Support: Tiny Legs Tim • 18 maart 2016 • CC De Kollebloem Puurs
|
Ruthie Foster: een driedubbele ovatie voor gospel en soulblues |
Een superbe en vooral subtiele ritmesectie trouwens, bestaande uit Samantha Banks op drums en percussie en Larry Fulcher op vijfsnarige bas.
Het belette Foster niet rijkelijk uit haar jongste twee platen te putten (‘Promise Of a Brand New Day’, 2014; ‘Let It Burn’, 2012), want haar belangrijkste instrument is nu eenmaal haar formidabele stem en haar belangrijkste troef haar authentieke persoonlijkheid. Binnen het kwartier, at het publiek uit haar handen. Ze opende met het swingende ‘Singing the Blues’, een zelfgepende soul-bluesode aan haar helden (zoals Bobby Womack en Bobby ‘Blue’ Bland), trok daarna alle vocale registers open op de gospel ‘Up Aboven My Head’ van Sister Rosetta Tharpe, schoof er haar eigen compositie ‘Brand New Day’ tussen en plakte er een rustig kabbelende Mississippi John Hurt aan. Nu en dan hadden we recht op een inleidend verhaaltje over haar jeugd en familie, waardoor duidelijk werd hoeveel Foster te danken heeft aan de muzikale traditie van de zwarte kerkmuziek. Het hoogtepunt van de avond viel dan ook ergens halverwege, toen Foster met heel haar lijf een a capella-versie bracht van ‘Grinnin’ in Your Face’ (Son House). Dit is wellicht de betekenis van ‘soul’, zoals in ‘met hart en ziel zingen’ . Ze zou het wat later overdoen met ‘Titanic’, dat overigens veel gelijkenissen vertoont, ook tekstueel, met ‘Wade in the Water’. Naast deze mix van blues en soul, waarbij Sam Cooke en Otis Redding nooit ver weg zijn, greep Foster terug naar haar eerste periode, toen de singer-songwriter in haar overheerste, zodat we o.m. recht hadden op een eigenzinnige cover van ‘Ring Of Fire’ (Cash) en ‘Fruits Of My Labour’ van Lucinda Williams. Ze werkte met uptemponummers naar het einde van de show toe, maar daar nam het publiek geen genoegen mee. Na geaarzel, bracht ze het sublieme ‘Travellin’ Shoes’ als eerste bis, met Ruthie op een funky akoestische gitaar. Maar ook daar nam het enthousiaste publiek geen genoegen mee. Het wat beduusde trio kwam een tweede keer terug om muzikaal en inhoudelijk in schoonheid te eindigen met ‘The Ghetto’, een aanklacht tegen alle ghetto’s in de wereld, de enige keer die avond dat Foster haar C&W kant liet zien. Het voorprogramma werd verzorgd door Tiny Legs Tim als one-man band. De man die straks ons land vertegenwoordigt op de European Blues Challenge, bewees in minder dan een halfuur alweer dat hij het rural blues bluesidioom en de slide gitaar compleet meester is. Meestal houdt Tiny Leg het bij eigen werk, maar dit keer hadden we recht op ‘Death Letter’ van Son House, die ook door Foster hoog wordt aangeslagen. We weten dat hij in bewondering stond voor het optreden van Ruthie, maar ook dat hij van haar en haar entourage complimentjes kreeg. |
English Summary
Stellar performance by American singer-songwriter & soul-blues singer & gospel ace Ruthie Foster and her laid-back, melodic and subtle rhythm section consisting of Larry Fulcher (five-string bass) and Samantha Banks (drums, percussion). Without any of the studio extras such as horns, keys and choirs, Ruthie put the audience in her pocket within minutes, by simply making use of her magnificent voice and her authentic personality. She offered an amazing blend of own material (‘Singing the Blues’, an ode to all her soul-blues heroes), Sister Rosetta Tharpe’s gospel ‘Up Above My Head’, another original and, nice surprise, Mississippi John Hurt. ‘This Texan girl’ as she sometimes refers to herself, went on to display all aspects of trad black American music, culminating in a moving version of Son House’s ‘Grinnin’ In Your Face’, delivered a capella and with her whole body twisting and shaking. This was half-way the show! Ruthie simply continued in that vein, though alternating with a short set showing her singer-songwriting interest and talent, like her entirely reworked version of Johnny Cash’s ‘Ring Of Fire’ and a beautiful rendition of ‘Fruits Of My Labour’ (Lucinda Williams). The show ended up-tempo, but the audience called her back for more. The somewhat stunned trio (this being their first show in Belgium!) eventually gave us ‘Travellin’ Shoes’, but the audience wouldn’t accept that as the end of the show either. Ruthie had to give in (we imagine with pleasure) and sent us home with a second encore and the message of ‘The Ghetto’. With a sold-out venue and three standing ovations, Foster’s first ever appearance in Belgium was a well-deserved success. Opening act was Tiny Legs Tim, who represents Belgium at the European Blues Challenge in Italy. He performed as a one-man band, stomp box and all, doing what he does best: sing his brand of rural blues accompanied by creative slide guitar. Apart from his own compositions (‘Steppin’ Up’, ‘Big City Blues’), we were also treated to a cover of Son House’s ‘Death Letter’. A most compact, but lovely set introducing the true blues that Ruthie Foster would further develop that evening. Let it be known that Ruthie and her band were duly impressed. Line-up:
Met dank aan Duvelblues |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024