdringende hoge temperatuur - we zijn het niet meer gewoon - brachten Nathaniel Rateliff en zijn, met de voor deze keer zeer toepasselijke naam, The Night Sweats, gisteren het Depot in Leuven naar het kookpunt. |
Vertical Divider
The Night Sweats zetten een wervelende show neer en ze kregen iedereen in het uitverkochte Depot op hun hand.
Maar voor het zover was mochten de Gentse broers Van Hellemont van Douglas Firs het publiek opwarmen. Alsof dat nog nodig was. Singer/songwriter Gertjan pakte de lapsteel-gitaar. Sem Van Hellemont zat achter de Wurlitzer. Samen zongen ze het van Lowell George bekende ’20 Million Things’. De song en de stemmen waren prachtig. Maar van de handvol songs die ze speelden viel naast dit nummer eigenlijk alleen ‘Caroline’ op. De rest van de set was té rustig, té ingetogen en zelfs slaapverwekkend. Volgende keer misschien beter de volledige band meebrengen… Eind vorig jaar, op 13 oktober was Nathaniel Rateliff & The Night Sweats al te gast in de Ancienne Belgique Club te Brussel. Ze gaven toen een weergaloze en wervelende show. Dat was gisteren niet anders. De set werd weliswaar een beetje door elkaar gehusseld en er werden enkele songs aan toegevoegd. Dat mocht ook wel, want in oktober was de set wel erg kort. Na een swingende soulintro zette Rateliff en zijn zeskoppige band ‘Look It Here’ in. Het was een dynamisch en krachtig begin. Vanaf dan begon alles te broeien. Tijdens ‘I’ve Been Failing’ dat een stevige, haast ruige versie kreeg, begon de band collectief te zweten. “Verdorie, het is heet hier”, zei Nathaniël. Maar gekleed in een zwart hemd, een gilet, een dun sjaaltje en de onafscheidelijke hoed, ging hij er helemaal voor. De band swingde en zweette en het enthousiasme was aanstekelijk. Het publiek kon niet meer stil blijven staan. Ze klapten spontaan mee en de wisselwerking tussen de band en hun publiek werkte opzwepend. De avond kon niet meer stuk. Tijdens het Sam Cooke-achtige ‘Howlin’ At Nothing’ vloog het zweet in het rond, elke keer dat Rateliff een akkoord aansloeg. Het nummer heeft tegenwoordig een Jersey-soul gevoel, een beetje zoals de meester Southside Johnny het zou spelen. “Ik zie jullie niet”, zegt Nathaniël, “maar ik wil jullie zien dansen”. |
Vertical Divider
En een heerlijke versie van ‘Parlour’ volgde.
De opener van het oktober-concert, ‘I Need Never Get Old’, stond midden in de set. Het werd dan ook opgepikt door onder andere Radio 1 en Studio Brussel. Als de tweede single van het album ‘Nathaniël Rateliff & the Night Sweats zo door blijft stoten, wordt het toch een redelijke hit. ‘Shake’ , een heerlijk dansbare sleper, een kort rustpuntje, kon het publiek gebruiken om wat bij te komen. De band gaf de song een bewust chaotische einde. Terwijl de blazers zich overduidelijk amuseren met al dan niet afgesproken danspasjes, speelde Joseph Pope III het stuwende basloopje van ‘Out On The Weekend’. De sound ging weer richting Jersey soul. De orgelintro, de sterke baslijn en wondermooie bridge maakten van het slepende ‘Thank You’ een nummer waarbij je niet stil kon blijven staan. Staccato gitaar maakte van ‘I Did It’ een erg strakke song. De band rockte nog even door met het stevige ‘Trying So Hard’, waarna ze af sloten met hun tot nu toe bekendste song ‘S.O.B.’. Het publiek juichte en klapte mee bij de herkenning. Ze zongen het vocale melodietje mee. Toen de band het podium verliet bleef het publiek doorzingen tot Nathaniel en co terugkwamen om te bissen. Net zoals in oktober sloten ze hun set af met ‘The Shape I’m In’ van The Band. Tijdens de eindtonen bedankte Rateliff zijn publiek voor de zoveelste keer op de avond en voegde daar Bernie Sanders-gewijs aan toe: “The most important thing in the world are the working people, remember that!” En gelijk had hij. Moest je nog twijfelen aan het stijgende succes van Nathaniel Rateliff, ga dan op 7 november naar de A.B. in Brussel. Dan komt hij voor de derde keer in iets meer dan een jaar langs. Niet te missen! Met dank aan Martje - Het Depot |
SETLIST
|
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024