Interview MET JAMES RIVERA VAN HELSTAR
Helstar is wat je gerust een old-school metal band kan noemen. Al sinds begin jaren '80 maken James Rivera en Larry Barragan samen met hun kompanen stevige, melodieuze thrash en bezingen daarin lieflijke thema's zoals heksen, vampiers en meer van dat fraais. Na meer dan dertig jaar in het vak maken de heren nog steeds goede, relevante albums. Met hun meest recente worp 'Vampiro' onder de arm trekken zo momenteel doorheen Europa. Dit bracht hen ook tot in Diest alwaar Keys And Chords een afspraak had met James, vlak voor hun fantastische optreden. Wie zou denken dat James en de zijnen zich naast het podium bezighouden met slapen in doodskisten en het verslinden van onschuldige maagden moeten we helaas teleurstellen. Aan een tafel, bezaaid met allerlei snoepgoed en gehuld in een dikke fleece ontvangt de heer Rivera ons terwijl hij regelmatig met wat thee gorgelt om zijn stem op te warmen.
Keys and Chords: Goedenavond Mr Rivera, hoe is de tour tot nu toe al gelopen?
James Rivera: Zeer goed, tot gisteren … (lacht). Keys and Chords: Oei, wat is er gebeurd? James Rivera: Dat kwam er misschien ietwat verkeerd uit. Het was gewoon een hele hoop gedoe dat we op ons af kregen wat we eigenlijk niet op ons af hadden moeten krijgen. Na de show in Milaan moesten we met het vliegtuig naar Zaragoza, Spanje voor het volgende optreden. Het probleem was dat er geen fatsoenlijke vlucht van Zaragoza naar België was dus moesten we eerst nog met de auto naar Barcelona rijden, wat toch een rit van een uur of drie betekent. Bovendien had de promotor besloten om de goedkoopste tickets te boeken die hij kon vinden, zoals ze altijd doen, waardoor we onze vlucht al hadden om 06h20. We hadden nog niet geslapen totdat we daarstraks in ons hotel hier aankwamen. Daags daarvoor hadden we dus die vlucht vanuit Milaan al gehad en toen we in Spanje aankwamen hadden we geen hotel of niets. De promotor had 'zogezegd' onze rider niet ontvangen dus er was zelfs geen eten of zo voor ons voorzien. Onze kleedkamer was een toilet! En na de show dus zonder slaap weer recht naar de luchthaven. En ze wisten dat maar al te goed! We waren verondersteld van op te gaan om 22h30 zodat we tegen middernacht weer zouden kunnen zijn doorgegaan. Maar ze hadden enkele openingsbands die speelden alsof ze zelf de headliner waren en zich van niets aantrokken. De geluidsman en iedereen deden alsof hun neus bloedde en toen we eindelijk op konden, konden we maar dertig minuten meer spelen. En dat deden we dan ook. Keys and Chords: Dat is echt klote. James Rivera: Inderdaad. Maar wat konden we doen? We moesten op tijd op die luchthaven zijn! Dus, het bracht mij helemaal uit balans want de geluidsman had alle instellingen omgegooid omdat die andere bands ook soundchecks wilden doen, wat volledig ongepast was en dus, tegen dat wij begonnen te spelen had ik geen monitors. Ik bedoel, ze waren er wel maar niet zoals onze geluidsman ze had ingesteld. Ik kwam niet eens door de PA dus tegen dat we aan het derde nummer waren zat ik volledig door mijn stem. Keys and Chords: Jullie draaien nu toch al enige tijd mee in het circuit, sinds begin jaren '80 zelfs. Dit incident even buiten beschouwing gelaten, wat is voor u het grootste verschil tussen touren in die dagen en touren nu? James Rivera: Wel, we waren een pak jonger toen dus het zou waarschijnlijk minder hard zijn geweest. Ik bedoel, komaan, ik ben zelf geen twintiger meer maar twee van onze jongens zijn dat wel en zelfs zij kregen het serieus op hun zenuwen van die situatie. Maar ik denk dat er waarschijnlijk wel wat gemakkelijker mee om zou zijn kunnen gaan. Maar het verschilde dus weinig van hoe de dingen er vroeger aan toe gingen. Vroeger gingen de dingen er vaker nog chaotischer aan toe. Eigenlijk was dat het enige. Nu loopt alles terug zoals het moet lopen. Kort gezegd, buiten dat ene incident zou ik zeggen dat de zaken tegenwoordig professioneler worden georganiseerd. |
Keys and Chords: En wanneer zoiets als dit Spanje-incident zich voordoet, maakt u zich dan boos op iets of iemand in het bijzonder of bent u al ervaren genoeg om aan te voelen dat het misschien weinig nut heeft?
