|
30 juni 2018 |
75 jaar oud en een 35ste theatertour door Nederland en België, daar word je even stil van. We spreken over Rob de Nijs, een artiest waarvan je kan zeggen dat hij op een respectabele leeftijd nog altijd meespeelt in de eredivisie van de Nederlandse muziekscene.
Wie heeft in de jaren ’70 op het nummer ‘ Het Werd Zomer ’ met zijn liefje geen romantische avonden beleefd? Wanneer Rob het podium betrad, was hij de rust zelf. Je merkte direct dat deze artiest meerdere wateren heeft doorzwommen. Een carrière om U tegen te zeggen. Hij begon zijn optreden met de bekende nummers ‘Ik Wil Je’ en ‘Bo‘. Je kon ook niets anders verwachten, en binnen de eerste 10 minuten was ook ‘Het Werd Zomer‘ te horen. De zaal die compleet vol zat, zong uit volle borst mee. Ongelooflijk hoe je een zaal vol 40 plussers zo uit de bol kan laten gaan. Je moet rekening houden dat Rob in België nog steeds een graag geziene artiest is. De nieuwere generatie is niet meer opgegroeid met kleinkunst. Ik herinner me nog dat ik als 10 jarige de lp’s uit mijn vaders hifi rek haalde, ze stiekem meenam naar mijn heiligdom (slaapkamer) en daar beluisterde. Het nummer ‘Als Ik Je Neem’ heb ik gewoon grijs gedraaid. Een nummer met een harde inhoud. Sommigen zullen het prachtig vinden, anderen beschamend. Jammer genoeg zat ik tijdens het concert te wachten tot het nummer kwam, maar helaas. Van zijn nieuwste album ’Niet Voor Het Laatst’ bracht hij ‘Eindelijk Vrij’, ‘Zwanenmeer’ en de titeltrack. Allemaal nummers die geschreven zijn door Belinda Meuldijk. In een Jubileumconcert mogen nummers zoals ‘Foto Van Vroeger’, ‘Ritme Van De Regen’, “Zet Een Kaars Voor Je Raam’ en ‘Banger Hart’ niet ontbreken. Nummers waarbij je eventjes terugdenkt aan je eigen kindertijd. Intussen was de pauze aangebroken, de zaalverlichting ging aan. Wanneer je in het rond keek, zag je niks dan lachende gezichten. Je merkte dat de mensen het al een super geslaagde avond vonden. Na de pauze kwam Rob het podium op in slobberhemd, hij straalde jeugdigheid uit. Iets wat je niet vaak bij artiesten van die leeftijd ziet. Hij gaf zijn publiek echt een gevoel van rust. Rust ?!? die kwam er niet, hij vloog erin met ‘ Zondag’ en ‘De Pieper‘. In minder dat 10 seconden had hij het grootste achtergrondkoor dat een zanger zich kan wensen in het Kursaal. |
Als afwisseling liet hij de mensen genieten van nieuwe nummers ‘De Wereld Op Zijn Duim’, ‘Zeg Me Nog Eén Keer’ en ‘Hartslag’. Je merkte dat deze nummers nog niet zo bekend zijn bij de meeste mensen. Het zijn één voor één liedjes waarvan de teksten je doen nadenken. Volgens mij een wedergeboorte van de kleinkunst!
Van de wedergeboorte, terug naar onze eigen Jacques Brel met ‘Les Paumés Du Petit Matin’, hier ‘Nuttelozen Van De Nacht’. Als je het mij vraagt, met alle respect voor Jacques Brel, zit er meer gevoel in Robs versie. We naderden het einde van de show, als het nummer ‘Ik Wil Je’ nogmaals gespeeld wordt. Raar dacht ik bij mezelf. Maar daar kwam de overgang, daar was het nummer dat iedereen meezong, ‘Malle Babbe’, een nummer dat iedere generatie kent. Na veel ‘we want more’ geroep kwamen de bisnummers. ‘Zonder Jou’ uit 1981 blijft een nummer dat gekoesterd wordt bij veel fans. ‘Alles wat ademt’ is een lied uit 1985, geschreven door Gerard Stellaard, Lennaert Nijgh en Belinda Meuldijk. De zin ‘Laat alles wat ademt in vrede bestaan’ komt uit Psalm 150 vers 6, hier gebruikt als protest tegen de Koude Oorlog. ‘Alles Wat Ademt’ was tot dan toe zijn grootste hit totdat dit succes elf jaar later werd overtroffen door ‘Banger hart’. En wat had je gedacht, een staande ovatie! Rob de Nijs, een artiest met een grote A. Hij sprak dan nog de woorden (die volgens mij legendarisch zullen worden) ‘U keek naar een bandje en een zanger’, begroette zijn publiek en zijn band Pur Sang. Rob en je band, bedankt, we kijken alvast uit naar je concert volgend jaar in het Kursaal te Oostende |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024