|
9 maart 2018 |
‘Muzikale hoogtepunten, wisselend tussen grappige spontaniteit en tekstuele diepgang’
Je ziet en hoort het niet zo vaak, drie levende legendes van de Nederpop/rock op één en hetzelfde podium. Vreemde Kostgangers, Henny Vrienten (69), George Kooymans (69) en Boudewijn De Groot (73) doen het nu al zo’n 2 jaar samen. Vrijdag 9 maart gaven ze een puntgaaf concert in de Rabozaal van het Parkstadtheater van Heerlen. Muzikaal hoogstaand, maar ook intiem met diepere teksten en ook lichtvoetig met grappigere momenten en luchtige bindteksten van vooral Henny Vrienten. Het was een belevenis om deze heren, met zoveel ervaring, zo spontaan en scherp aan het werk te zien en te horen.
De drie vormden de supergroep nadat ze op vraag van de vrouw van Cesar Zuiderwijk (de drummer van Golden Earring) voor diens 65ste verjaardagfeestje (in 2013) een optreden samen hadden gegeven. Dat viel zo goed mee dat ze plannen maakten voor een gezamenlijk optreden. Ze staken enkele oude nummers in een nieuw jasje en schreven wat nieuw materiaal. De drie mannen hadden drie uitgangspunten, De Groot was zich bewust van de verwachtingen die hun drie namen zouden wekken, Vrienten wilde zien hoe het zou groeien en Kooymans zag het wel. De Groot kende Vrienten al sinds de jaren zeventig, toen Vrienten in zijn begeleidingsband speelde. Vrienten en Kooymans kenden elkaar van toevallige ontmoetingen als Doe Maar en Golden Earring samen concerteerden en als zij op verzoek enkele nummers uitvoerden. Tussen september en december 2016 gaven ze een eerste reeks concerten en verscheen het debuutalbum ‘Vreemde Kostgangers’(februari 2017). Momenteel zijn ze aan een tweede, uitgebreidere tour bezig en hebben al onmiddellijk een sterke tweede cd ‘Nachtwerk’ uitgebracht. (verscheen binnen het jaar in november 2017!) Om stipt acht uur stappen de drie krakken op het sober en functioneel ingerichte podium. Samen met toetsenist Tijn Smit en drummer Dave Menkehorst brengen ze twee uur ‘nieuwe’ songs en enkele van hun “35000 hits”, zoals Henny Vrienten na het derde nummer verklapt als hij iedereen welkom heet. Ze zijn alle drie goed geluimd en Vrienten plaagt bijna de hele avond “de man hier naast mij”, waarmee hij Boudewijn bedoelt en hem dan vaak ook ‘Bo’ noemt. Grappig en soms zelfs hilarisch zijn de bindteksten. De heren zijn perfect bij stem en er wordt op een hoog niveau gemusiceerd. Misschien is De Groot niet zo’n virtuoos, zijn teksten daarentegen zijn vaak subliem en zo herkenbaar. De muzikaliteit komt voornamelijk van George Kooymans en Henny Vrienten, die dan ook nog eens bewijzen dat ze, zoals we natuurlijk al bijna 50 jaar weten, fantastische muzikanten én songschrijver zijn. |
Of het nu de rocker ‘Ik Ben Op Weg’ gezongen door George Kooymans, het swampy en gezapige ‘De Roeiboot En Ik’ (“De roeiboot naar Maastricht…de mooiste stad bij ochtendlicht”), gezongen door Boudewijn of het prachtig mooie en hunkerende ‘De Afgesproken Plek’ met Henny Vrienten perfect gecast, het zijn allemaal sterke nummers die iets te vertellen hebben. Het zijn stuk voor stuk schitterende Nederpopsongs.
‘De Scheiding’ bekend van radio en nu al een klassieker, ‘Nat’, met George in een glansrol, de stadsimpressie ‘Leven Zat In De Stad’, de catchy popsong ‘Schrijven’, het feest houdt niet op! Ze zingen om de beurt en de serieuze en diepere teksten wisselen de grappige of met een kwinkslag geschreven teksten af. ‘Mocht Je Een Minnaar Willen’ is uitermate geschikt voor Georges hoge uithalen. ‘Water Bij De Wijn’ is een zo herkenbare tekst voor 50-plussers. Het is een vrolijk bijna carnavaleske song met de schitterende regels “ik wil nooit meer dat gevoel van iets te moeten, ik wil nooit meer de man van ja en amen zijn, ik ben een heel bescheiden mens, oké, maar alles heeft zijn grens, ik doe nooit meer zoveel water bij de wijn…. Dat dacht ik heel mijn leven, en zo werd het almaar later, ik heb heel veel toegegeven, en zo werd mijn wijn tenslotte water!” Maar ook ‘Een Eenzaam Avontuur’ een hilarisch nummer over de dood, het ontroerende ‘Verslaafd’, het slepende gevoelsnummer ‘Ik Heb Een Hekel Aan De Blues’ en de stevige rocker ‘Dynamiet’ maken een gigantische indruk! De mannen sluiten, als toegeving aan het zeer enthousiaste publiek, af met enkele oude klassiekers, een jazzy versie van ’Sinds een dag of 2 (32 jaar)’ van Doe Maar, ‘Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser’, van Boudewijn De Groot en ‘Just A Little Bit Of Peace In My Heart’ van Golden Earring. Als bisnummers spelen ze een scherpe uitvoering van ‘Als De Rook Om Je Hoofd Is verdwenen’ en het perfecte slotnummer ‘Is Dit Alles’. Ik hoop dat ze hier nog jaren mee doorgaan, want dit is heel erg sterk! |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024