James Rivera: Dat heeft op dat moment eigenlijk nog maar weinig zin, inderdaad. Het enige dat ik dan zou doen is gaan schreeuwen en mijn stem enkel nog maar meer verruïneren.
Keys and Chords: Ik verzeker u, we willen er hier zeker geen politiek interview van maken maar mag ik er toch een kleine vraag in die trant tussen gooien? Nu Donald Trump president van de USA is, heeft u het gevoel dat de mensen hier in Europa jullie nu anders bekijken of benaderen?
James Rivera: Ik heb toch nog niets gemerkt. Wel grappig dat je dat aan ons vraagt want ik geloof dat de mensen met wie wij ons verbonden voelen, op muzikaal vlak dan, beseffen dat wij ons niet inlaten met politiek of de manier waarop een land bestuurd wordt. En zelfs indien we nog iemand erger dan Trump als president zouden hebben zou het voor hen ook niet belangrijk zijn want ze weten dat wij niet betrokken zijn bij de manier waarop de dingen gedaan worden. Wij hebben er niets aan te zeggen, dus ik denk dat wanneer wij samen zijn met onze fans en onze vrienden in al die verschillende landen, zij ons nog steeds zien als de band die zij kennen en vertrouwen. Het niet alsof we plots allemaal neefjes van Donald Trump zijn, als je begrijpt wat ik bedoel (lacht).
James Rivera: Dat heeft op dat moment eigenlijk nog maar weinig zin, inderdaad. Het enige dat ik dan zou doen is gaan schreeuwen en mijn stem enkel nog maar meer verruïneren.
Keys and Chords: Ik verzeker u, we willen er hier zeker geen politiek interview van maken maar mag ik er toch een kleine vraag in die trant tussen gooien? Nu Donald Trump president van de USA is, heeft u het gevoel dat de mensen hier in Europa jullie nu anders bekijken of benaderen?
James Rivera: Ik heb toch nog niets gemerkt. Wel grappig dat je dat aan ons vraagt want ik geloof dat de mensen met wie wij ons verbonden voelen, op muzikaal vlak dan, beseffen dat wij ons niet inlaten met politiek of de manier waarop een land bestuurd wordt. En zelfs indien we nog iemand erger dan Trump als president zouden hebben zou het voor hen ook niet belangrijk zijn want ze weten dat wij niet betrokken zijn bij de manier waarop de dingen gedaan worden. Wij hebben er niets aan te zeggen, dus ik denk dat wanneer wij samen zijn met onze fans en onze vrienden in al die verschillende landen, zij ons nog steeds zien als de band die zij kennen en vertrouwen. Het niet alsof we plots allemaal neefjes van Donald Trump zijn, als je begrijpt wat ik bedoel (lacht).
Keys and Chords: OK. Maar het is dus niet dat je nu mensen hebt die je vragen om, bijna als in naam van alle Amerikanen, te verklaren hoe dit is kunnen gebeuren?
