In Nederlands Limburg, meer bepaald in het plaatsje Stein, heb ik een afspraak met New Age componiste en arrangeur Kerani. Hierachter schuilt onze landgenote Erika Kele, die in 1968 in Vilvoorde geboren werd uit een Hongaarse vader en een Duitse moeder. Erika en haar partner Arno ontvingen ons gastvrij in hun studio, die verrassend huiselijk en modern, maar professioneel aandoet. Maar straks meer daarover. Eerst nu het interview.
PVDW: Uw artiestennaam Kerani komt uit het Sanskriet, en betekent heilige bellen. Bent u misschien beïnvloed door Hindoe cultuur, yoga, meditatie enz.? Kerani: Door Hindoe cultuur niet, maar wel door yoga en meditatie. Mijn artiestennaam is eigenlijk een anagram van mijn naam Erika. Mijn twee eerste cd’s ‘Wings of Comfort’ en ‘Journey’ zijn producties die ik thuis zelf heb gemaakt. ‘Wings of Comfort’ bevat 3 lange nummers, die vooral voor yoga, healing en meditatie bestemd zijn. Beide cd’s worden in vele yoga-centra hier in Nederland gebruikt. PVDW: Net zoals u luisterde ik tijdens de seventies & eighties naar elektronische muziek. Wat waren uw favoriete artiesten? Kerani: Jean-Michel Jarre met vooral ‘Oxygène’ en ‘Equinoxe’, maar ook Vangelis, die ik beschouw als de verpersoonlijking van schoonheid. Verder Mike Oldfield, Kraftwerk, ELO omwille van hun symfonische arrangementen, en Kitaro. PVDW: In 2000 ben je naar Italië verhuisd, waarna de belangstelling voor het spirituele naar boven kwam. Wat was daarvoor de aanleiding? Kerani: Tijdens mijn verblijf in Italië kwam ik via een New Age winkel in aanraking met dit soort muziek. Natuurlijk kende ik reeds de muziek van Enya, maar hier ontdekte ik andere soorten New Age muziek. Dat daar spiritualiteit mee verbonden was, was nieuw voor me. Dat maakte mij nieuwsgierig. PVDW: Dertig jaar geleden had u al beroemd kunnen worden met uw eerste single? Kerani: In 1986 nam ik de song ‘Seagullsong’ op, dat een hit werd in Wallonië, terwijl de B-zijde ‘Oblivion’ meer succes had in Vlaanderen. Deze laatste werd zelfs tot tune gekozen voor de ontbijtshow ‘Ochtendgloren’ op Radio 2. Zo trad ik in contact met Jos Baudewijn (BRT) en bood Roland Verlooven, de toenmalige manager van Willy Sommers, mij zelfs aan om me professioneel te vertegenwoordigen. PVDW: U bent al aan uw vijfde album toe en koos telkens een ander thema uit. ‘Ik besprak ‘Artic Sunrise’, ‘Equilibrium’ (lees Review) en ‘Stardust’ (lees review). Van waar kwam de inspiratie daarvoor? Kerani: ‘Artic Sunrise’ was in eerste instantie een opdracht van een Britse platenfirma, die me vroeg om een album te maken rond een “koud” thema (Noordpool, Zuidpool, winterlandschappen, etc.). ‘Equilibrium’ is een eerbetoon aan sterke vrouwen uit de geschiedenis, zoals Boudicca, Hypatia, Hildegard von Bingen enz. De voor de hand liggende figuren zoals Cleopatra wou ik echter vermijden. ‘Stardust’ komt dan weer voort uit mijn fascinatie voor ruimtevaart en sciencefiction. PVDW: ‘Stardust’ ligt volledig in mijn straatje, met thema’s als ruimtevaart en sciencefiction. Kan u mij daar meer over vertellen? Kerani: Vroeger keek ik vaak naar sciencefiction en las ook de boeken. Zo ben ik beïnvloed door tv-reeksen als ‘Star Trek: TOS’ en ‘Star Trek: TNG’, maar ook de originele ‘Battlestar Galactica’ en ‘Babylon 5’. De boeken van ‘Dune’ vond ik prachtig, en ook de verfilming ervan. Aan het ontwerp van de hoes en het cd-boekje van‘Stardust’ werd extra aandacht besteed. Dit heb ik gerealiseerd vanuit een gevoel voor nostalgie… Weet je nog hoe we vroeger een LP koesterden en alles lazen wat er op de hoes en in het boek stond? We kenden de namen van alle componisten, arrangeurs en muzikanten. We wisten wie de producer was. De muziek