Interview met...
“Constant zelfvertrouwen hebben is heel gevaarlijk.” |
Met ‘Wake Up And Dream’ is Admiral Freebee aan zijn zesde album toe. Vooral ‘Kim Basinger’ is een feestnummer dat u nu reeds in uw summer playlist kan plaatsen. Admiral Freebee is de artiestennaam van Antwerpenaar Tom Van Laere.
De vorige keer dat ik de heer Van Laere sprak, was het een beetje een stroef gesprek. Hij was zeer zeker vriendelijk, maar hij verstopte zich te veel achter het figuur Freebee. Het achterste van zijn tong liet hij nooit zien, en hij antwoordde liefst met raadsels en halve waarheden. ‘The Great Scam’, inderdaad. Maar vandaag zijn we hier voor zijn zesde plaat, ‘Wake Up And Dream’. Benieuwd wat hij deze keer te vertellen heeft? Read on!
De vorige keer dat ik de heer Van Laere sprak, was het een beetje een stroef gesprek. Hij was zeer zeker vriendelijk, maar hij verstopte zich te veel achter het figuur Freebee. Het achterste van zijn tong liet hij nooit zien, en hij antwoordde liefst met raadsels en halve waarheden. ‘The Great Scam’, inderdaad. Maar vandaag zijn we hier voor zijn zesde plaat, ‘Wake Up And Dream’. Benieuwd wat hij deze keer te vertellen heeft? Read on!
Julian De Backer: “Zesde plaat, en de zesde goede. Mooi. Jij bent nu dertien jaar professioneel bezig. Lijkt me niet makkelijk.”
Tom Van Laere: “Ik zie het niet als inspiratie. Het woord ‘creativiteit’ vind ik ook een heel raar woord. Een sandwich eten is hetzelfde als een song maken. Alles is inspiratie. Alles is creativiteit. Alles gebeurt gewoon. Wanneer je het woord ‘creativiteit’ gebruikt, denk je er eigenlijk al over na. Want dan ga je jezelf klaar maken voor een moment van creativiteit, zoals wellness. Als ik een aspirine neem, denk ik ook niet na over hoe het verteert. Het verteringsproces is de song schrijven, en de aspirine is het leven. Je leeft, je verteert, en daar komt een song uit.” Julian: “Jij hoeft niet na te denken tijdens het songschrijven?” Tom: “Ik merk op dat er wordt nagedacht door Tom Van Laere, maar ik hoop dat hij er niets mee te maken heeft.” Julian: “Twee jaar geleden, tijdens ons eerste gesprek, zei je dat ‘The Great Scam’ misschien wel het feit was dat jij niét Tom Van Laere was …” |
Tom: “Ja, tuurlijk.”
Julian: “Je bent daar nog steeds van overtuigd?”
Tom: “Ik ben er minder en minder van overtuigd dat ik Tom Van Laere ben. Als er fouten gemaakt worden in mijn leven, is dat omdat ik teveel denk dat ik Tom Van Laere ben.”
Julian: “Of misschien zijn enkel de fouten de schuld van Tom Van Laere?”
Tom: “Nee, fouten zijn de schuld van de gedachte ‘Ik ben Tom Van Laere’ …”
Julian: “Toen ik de titel ‘Wake Up And Dream’ zal, was ik teleurgesteld dat jouw perverte geest er niet ‘Wake Up And Cream’ van had gemaakt.”
Tom (begint te grinniken): “Ja, dat is ook wel goed. ‘Wake Up And Cream’? Ik ben blij dat je zegt dat je teleurgesteld bent door ‘Dream’, want het is een dubbele titel. Dat doe ik expres. We praten constant over dromen. ‘Follow Your Dream’ vind ik het ergste wat er is. Ik geloof dat de maakbaarheid van de mens erg gevaarlijk is. Er is geen grens meer aan wat we kunnen bereiken, en aan wat we moeten bereiken. We noemen het vrijheid, maar het is ontevredenheid. Als je je gelukkig voelt, dan ben je succesvol. Voel je je ongelukkig, dan heb je gefaald. Dan ligt het nog eens aan jezelf. Dubbel erg. Daarom: ‘Wake Up And Dream’. Don’t follow your dream, maar investigate your dream. Dat bedoel ik met ‘wake up’. Bekijk jouw droom eens. Waarom wil je dat? Hitler had een droom, en hij was heel goed in het maakbaar maken van zijn droom. Hij volgde zijn droom.”