James Rivera: Neen. En als je mijn persoonlijk mening vraagt, de manier waarop ik het zie … Wie van de twee was erger dan de andere? Ik weet het niet! Een van hen begon al aan de race als zijnde een grote leugenaar. Ze was al meermaals op zoveel leugens betrapt, dus, wilden we dat? Of wilden we die gast waarvan we niet weten wat hij zal doen of waar hij voor staat? We zouden dus altijd een risicio genomen hebben. Alhoewel, met Clinton zou je eigenlijk zelfs geen risico nemen, met haar wist je sowieso dat je in de problemen zou zitten. Keys and Chords: Dank u. Terug naar de muziek nu. Het recente album 'Vampiro' ontving wereldwijd lovende kritieken, ook hier in België. Heeft u het gevoel dat die lovende kritieken zich vertalen in een hogere albumverkoop of een betere ticketverkoop? Of misschien meer geld en knappere groupies? James Rivera: Meer geld en knappere groupies, toch nog niet (lacht) maar er komen zeker wel veel mensen naar onze shows kijken. En ik weet dat we een groot aantal trouwe fans hebben hier in België. We hebben altijd al een grote aanhang gehad hier maar ik denk dat dit album ons inderdaad weer in de hoogste regionen heeft geplaatst. Keys and Chords: En ook de verkoop van het album loopt goed? James Rivera: Jawel, de verkoopcijfers zijn zeker behoorlijk te noemen. Keys and Chords: Ik stel wel vast dat jullie geen muziekvideo’s maken? James Rivera: Ja, wel, het zit zo, de labels geven je tegenwoordig geen budget voor coole videos meer. Ten tweede, de reden waarom ze dat niet mee doen is dat, tenzij je Megadeth of een band van die orde bent, je video niet terecht komt op, hoe heet het, VEVO tv en al die muziekzenders. Dan eindig je enkel op YOUTUBE en wie geeft daar om? Uiteindelijk kan je daarop dan ook gewoon naar het nummer luisteren met een afbeelding van de album cover erbij. Ik denk dat video’s tegenwoordig geen verschil meer uit maken. Het is niet alsof mensen plots gaan zeggen: 'Hey, je moet deze video echt eens bekijken, ze zitten in een kasteel en doen … ' Het is het nummer dat uiteindelijk het belangrijkste blijft. Keys and Chords: Natuurlijk! Maar anderzijds is het nog steeds een goede manier om jezelf te promoten? James Rivera: Juist, ja, wel, als we terecht zouden kunnen komen op VEVO tv en al die dingen, dan zou ik zeggen, ja, laten we de platenfirma om een groot budget vragen en er voor gaan. Maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Keys and Chords: Onlangs las ik een artikel waarin de fysieke prestaties van muzikanten tijdens een concert vergeleken werd met zware handenarbeid. Zo zouden de inspanningen van een drummer vergeleken kunnen worden met een metselaar (James verslikt zich bijna in zijn thee van het lachen). Neen, echt! En de gitaristen en bassist zouden best vergeleken kunnen worden met verhuizers. Kunnen jullie jezelf vinden in deze vergelijking? James Rivera: Jawel maar dan zijn de zangers waarschijnlijk de elfjes (lacht luid). Want wij zijn degenen die de meest fysieke uitstraling moeten hebben elke dag. Dat is gewoon zo! |
Keys and Chords: Als je het zo bekijkt. Hoe houdt u uw fysieke conditie op peil tijdens een tour?
James Rivera: Weet je, ik heb al een paar slechte nachten gehad op deze tour, hetgeen ik normaal gezien nooit voor heb maar dat is te wijten aan omstandigheden zoals enkele langere ritten en onvoldoende rustpauzes. Ik kreeg een voedselvergiftiging na de show in Ljubljana waardoor ik letterlijk veertien uur aan een stuk heb zitten overgeven. We moesten daarna spelen in Innsbrück en al dat braken had mijn stembanden helemaal door elkaar geschud dus ik spartelde met moeite doorheen het optreden. Tegen dat we in Milaan waren geraakte ik al wat meer terug in m'n normale doen. En in Zaragoza zou ik er normaal gezien weer helemaal bovenop geweest zijn maar daar kregen dan weer die andere problemen.
