|
zaterdag 1 oktober 2022 CC Palethe, Pelt Report: Lambert Smits Foto's: Stefan Meekers © Met dank aan: CC Palethe & Tom Coppers |
Zoals iedere tijdsperiode gekenmerkt wordt door één of meerdere muziekgenres, was dit ook het geval voor de jaren ’80 of de ‘eighties’ zoals ze vaak benoemd worden. Het genre dat toen het levenslicht zag, werd al vlug benoemd als ‘New Wave’. Een naam die niet zo slecht gekozen werd, want het was inderdaad een compleet nieuwe vorm van muziek maken en beleven. Het genre was alternatief, had wat donkere kantjes en was vooral aanstekelijk. Nu bijna een halve eeuw na zijn ontstaan, blijkt New Wave nog steeds enorm in trek te zijn, vooral bij hen die met het genre opgroeiden. Die liefhebbers worden momenteel op hun wenken bediend door radiozender Willy, waar o.a. Stijn Meuris het mooie weer maakt. Dat doet Stijn trouwens niet alleen in de studio, want sinds kort etaleert hij het genre ook op diverse podia in Vlaanderen, waaronder dat van CC Palethe in Pelt, wat een thuismatch voor hem was. Met een keurkorps aan muzikanten gidste Stijn het publiek door klassiekers in het New Wave genre. Met zijn gekende spitsvondigheid en gevoel voor humor reeg Stijn de nummers aan elkaar. Wanneer nodig greep hij ook de microfoon bij de hand, net zoals gitaristen Filip Heylens en Kris Delacourt of Leen Diependaele aan de toetsen deden. Voor de ritmesectie zorgden dan weer Bart Van Lierde op bas en drummer Ron Reuman.
Het samenstellen van het repertoire was geen sinecure geweest, volgens Meuris. Niet verwonderlijk want in de hoogdagen van het genre, werden heel wat songs uitgebracht. In totaal werden 24 nummers weerhouden. |
Stijn trapte af met ‘Kontrole’ van de eveneens uit de regio afkomstige De Brassers. Passeerden o.a. ook nog de revue, ‘Echo Beach’ van Martha and The Muffins, Joy Division met ‘Transmission’, ‘Dreiklangsdimensionen’ van Rheingold, ‘The Passion Of Lovers’ van Bauhaus, ‘Der Mussolini’ van D.A.F., ‘Collapsing New People’ van Fad Gadget, Echo and The Bunnymen met ‘The Killing Moon’, ‘Are Friends Electric’ van Gary Numan en The Smiths met ‘There’s A Light That Never Goes Out’. Ook in België werden heel wat songs binnen het genre uitgebracht. Songs die ondertussen tot het collectieve geheugen behoren en aan kracht nog niets hebben ingeboet. Omwille van het groot aantal had de band beslist om ze in een medley te gieten. Daartoe behoorden o.a. ‘De Dag Dat Het Zonlicht Niet Meer Scheen’ van Arbeid Adelt, ‘TV Treated’ van Neon Judgement, Lavvi Ebbel met ‘Victoria’, ‘Zana’ van Luc Van Acker, ‘Beats Of Love’ van Nacht Und Nebel en ‘I Can’t Live In A Living Room’ van Red Zebra.
The Cure kwam tweemaal aan bod. Een eerste maal met het elektrisch uitgevoerde ’10:15 Saturday Night’ en een tweede maal als afsluiter in het schitterende akoestisch gebrachte ‘Close To Me’. Dat ‘The History Of New Wave’ méér dan gesmaakt werd, bewees het publiek met een staande ovatie. Stijns aanpak als MC en het enorme inlevingsvermogen van de muzikanten in de nummers waren hiervoor de tools. |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024