Julian: “Wij associëren dromen altijd met positieve zaken, maar ook dictators hebben dromen.”
Tom: “Tuurlijk! En die volgen hun droom heel hard. Of kijk naar relaties. ‘Ik moet die vrouw hebben’. Waarom ‘moeten’? Dat hoor je ook vaak. ‘Ik ben zo verliefd, ik moet met haar trouwen’. Dat noemen ze dan vrije wil. ‘Wil’ en ‘vrij’, dat kan al niet. En dan komen we terug op het feit dat ik niet besta.”
Julian: “Jij hebt nooit gekozen om Tom Van Laere te zijn.”
Julian: “Je bent daar nog steeds van overtuigd?”
Tom: “Ik ben er minder en minder van overtuigd dat ik Tom Van Laere ben. Als er fouten gemaakt worden in mijn leven, is dat omdat ik teveel denk dat ik Tom Van Laere ben.”
Julian: “Of misschien zijn enkel de fouten de schuld van Tom Van Laere?”
Tom: “Nee, fouten zijn de schuld van de gedachte ‘Ik ben Tom Van Laere’ …”
Julian: “Toen ik de titel ‘Wake Up And Dream’ zal, was ik teleurgesteld dat jouw perverte geest er niet ‘Wake Up And Cream’ van had gemaakt.”
Tom (begint te grinniken): “Ja, dat is ook wel goed. ‘Wake Up And Cream’? Ik ben blij dat je zegt dat je teleurgesteld bent door ‘Dream’, want het is een dubbele titel. Dat doe ik expres. We praten constant over dromen. ‘Follow Your Dream’ vind ik het ergste wat er is. Ik geloof dat de maakbaarheid van de mens erg gevaarlijk is. Er is geen grens meer aan wat we kunnen bereiken, en aan wat we moeten bereiken. We noemen het vrijheid, maar het is ontevredenheid. Als je je gelukkig voelt, dan ben je succesvol. Voel je je ongelukkig, dan heb je gefaald. Dan ligt het nog eens aan jezelf. Dubbel erg. Daarom: ‘Wake Up And Dream’. Don’t follow your dream, maar investigate your dream. Dat bedoel ik met ‘wake up’. Bekijk jouw droom eens. Waarom wil je dat? Hitler had een droom, en hij was heel goed in het maakbaar maken van zijn droom. Hij volgde zijn droom.”
Julian: “Wij associëren dromen altijd met positieve zaken, maar ook dictators hebben dromen.”
Tom: “Tuurlijk! En die volgen hun droom heel hard. Of kijk naar relaties. ‘Ik moet die vrouw hebben’. Waarom ‘moeten’? Dat hoor je ook vaak. ‘Ik ben zo verliefd, ik moet met haar trouwen’. Dat noemen ze dan vrije wil. ‘Wil’ en ‘vrij’, dat kan al niet. En dan komen we terug op het feit dat ik niet besta.”
Julian: “Jij hebt nooit gekozen om Tom Van Laere te zijn.”
Tom: “Iets dat je wilt, is niet vrij. Want je wilt het. Dus dat moet je niet dromen.”
Julian: “Op het eerste gezicht maak jij vrolijke en toegankelijke muziek, maar de onderlaag is donker.” Tom: “Dat vind ik heel leuk. Op de radio hoor ik enkel slaapliedjes en verklaringen om de mensen nog meer in slaap te krijgen. Ik maak muziek die ook zo klinkt, maar via de teksten kan iets anders binnensijpelen.” Julian: “Nochtans kan een écht slaapliedje mij ook wel bekoren. Zoals het prachtige ‘Little Star’ van Bent Van Looy.” Tom: “Ik bedoel ‘slaap’ meer als een staat waarin we alles vermijden en niets voelen.” Julian: “Wist je dat ‘Wake Up And Dream’ een van de allerbeste nummers van Jean-Bosco Safari is?” Tom: “Nee, dat wist ik niet. Maar ik heb gezien dat iemand het op Facebook zei.” Julian: “Een héél goed nummer. Werkelijk uitmuntend. Dat niemand het kent, is wellicht The Great Safari Scam. In het nummer ‘Hesitation’ zeg je ‘Hesitation is masturbation of the mind’. Is masturbation dan ook hesitation of the mind?” Tom (lacht zowaar uitbundig): “Hahahaha. Da’s wel nen hele goeie!” Julian: “Is het zo?” Tom: “Dat weet ik niet. Dat moet je uitproberen.” Julian: “Heb je ooit ‘The Commitments’ gezien?” Tom: “Stukjes.” Julian: “Jouw nummer ‘Kim Basinger’ deed me aan de film denken. Het personage Dean Fay is saxofonist en beheerst zijn instrument nog niet zo goed. Dus krijgt hij les van Joey ‘The Lips’ Fagan, die hem vertelt dat hij het mondstuk moet beschouwen als een vrouwentepel. Joey kiest altijd voor Gina Lollobrigida, en Dean opteert voor Kim Basinger. Toen een grote star dankzij ‘Batman’.” |
Tom: “Ik heb haar leren kennen toen ik opgroeide. Ik vond het ook een leuke actrice. Eender welke rol ze speelde, ze had steevast een verstopte glimlach.”