Keys and Chords: Ik kan mij voorstellen dat u, met de jarenlange toer-ervaring die u heeft, wel wat kennis en truckjes heeft waarop u zich kan baseren?
James Rivera: Wanneer we op tour zijn met Nightliners, zoals jullie ze noemen, wij noemen ze gewoon tourbussen, dan liggen de zaken helemaal anders. De vorige keren dat we hier waren hadden we zulke bussen en daarop kan ik slapen zolang ik wil. Als ik dan bijvoorbeeld om 4 uur 's morgens pas ga slapen is dat helemaal niet erg. Ik kan dan slapen tot 16h00 als ik dat wil, wie geeft er iets om, snap je? Het is dan mijn eigen zaak of ik de lokale bezienswaardigheden mis of niet. Of als ik het ontbijt of middagmaal mis. Zolang ik mijn twaalf uur slaap maar haal. Dat is wat ik in principe nodig heb om dit werk te kunnen doen. Wanneer je alle uren slaap die ik tijdens deze tour al gehad heb bij elkaar telt mag ik al blij zijn als ik aan twaalf uren kom. En ik weet dat negen shows na elkaar me op deze manier de das omdoen. We hadden tot nu nog geen enkele vrije dag maar na vanavond hebben we gelukkig twee dagen vrij.
Keys and Chords: En wat doet u dan op zo'n vrije dag? Slapen of op uitstap gaan of ...
James Rivera: Ik doe dan het liefst niets gewoon. Als het aan mij lag, maar we zijn niet met een tourbus deze keer, we hebben een busje nu, dus we overnachten in een hotel. Ik noem dat het liefst gewoon pyjama-tv-dagen. Gewoon, pyjama aan, tv kijken en niets doen.
Keys and Chords: Dat kan ook leuk zijn.
James Rivera: Helemaal waar (lacht). Weet je, dan eet ik zelfs liggend.
Keys and Chords: Vergeeft u mij dat ik van onderwerp verspring… Wat ik zo bewonder aan Helstar is, naast uiteraard de muziek, de thema's waar uw teksten over gaan, zoals heksen en vampieren en al die leuke dingen. Was het vanaf het begin voor uzelf duidelijk dat dit de dingen waren waarover u zou gaan schrijven en zingen? Of hoe is dat geëvolueerd?
James Rivera: Eigenlijk schreven we in het begin meer over bijbelse thema's enzo maar dat veranderde toen we Nosferatu maakten. Ik ben altijd al een grote fan van vampiers geweest. En nu zitten we er dus in zekere zijn mee op gescheept als het ware (lacht).
James Rivera: Weet je, ik heb al een paar slechte nachten gehad op deze tour, hetgeen ik normaal gezien nooit voor heb maar dat is te wijten aan omstandigheden zoals enkele langere ritten en onvoldoende rustpauzes. Ik kreeg een voedselvergiftiging na de show in Ljubljana waardoor ik letterlijk veertien uur aan een stuk heb zitten overgeven. We moesten daarna spelen in Innsbrück en al dat braken had mijn stembanden helemaal door elkaar geschud dus ik spartelde met moeite doorheen het optreden. Tegen dat we in Milaan waren geraakte ik al wat meer terug in m'n normale doen. En in Zaragoza zou ik er normaal gezien weer helemaal bovenop geweest zijn maar daar kregen dan weer die andere problemen.
Keys and Chords: Ik kan mij voorstellen dat u, met de jarenlange toer-ervaring die u heeft, wel wat kennis en truckjes heeft waarop u zich kan baseren?
