|
24 JANUARI 2017 |
Vertical Divider
Missy Sippy Blues & Roots in Klein Turkije (een zijstraatje tussen de Korenmarkt en de Stadshal, naast de Sint-Niklaaskerk) hartje Gent, is een van die plekken waar het meer dan aangenaam vertoeven is. Midden een knap ingericht ‘old fasion’ interieur is het er ook gezellig keuvelen aan de bar waar we met de glimlach worden bediend door gastheer Jelle de Boevé en gastvrouw Marie Follebout. De club is ingericht als een existente juke joint wat ons blues gevoel alleen maar aanscherp. And we like it! Voor het derde concertseizoen werd nu Ina Forsman uitgenodigd en er hing al een ruime poos ‘sold out’ op het aanhangbord! Na een vriendelijk onthaal door ‘Lightnin’ Guy Verlinde komt Ina Forsman ons stipt om 20u30 vergenoegen. Deze bloedmooie en sexy blues diva komt uit het hoge noorden, waar ze 22-jaar geleden werd geboren in het kleine plaatsje Sipoo in Finland. Ze groeide op en woont nog steeds in Helsinki vanwaar ze gestaagd en vastberaden aan haar muzikale carrière werkt. Ina maakte op haar 17de indruk tijdens de Finse editie van de talentenjacht ‘Idols’ met een prachtige versie van Etta James’s ‘All I Could Do Is Cry’. Nog geen jaar later won ze ook de ‘Finse Blues Challenge’ en vertegenwoordigde ze haar land op de European Blues Challenge in Riga, Letland. Samen met Helge Tallqvist had ze ook het succesvolle album ‘Ina Forsman with Helge Tallqvist Band’ op het label Q-Records. Vorig jaar toerde ze dan volop met de befaamde Thomas Ruf Records Blues Caravan met Layla Zoe en Tasha Taylor. Hou de concertkalender van de Missy Sippy Blues & Roots in de gaten want Tasha Taylor komt heel binnenkort hier haar eigen ding doen. Naast dit alles had Ina gelukkig ook nog tijd om de studio in te duiken om een eerste solo en zelf titelend album in te blikken. Om deze nummers te registreren trok Ina trouwens naar de Wire Recording studio in Austin. En dit album was uiteraard de rode draad doorheen haar optreden. Geïnspireerd door de levensgrote foto van Bessie Smith op de achtergrond opende Ina ‘a capella’ met het meeslepende ‘Please Help Me Get Him Off My Mind’, origineel uit 1928. |
Vertical Divider
‘Goose bumps’ bekruipen ons meteen en zullen haast twee uur lang door merg en been gaan. Met de Finse Davide Floreno, de Nederlander Walter Latupeirissa (bas) en onze landgenoot Eric ‘King Berik’ Heirman (drums) heeft Ina haast een internationale ritmesectie rond zich verzameld. Het muziekgezelschap scoort meteen met ‘Hanging Loose’, toevallig ook de openingstrack uit haar recentste album, om meteen te vervolgen met de emotionele ballade ‘Before You Go Home’. Tijdens de blues trage ‘Talk To Me’ strooit Floreno begerig met prikkelende gitaarriffs. Ina’s killer stemgeluid in ‘Devil May Dance Tonight’ is slecht een preludium voor het opwindende en stemming wisselende (Your Love Has Lifted Me) ‘Higher And Higher’, origineel bij elkaar gepend door Gary L. Jackson, maar wat een wereldhit voor Jackie Wilson. De diepe baslijnen en opzwepende gitaarriffs maken van ‘Gettin’ Hip’ meteen ook een overheerlijke dansnummer. En als ook Ina nog eens converseert over ‘loving butterflies in the gut’ komt het onvermijdelijk ‘Don’t Hurt Me Know’ plots de eerste set uitwijven. Na een kort break komt Ina ons meteen vergenoegen met het sensuele ’I Wil Take That Ride With You’. En wie zou dat nu niet willen? Na ‘Me And Mr. Jones’, dat meteen een hommage was aan Amy Winehouse- en Ina verdomd Winehouse heel sterk benaderd- komt de lekker swingende reggae ritmiek van ‘Farewell’ de Missy Sippy in vuur zetten. En Ina weet haar covers wel te indiceren want het Memphis soulgevoelige ‘Ain’t No Proud To Beg’ is dan weer een knaller van The Temptations. Tussendoor bedankt Ina oprecht de crew van de Blues & Roots club en zet meteen ook haar favoriete nummer ‘Pretty Messed Up’ in. Om na meer dan twee uur een einde te maken met het funky ronddarrende ‘No Room For Love’. Uiteraard moest er een bisronde volgen. En daar vergaste Ina Forsman ons met ‘Now You Want Me Back’, over een stuk gelopen relatie en ‘Queen Bee’. Tijdens deze slotsong gaat Ina zonder microfoon de Missy Sippy nog een laatste keer begeesteren met haar immens stemtimbre. Ina Forsman zocht en vond alweer inspiraties in haar dagelijkse leven. En die blijken raadselachtig, (h)eerlijk, gepassioneerd maar o zo verdomd sexy te zijn. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024