|
TURNHOUT ROYALE 21 JULI 2017 |
Met: The Gas House Gorillas, Big Time Bossmen, Wild Deuces, Maryann & The Tri-Tones, Dry Riverbed Tri
Waren de weergoden deze 4de editie van het gezellige, op de Nationale Feestdag doorgaand familiefestival andermaal goed gezind, de luchtvaartmaatschappij die de aangekondigde headliner naar de rockabillystad moest brengen, gooide op het laatste moment nog roet in de programmatie. Immers de uit Amerika komende The Delta Bombers moesten omwille van deze reden forfait geven. Voor organisator Peter Van der Flaes is niets onoverkomelijk. In een mum van tijd had hij met Dry Riverbed Trio niet alleen een serieuze vervanging, maar voegde hij met Wild Deuces bovendien nog een band toe aan de affiche.
De indeling van de Grote Markt was dit jaar enigszins anders, maar zeker niet slechter. De plaats waar het podium nu stond, maakte het mogelijk de markt rondom af te sluiten met eet- en drinkstands, kinderanimatie en glimmende bolides uit vervlogen tijden. Spitsafbijters van dienst waren The Gas House Gorillas. In hun thuisland Amerika zijn zanger Rick Fink, bassist Crusher Carmean, gitarist Oscar Rodriguez en drummer Dave Moore al lang geen onbekenden meer. En ook bij ons zullen deze gasten niet lang meer de status ‘onbekend’ kunnen behouden. Immers dit viertal smeedt rockabilly en rock & roll muurvast aan mekaar. Snedig, impulsief, uitdagend maar vooral met een enorme dosis lef en zelfzekerheid joegen ze hun set erdoor. In 2015 verscheen hun album ‘Shut Up!’ dat hopelijk binnenkort ook hier verkrijgbaar is. Uit dat album kregen wij o.a. een op speed drijvend ‘Cookin’ With Gas’ en ‘Rock & Roll Revival’ een rocker van formaat. Met een aangename dosis arrogantie en een daarmee gepaard gaande podiumact, eisten de Gorillas vanaf het eerste nummer hun plaats in de rockabillyscene op. En geloof mij, die gaan zij alleen nog maar versterken. Dat er in ons landje een grote dosis muzikaal talent aanwezig is, is reeds lang geweten. Straffer is echter dat, wanneer dat talent naar buiten komt, het in een mum van tijd tot de vaste waarden gaat behoren. Zo zijn Shorty Jetson & His Racketeers niet meer weg te denken en ook de tweede act op de Royale, Big Time Bossmen hebben ondertussen een stevige reputatie weten op te bouwen. Daar is hun recent verschenen album ‘Working On A Plan’ zeker medeverantwoordelijk voor. Een plan, dat hebben zanger en akoestisch gitarist David Bauwens, gitarist Piet Vercauteren, bassist Bruno Dierick en drummer Rien Gees. Welk plan dat is, werd hier duidelijk. Met een enorm enthousiasme werkten de Bossmen zich door hun repertoire. ‘Make My Way’, ‘It’s A Shame, ‘Ten Ways To Rock’ en ‘Hey Bartender’ zorgden voor de eerste danspasjes. Knappe en energieke set, al rees de indruk dat sommige dames meer oog hadden voor de wervelende moves van David Bauwens dan oor voor de hitsige rockabilly. Enkele weken geleden stond Wild Deuces nog op de ‘newcomer stage’ op het Sjock festival en nu mochten ze als toegevoegde band het Turnhoutse publiek overtuigen. Ook het moment dat de eerste vrouwelijke artiest het Royale podium betrad. Met zangeres Stefni Wijnen heeft de band niet alleen een straffe zangeres in huis, maar tevens iemand die weet hoe ze het publiek kan entertainen. Inspiratie voor hun songs vinden Stefni en haar kompanen in zowel de authentieke als neo-rockabilly. ‘Slow Down’, ‘Do The Hipshake Baby’ en afsluiter ‘Shake Your Moneymaker’ joegen de moordende temperatuur nog meer de hoogte in. Geen probleem echter voor een tiental aanwezigen die de ruimte voor het podium vulden met een potje linedancing. |
Vele bands die
tegenwoordig het heilige rockabillyuur brandend houden, komen al lang niet meer
uit Amerika, het land waar het genre destijds ontstond. Zo ook Maryann & The Tri-Tones uit Estonia
of Estland. Naast Artur op leadgitaar en Peeter op drums, heeft de band met Mari
ook een vrouwelijke bassist. Maryann & The Tri-Tones focussen vooral op de
authentieke rockabilly. Dat wil zeggen dat het gehalte hillbilly meer aanwezig
was dan bij de vorige bands. Bovendien heeft de band een pak originele nummers,
die de vergelijking met authentieke rockabillysongs, moeiteloos doorstaan. Met
‘Kitten Walk’ en ‘Supersonic Gal’, beiden uitgebracht op het Rhythm Bomb label,
hebben Maryann en haar gevolg twee enorm sterke albums in huis. Haar set
bevatte dan ook een mix uit hogergenoemde albums. Wij noteerden knappe versies
van ‘Hold Me Tight’, ‘Kitten Walk’ en ‘Lonesome Moon’. Bij momenten deed
Maryann ons zelfs een beetje denken aan Patsy Cline en dat is uiteraard positief.
Met Maryann & The Tri-Tones heeft Estland een meer dan fantastisch
rockabilly export product.
De broers Dusty en Darryll Ciggaar, respectievelijk op gitaar en drums, vormen samen met Ronald Tilgenkamp op contrabas, Dry Riverbed Trio. Alhoewel Dusty de meeste zangpartijen voor zijn rekening neemt, doet ook Darryll dat niet onverdienstelijk. Wij hebben het reeds zo vaak vermeld, maar wij kunnen er niet omheen, Dusty is een gepassioneerd gitarist en behoort zonder meer tot de internationale top van snarenplukkers. Dry Riverbed Trio beperkt zich niet tot rockabilly en rock & roll, maar voegt ook blues, rhythm & blues en zelfs wat Americana toe aan hun repertoire. Variatie was dus overvloedig aanwezig. Buck Owens’ ‘Act Naturally’, Hank Williams’ ‘Lonesome Whistle’ en Cochrans ‘Teenage Heaven’ wakkerden het rockabillyvuur nog voor een laatste keer aan. Een pluim mag ook dj Boule op zijn zomerhoedje steken, want de muziek waarmee hij de pauzes vulde, was weer super. Peter Van der Flaes had nog gehoopt dat Walter Broes het Dry Riverbed Trio had kunnen vervoegen, maar Walter was op een trip naar Noorwegen. Desalniettemin was Dry Riverbed Trio een waardige vervanger en afsluiter voor deze editie van het intussen alom gekend en uitermate gezellig familiegebeuren. Bedankt Peter en stad Turnhout! |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024