James Rivera: Wanneer we op tour zijn met Nightliners, zoals jullie ze noemen, wij noemen ze gewoon tourbussen, dan liggen de zaken helemaal anders. De vorige keren dat we hier waren hadden we zulke bussen en daarop kan ik slapen zolang ik wil. Als ik dan bijvoorbeeld om 4 uur 's morgens pas ga slapen is dat helemaal niet erg. Ik kan dan slapen tot 16h00 als ik dat wil, wie geeft er iets om, snap je? Het is dan mijn eigen zaak of ik de lokale bezienswaardigheden mis of niet. Of als ik het ontbijt of middagmaal mis. Zolang ik mijn twaalf uur slaap maar haal. Dat is wat ik in principe nodig heb om dit werk te kunnen doen. Wanneer je alle uren slaap die ik tijdens deze tour al gehad heb bij elkaar telt mag ik al blij zijn als ik aan twaalf uren kom. En ik weet dat negen shows na elkaar me op deze manier de das omdoen. We hadden tot nu nog geen enkele vrije dag maar na vanavond hebben we gelukkig twee dagen vrij.
Keys and Chords: En wat doet u dan op zo'n vrije dag? Slapen of op uitstap gaan of ...
James Rivera: Ik doe dan het liefst niets gewoon. Als het aan mij lag, maar we zijn niet met een tourbus deze keer, we hebben een busje nu, dus we overnachten in een hotel. Ik noem dat het liefst gewoon pyjama-tv-dagen. Gewoon, pyjama aan, tv kijken en niets doen.
Keys and Chords: Dat kan ook leuk zijn.
James Rivera: Helemaal waar (lacht). Weet je, dan eet ik zelfs liggend.
Keys and Chords: Vergeeft u mij dat ik van onderwerp verspring… Wat ik zo bewonder aan Helstar is, naast uiteraard de muziek, de thema's waar uw teksten over gaan, zoals heksen en vampieren en al die leuke dingen. Was het vanaf het begin voor uzelf duidelijk dat dit de dingen waren waarover u zou gaan schrijven en zingen? Of hoe is dat geëvolueerd?
James Rivera: Eigenlijk schreven we in het begin meer over bijbelse thema's enzo maar dat veranderde toen we Nosferatu maakten. Ik ben altijd al een grote fan van vampiers geweest. En nu zitten we er dus in zekere zijn mee op gescheept als het ware (lacht).
Keys and Chords: Wanneer ik naar uw muziek luister roept die mij ook beelden op, zoals bijvoorbeeld bij Nosferatu, dat doet mij sterk denken aan oude Hollywood vampierfilms, weet u, die oude zwart/wit films waarin de hoofdrolspeler z'n gezicht helemaal wit geschminkt is en die zich in oude kastelen afspelen.
James Rivera: Wel, veel ervan zit in Dracula Untold en we haalden veel inspiratie uit Bram Stroker's Dracula en veel uit de films met Christopher Lee, aangezien hij mijn favoriete Dracula ooit is. Keys and Chords: En haal je dan veel inspiratie voor je muziek uit die films? James Rivera: Ja, dat wel. Keys and Chords: Stel dat je muziek zou gebruikt worden voor een film of serie. Wat voor één zou dat dan zijn? Of heb je daar misschien al een bestaande film voor in gedachten? James Rivera: Voor een vampierenfilm natuurlijk! Het zou fantastisch zijn als we de soundtrack zouden kunnen doen voor een Dracula film of iets van die aard. Keys and Chords: Jullie hebben ook een nummer getiteld 'Angel Of Deathe' en dan is er Slayer die ook een nummer met die titel hebben. Verwarren mensen de songs soms met elkaar? James Rivera: Neen, wij spellen het anders, met dank aan onze eigenaardige ex-bassist, die zijn eigen manier verzon om zaken aan te pakken, dus, als je goed kijkt zie je dat deathe met een 'e' achteraan geschreven is, het is dus niet eens normaal gespeld. Keys and Chords: Sorry, ik gebruikte die vraag eigenlijk meer als een soort van bruggetje om naar de volgende te geraken. Toen ik een snotneus van 13 was en iemand mij voor het eerst 'Reign In Blood' van Slayer liet horen maakte hun muziek