|
20 februari 2022 Muze-Cafe, Heusden-Zolder Report: Sis Vanhoof Foto's: Stefan Meekers © Met dank aan: Be-mine Blues |
Om ontspannen te genieten van een degelijke portie bluesmuziek als afsluiter van het weekend moet je in Heusden-Zolder zijn. Dat konden we voor het eerst ervaren in het mooie Muzecafé dat een samenwerking aanging met de vzw Crossroads en Studio Muze om er maandelijks ‘Sunday Music Blues’ te organiseren. Hoed af voor deze organisatoren, die in de voorbije pandemieperiode tussendoor al menig mooi volk op het podium kregen in deze moeilijke omstandigheden.
Dat was ook het geval met Big D & Captain Keys, oftewel zanger Nico De Cock en zijn kompaan toetsenist Edwin Risbourg. Geen ‘groentjes’ in het bluescircuit want het zijn leden van de Belgische topband The Bluesbones (te bewonderen op het 5de Be-MineBluesfestival als headliner op zondag 12 juni). In een uitverkochte mooie setting van het Muzecafé begonnen de beide heren er aan voor een avondje als duo dachten we in eerste instantie, maar we zagen op het podium ook een aantal gitaren en een sax blinken. Het was dus reikhalzend uitkijken en gissen wie het podium mocht delen met hen. Het opzet van deze professionele muzikanten in 2019 was om als duo intieme shows te geven voor een publiek dat op een zo puur mogelijke manier kan genieten van de muziek. Met een pianist en een zanger, gewapend met een cabasa, een ritme-instrument dat via een draaibeweging een licht ratelend geluid produceert. Als duo begon het tweetal er aan met op het menu een aantal klassiekers uit de muziekwereld maar ook wel inbreng van eigen werk in een speciale versie uit het repertoire van The Bluesbones. Dat Nico een begenadigd zanger is en tot de top behoort in het Belgische bluesland weten we al langer en dat werd ook duidelijk in de opener ‘Every Day I Have The Blues’. Maar toch weet de Brabander in een aantal nummers nog te verrassen zoals in het ingetogen ‘Whiskey And You’ (Chris Stapleton). Maar onderschat ook de zangcapaciteiten van zijn kompaan Edwin niet, dat was onder meer duidelijk in de mooie samenzang van het nummer ‘Nobody Knows You’(Clapton) . Nog bekende deuntjes hoorden we met ‘Sitting On The Dock Of The Bay’(Otis Redding) terwijl ook de eigen nummers ‘Demon Blues’ en ‘Broken Tears’ ons bekend in de oren klonken. Van Tom Waits hoorden we dan een ingetogen zangpartij van Nico in ‘Pictures In A Frame’, begeleid door de fraaie pianoklanken van Edwin. Gastmuzikanten Toen was het tijd om een aantal gasten op het podium te verwelkomen en dat waren Stijn Bervoets (gitaar) en Marc Steenbergen (sax). Zij mochten hun kunnen tonen in het stevige ‘A Better Life’ en dat deden ze ook. Marc oftewel ‘De Steen’ is een gewaardeerde en ervaren muzikant op de sax en klarinet met een conservatoriumopleiding en zit in allerlei projecten. Ook Stijn kennen we nog, onder meer van zijn werk bij The Mighty Gators, de gewezen begeleidingsband van Gentenaar Guy Verlinde en is momenteel stand-in bij The Bluesbones als eventuele vervanger voor een bij momenten afwezige Stef Paglia. |
Het klinkt allemaal prima want het geluid is perfect in het Muze-café. Stijn geeft er sildegewijs een flinke lap op in het bekende ‘Going Down’ alsook in ‘Cross Road Blues’ (Robert Johnson) en ook de inbreng van saxofonist is eveneens niet gering.
Set twee opent zowaar met het overbekende ‘Have A Little Faith In Me’, één van de topschijven van John Hiatt en mooi gebracht door Nico. Ook ‘IRS Blues’ doet ons mijmeren over onze vrienden van Blue Blot en de betreurenswaardige Luke Walter Junior. Even later zit er ook een knappe pianosolo van Edwin in ‘I Got You On My Mind’ en dat laat de toeschouwers niet onberoerd. Dat dit duo een (terechte) voorliefde heeft voor het werk van Tom Waits was duidelijk want na ‘Pictures In A Frame’ uit set één kregen we ook ‘Ol 55’ (mooie samenzang) en ‘New Coat Of Pain’ met een prachtig gedragen sax. Eerste album Ondertussen kregen we buiten de sax ook terug medewerking van Stijn en eveneens Mark Sepanski (o.a. Black Cat Biscuit) mocht zijn kunnen tonen op mondharmonica. Ook Stijn Bervoets liet zich van zijn beste zijde zien op de tonen van ‘Worry Like Blues’, ‘The Seesaw Bleus’ en vooral ‘The Devil’s Bride’. We houden wel van zijn stijl van spelen, zonder capsones, maar wel gefocust en rechttoe-rechtaan. Op verzoek kregen we nog een bis op verzoek van een dame uit het publiek met het bekende ‘Whiskey Drinking Woman’. Met de hulp van mede-organisator Herman kon er met ‘I Try’ nog een extra-nummer afgedwongen en daar was niemand rouwig om. Geslaagde avond alleszins van Big D & Captain Keys dit duo heeft ergens in de periode rond mei 2022 de bedoeling om een eerste album boven de doopvont houden. Noteren alvast. De volgende activiteit is met The Catsmokes (een mix van country en rock’n roll) op zondag 13 maart in het Muzecafé van Heusden-Zolder. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024