Julian: “Guitig?”
Tom: “Ja. Dat vond ik er leuk aan.”
Julian: “De laatste jaren is ze wat vergeten.”
Tom: “Dat is bij alle actrices van die leeftijd. Daar klagen ze ook over.”
Julian: “Ga je het nummer naar haar management sturen?”
Tom: “Dat weet ik niet.”
Julian: “Heel veel sterren zijn gewoon via Twitter te bereiken. Linkje: ‘Wrote a song about you’.”
Tom: “Ah zo? Ja, hm, misschien.”
Julian: “Je bent niet grof, dus ik zou geflatteerd zijn.”
Tom: “Inderdaad, ik noem haar ‘my favourite actress’.”
Julian: “In ‘Bad Year For Rock ’N Roll’ zing je expliciet het woord ‘faggot’. Wist je dat je dat woord in Amerika bijvoorbeeld écht niet mag zeggen?”
Tom: “Dat wist ik niet.”
Julian: “Dire Straits zingen het ook in ‘Money For Nothing’, maar enkel in de extended versie. Niet in de singleversie. Mag niet. Acteur Isaiah Washington is zelfs ontslagen uit ‘Grey’s Anatomy’ omdat hij een collega ‘faggot’ had genoemd.”
Julian: “Guitig?”
Tom: “Ja. Dat vond ik er leuk aan.”
Julian: “De laatste jaren is ze wat vergeten.”
Tom: “Dat is bij alle actrices van die leeftijd. Daar klagen ze ook over.”
Julian: “Ga je het nummer naar haar management sturen?”
Tom: “Dat weet ik niet.”
Julian: “Heel veel sterren zijn gewoon via Twitter te bereiken. Linkje: ‘Wrote a song about you’.”
Tom: “Ah zo? Ja, hm, misschien.”
Julian: “Je bent niet grof, dus ik zou geflatteerd zijn.”
Tom: “Inderdaad, ik noem haar ‘my favourite actress’.”
Julian: “In ‘Bad Year For Rock ’N Roll’ zing je expliciet het woord ‘faggot’. Wist je dat je dat woord in Amerika bijvoorbeeld écht niet mag zeggen?”
Tom: “Dat wist ik niet.”
Julian: “Dire Straits zingen het ook in ‘Money For Nothing’, maar enkel in de extended versie. Niet in de singleversie. Mag niet. Acteur Isaiah Washington is zelfs ontslagen uit ‘Grey’s Anatomy’ omdat hij een collega ‘faggot’ had genoemd.”
Tom: “Ik dacht dat ‘faggot’ ook iets anders kon betekenen. Meer zoiets als …”
Julian: “Sufferd?” Tom: “Ja, sufferd.” Julian: “Ja, Mark Knopfler bedoelde het eigenlijk als ‘patser’ …” Tom: “Voilà! ‘That little faggot/He’s a millionaire’.” Julian: “Nu is het woord not done, zoals neger of socialist. Dus: oppassen. In België zal wellicht niemand je in de ban slaan, maar mocht je er ooit mee naar het buitenland gaan ...” Tom: “Bij dat nummer zing ik vaak een andere tekst. Aangepast aan wat er actueel gebeurd is. Omdat het ‘a bad year’ is, snap je?” Julian: “Toen ik jou twee jaar geleden zag op de Spotify showcase van Sony in Antwerpen, had je een grappige bindtekst die ik nooit zal vergeten: ‘Ligt het nu aan mij, of klinken al deze nummers als hits?’ …” |
Tom: “Hahaha. Ja, dat is waar. En het is bij deze plaat ook weer zo.”
Julian: “Haha, alleen maar hits!”