van toen kwam met inhoud. Dit ‘educatief’ element wou ik aan ‘Stardust’ ook toevoegen. Degenen die het album fysiek aanschaffen, worden verwend met een geweldige digisleeve en een 20-pagina full colour booklet met daarin o.m. een uitgebreid voorwoord van de Amerikaanse muziekproducer en Grammy-winnaar Kabir Sehgal. Het boekje bevat een aantal wetenschappelijke quotes en speeches over de ruimte. Ook alle 60 muzikanten die aan dit project hebben meegewerkt komen ruim aan bod. Aan de song ‘Rosetta’, vernoemd naar de Rosetta missie van ESA naar een komeet, is een anekdote verbonden. Ik wou die missie muzikaal vereeuwigen, maar net toen ik klaar was met het stuk, kondigde Vangelis de release aan van zijn nieuw album met dezelfde titel! Ik was een beetje verbouwereerd en wou de titel van mijn compositie veranderen, maar een Spaanse recensent raadde me aan dat niet te doen. Zo heb ik besloten om mijn ‘Rosetta’ te behouden, want hij is toch helemaal anders. PVDW: Heeft u al ideeën voor een volgend album? Mogen wij daar iets over weten? Kerani: Er staat een samenwerking met een Nederlandse New Age zangeres in de steigers, die ik ook ga begeleiden. Momenteel ben ik nieuwe songs aan het schrijven voor haar. Voor een nieuw Kerani album is het nu nog een beetje te vroeg; de promotie van ‘Stardust’ vraagt alle aandacht en daar kruipt behoorlijk wat tijd in. Na 5 albums is het mijn inziens ook wel tijd om fysiek naar buiten te treden met mijn muziek in de vorm van concerten. Op 30 september sta ik in het voorprogramma van Terry Oldfield bij ons in de studio en op 14 oktober geef ik een concert bij Spiritual Balance in Strijen (bij Dordrecht) (www.spiritualbalance.nl). PVDW: Ik ontving uw albums ter recensie vanuit de USA. Is het niet vreemd dat er bij ons bijna geen belangstelling voor is? Kerani: Het valt me op dat in Europa, de belangstelling voor New Age muziek zich beperkt tot yoga, meditatie, wellness en healing. Hier in Limburg is het erg moeilijk om met New Age muziek voet aan de grond te krijgen, omdat de muzikale tradities zo anders zijn. De Amerikaanse New Age markt biedt zoveel meer! De erkenning die ik kreeg voor ‘Artic Sunrise’ (winnaar van de ZMR Music Award als Best Neo-Classical New-Age Album of 2014) gaf mij de vonk die ik nodig had om door te gaan. Mijn muziek is fysiek en als download wereldwijd verkrijgbaar via CD Baby (www.cdbaby.com), iTunes, Amazon, Apple Music, en vele andere online shops. Belgische en Nederlandse klanten kunnen terecht bij mijn Nederlandse distributeur ‘Inspiratie Webwinkels’ (https://www.spirituelemuziek.nl). Het Duitstalig territorium wordt bevoorraad door ‘Silenzio' (www.silenzio.com). Aansluitend maakten we een rondgang doorheen de opnameruimte en aanpalende controlekamer. De studio (http://www.kerani-music.com) werd opgezet in 1999, alhoewel Arno er al rond 1986 mee bezig was. Ze straalt een huiselijke maar moderne sfeer uit, waarin je je onmiddellijk op je gemak voelt. En dat gevoel willen ze tevens overbrengen op de artiesten die hier komen opnemen. Want de studio staat open voor diverse muziekstijlen zoals New Age, Jazz, Klassiek, Hafabra (harmonie, fanfare en blaasorkesten), koren en big band. Bedankt, Kerani en Arno voor de hartelijke ontvangst en het aangename interview. Ik hoop dat dit interview bij onze lezers belangstelling heeft opgewekt om uw muziek te gaan ontdekken. Dat kan via de website www.kerani.nl, maar ook via de clips op YouTube. https://youtu.be/9ToZ-TtBunA https://youtu.be/ExOjRd91TS8 Alleszins veel geluk in uw verdere carrière en nogmaals bedankt! |
Patrick Van de Wiele
Patrick Van de Wiele ©
Patrick Van de Wiele ©
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024