mij in eerste instantie doodsbang maar ging er tegelijkertijd een soort van spanning en aantrekkingskracht van uit die mij compleet begeesterde en voor ik het wist was mijn ziel verloren aan de Verdoemenis. Denk je dat jullie muziek ook zo'n effect zou kunnen hebben op (een jong) iemand? James Rivera: Dat hangt er van af naar welke nummers ze luisteren. Ik denk dat het bij ons echter zo is dat… wel, vampieren worden tegenwoordig alom aanvaard in onze maatschappij dat ze haast zelfs niet meer grappig zijn. Ze boezemen zelfs geen angst meer in. Keys and Chords: Twilight enzo... James Rivera: Ja, dat heeft het volledig om zeep geholpen (lacht). Dus het zou zelfs kunnen dat we dit op het juiste moment brengen. Keys and Chords: Waar zijn de vampieren heen die opbranden wanneer ze in contact komen met zonlicht. James Rivera: Inderdaad, de lelijke vampieren van ooit (lacht). Tegenwoordig zijn het allemaal knappe gasten, zien ze eruit als de knapste binken van de school of de spetters van het voetbalteam. |
Keys and Chords: Dus voor jullie gaat het er helemaal niet om mensen angst aan te jagen?
James Rivera: Neen, het gaat er ons meer om onze liefde voor de ondoden uit te drukken. Onze fascinatie met vampieren.
Keys and Chords: Juist! Maar denkt u dat het de bedoeling moet zijn van muziek om emoties los te weken bij mensen? Hetzij angst of droefheid of liefde of …
James Rivera: Niet echt neen. Toch niet voor ons. Hetgeen wij de mensen willen laten beleven is hetzelfde gevoel dat je kan krijgen van een coole film, voor zover het onze muziek betreft. Of dat ze iets herkennen in de trend van 'Oh, ja, ik ken dit stuk, dat is uit die ene Draculafilm'. Wij proberen het artistieke gedeelte uit te drukken, niet dat de mensen denken dat wij echt vampieren-aanbidders zijn die levende dieren opeten enzo.
Keys and Chords: Ik denk inderdaad dat, wie goed naar je teksten luistert, wel doorheeft dat u de zaken in het juiste perspectief toont en dat jullie geen Duivelaanbidders zijn of zo.
James Rivera: Neen, Hij neemt tegenwoordig zelfs niet meer op als ik Hem bel (lacht). Ik heb Hem waarschijnlijk te veel op 'collect basis' gebeld (lacht harder).
Keys and Chords: Van de muzikanten die U vandaag rond zich hebt verzameld zijn er ook een paar jonge mensen, twinigers bij. Hoe voelt het aan om de enige constante factor te zijn in de band en hoe is de relatie met die jongere gasten?
James Rivera: Wel, Larry (Barraghan) en ik zijn al lange tijd terug samen en hij was er van in het begin ook al bij. En Mikey is er nu ondertussen toch ook al zo'n tien jaar bij, dus die kan je ook al niet echt meer 'een nieuwe' noemen. Maar ook hij was lang daarvoor al een fan. Weet je, als we er nieuwe leden bij krijgen zijn dat sowieso al fans van de band. Dus zij steken er automatisch de energie in die je zou verwachten van iemand die al sinds lang bij de band hoort. Zij voegden zich dus niet zomaar bij de band omwille van naambekendheid of omdat het een betere band zou zijn dan waar ze voordien bij speelden om vervolgens na een paar jaar weer weg te gaan. Een probleem dat we vroeger wel al hebben ervaren. Ik ga hier nu geen namen noemen maar we weten nu dus beter. Het sloeg die mannen dus dubbel hard terug want waar zitten ze nu?
Keys and Chords: En het wordt dus de bedoeling dat ze op de volgende platen ook meer gaan bijdragen in het creatieve proces?
James Rivera: Juist
Keys and Chords: OK, dank u. Om af te sluiten nog deze. Stel, u mag eender welke artiest kiezen (dood of nog levend, man of vrouw) om één song lang het podium mee te delen. Wie zou u kiezen en welk nummer zou u samen spelen?