Tom: “Als ik optreed en ik speel al mijn nummers na elkaar, dan denk ik soms: ‘Amai, heeft nu echt een mens dat allemaal geschreven?’.”
Julian: “Alex Callier zegt ook dat een setlist kiezen soms moeilijk is, omdat hij teveel hits heeft. First world problems. Het klinkt heel zelfzeker, maar je hebt ook wel gelijk: jij hebt vijftien hits, en ik nul, dus jij mag zoiets zeggen. Kost het jou moeite om zo zelfzeker te zijn?”
Tom: “Ik ben zelfzeker, en niet zelfzeker. Ik geloof niet in mensen die alleen maar zelfzeker zijn, maar ik geloof evenmin in mensen die nooit zelfzeker zijn. Het verandert van minuut tot minuut. Het kan even weg zijn door een spaghetti die niet goed bekomen is. Het kan terugkomen door een gewonnen pingpongwedstrijd. Constant zelfvertrouwen hebben is heel gevaarlijk.”
Julian: “Sommige mensen hebben dat.”
Tom: “Dictators.”
Julian: “Haha, alleen maar hits!”
Tom: “Als ik optreed en ik speel al mijn nummers na elkaar, dan denk ik soms: ‘Amai, heeft nu echt een mens dat allemaal geschreven?’.”
Julian: “Alex Callier zegt ook dat een setlist kiezen soms moeilijk is, omdat hij teveel hits heeft. First world problems. Het klinkt heel zelfzeker, maar je hebt ook wel gelijk: jij hebt vijftien hits, en ik nul, dus jij mag zoiets zeggen. Kost het jou moeite om zo zelfzeker te zijn?”
Tom: “Ik ben zelfzeker, en niet zelfzeker. Ik geloof niet in mensen die alleen maar zelfzeker zijn, maar ik geloof evenmin in mensen die nooit zelfzeker zijn. Het verandert van minuut tot minuut. Het kan even weg zijn door een spaghetti die niet goed bekomen is. Het kan terugkomen door een gewonnen pingpongwedstrijd. Constant zelfvertrouwen hebben is heel gevaarlijk.”
Julian: “Sommige mensen hebben dat.”
Tom: “Dictators.”
Julian: “Jouw nummer ‘Let It Shine’ is heel gezellig, 60’s, boogiewoogie …”
Tom: “Het is een nummer over de zomer die er zit aan te komen. Ik zing het ook letterlijk: ‘Summer’s almost here’. De zangeres heb ik niet moeten sturen. Ik voelde hoe zij het moest zingen toen ik het nummer schreef.” Julian: “Ik schrijf geen nummers. Is het niet moeilijk om over te brengen wat je exact in jouw hoofd hoort? Of lukt dat jou steeds beter?” Tom: “Ik vraag vaak aan gastmuzikanten of ze iets willen spelen, en dan wacht ik af of het leuk is. Op andere momenten speel ik het voor. Ik forceer niets. Ik laat het gebeuren. Je kan niet controleren wat er gaat komen. Zoals een hond die een put graaft. Die doet dat, omdat hij zijn lijf wilt bewegen. Dus: gitarist in de studio zetten, en een put graven. That’s it.” Julian: “Maar jij zal wel eerlijk zeggen wanneer iets niet goed is?” Tom: “Tuurlijk. Maar dan wis ik het gewoon.” Julian: “Jij durft het tegen andere muzikanten zeggen? Ik niet. Ik zou een hele slechte bandleader zijn.” |
Tom: “Je voelt meteen of iets klopt.”
Julian: “Ik ben altijd bang om mensen te schofferen. Ook in het dagelijkse leven.” Tom: “In het gewone leven kies ik ook de gemakkelijkste weg. Maar niet in de studio.” Julian: “Ik heb geen vragen meer. Bedankt, en veel succes.” |
Admiral Freebee live:
13/04: Koninklijk Circus, Brussel (BE) > TICKETS 05/05: Bevrijdingspop, Haarlem (NL) 07/05: Here Comes The Summer, Vlieland (NL) 13/05: Gladiolen, Olen (BE) 26/05: Mezz, Breda (NL) 29/05: De Melkweg, Amsterdam (NL) 02/06: De Helling, Utrecht (NL) 04/06: Grenswerk, Venlo (NL) |
Julian De Backer - met dank aan Emilie Van Mossevelde (Sony) en fotograaf Rinus Van de Velde © voor het gebruik van de foto's.
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024