James Rivera: Oh, dat is een goede. Jim Croce en 'Time In A Bottle'.
Keys and Chords: Mij volledig onbekend, als ik zo eerlijk mag zijn. Maar ik zoek het op
James Rivera: (lacht) Het is zelfs geen metal, ha ha.
Keys and Chords: Dat moest ook niet, de vraag gaf u carte blanche. Nogmaals hartelijk dank voor dit interview Mr. Rivera
voor Keys and Chords: Jan Guisset
James Rivera: Neen, het gaat er ons meer om onze liefde voor de ondoden uit te drukken. Onze fascinatie met vampieren.
Keys and Chords: Juist! Maar denkt u dat het de bedoeling moet zijn van muziek om emoties los te weken bij mensen? Hetzij angst of droefheid of liefde of …
James Rivera: Niet echt neen. Toch niet voor ons. Hetgeen wij de mensen willen laten beleven is hetzelfde gevoel dat je kan krijgen van een coole film, voor zover het onze muziek betreft. Of dat ze iets herkennen in de trend van 'Oh, ja, ik ken dit stuk, dat is uit die ene Draculafilm'. Wij proberen het artistieke gedeelte uit te drukken, niet dat de mensen denken dat wij echt vampieren-aanbidders zijn die levende dieren opeten enzo.
Keys and Chords: Ik denk inderdaad dat, wie goed naar je teksten luistert, wel doorheeft dat u de zaken in het juiste perspectief toont en dat jullie geen Duivelaanbidders zijn of zo.
James Rivera: Neen, Hij neemt tegenwoordig zelfs niet meer op als ik Hem bel (lacht). Ik heb Hem waarschijnlijk te veel op 'collect basis' gebeld (lacht harder).
Keys and Chords: Van de muzikanten die U vandaag rond zich hebt verzameld zijn er ook een paar jonge mensen, twinigers bij. Hoe voelt het aan om de enige constante factor te zijn in de band en hoe is de relatie met die jongere gasten?
James Rivera: Wel, Larry (Barraghan) en ik zijn al lange tijd terug samen en hij was er van in het begin ook al bij. En Mikey is er nu ondertussen toch ook al zo'n tien jaar bij, dus die kan je ook al niet echt meer 'een nieuwe' noemen. Maar ook hij was lang daarvoor al een fan. Weet je, als we er nieuwe leden bij krijgen zijn dat sowieso al fans van de band. Dus zij steken er automatisch de energie in die je zou verwachten van iemand die al sinds lang bij de band hoort. Zij voegden zich dus niet zomaar bij de band omwille van naambekendheid of omdat het een betere band zou zijn dan waar ze voordien bij speelden om vervolgens na een paar jaar weer weg te gaan. Een probleem dat we vroeger wel al hebben ervaren. Ik ga hier nu geen namen noemen maar we weten nu dus beter. Het sloeg die mannen dus dubbel hard terug want waar zitten ze nu?
Keys and Chords: En het wordt dus de bedoeling dat ze op de volgende platen ook meer gaan bijdragen in het creatieve proces?
James Rivera: Juist
Keys and Chords: OK, dank u. Om af te sluiten nog deze. Stel, u mag eender welke artiest kiezen (dood of nog levend, man of vrouw) om één song lang het podium mee te delen. Wie zou u kiezen en welk nummer zou u samen spelen?
James Rivera: Oh, dat is een goede. Jim Croce en 'Time In A Bottle'.
Keys and Chords: Mij volledig onbekend, als ik zo eerlijk mag zijn. Maar ik zoek het op
James Rivera: (lacht) Het is zelfs geen metal, ha ha.
Keys and Chords: Dat moest ook niet, de vraag gaf u carte blanche. Nogmaals hartelijk dank voor dit interview Mr. Rivera
voor Keys and Chords: Jan Guisset
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024