25 november 2015 • CC Leopoldsburg
‘Eén uur en drie kwartier nostaligische Motown-show’
Martha Reeves is al 74, maar denkt nog niet aan stoppen. Terreurdreiging of niet, eergisteren gaf ze een show in Parijs en gisteren stond ze met de Vandellas (haar twee zussen Lois en Delphine) op het podium van het CC in Leopoldsburg. De jaren zestig, met name de muziek van Motown herleefden en zelfs een slecht werkende microfoon kon het plezier en de kwaliteit niet bederven.
Een sterke persoonlijkheid is mevrouw Reeves. Niets kan haar na bijna zestig jaar ervaring niet uit het lood slaan. Ze durft gewoon één van haar grootste hits ‘Jimmy Mack’ halverwege stilleggen om sarcastische opmerkingen en grapjes te maken over haar slecht werkende microfoon. Ze voert een kort gesprekje met de geluidstechnicus die het probeert op te vangen, maar jammer genoeg blijkt het een wederkerend probleem te zijn dat een beetje een schaduw werpt op de hele show. Geen verkleedpartijen, geen pauze, aan één stuk door zingen en dansen. Respect! Na een korte aankondiging van haar manager begint de band aan Jackie Wilsons ‘(your love keeps lifting me) Higher and higher’. De drie dames, Martha uiteraard en beide zussen, Lois (sinds 1968 Vandella) en Delphine (sinds 1980 Vandella) die hun zus bijstaan met hemelse achtergrondkoortjes, en dat doen ze nog steeds met verve, komen tijdens de begintonen het podium op! Martha richt zich tot het publiek: “We came all the way from Detroit and we are going to make love to you, make love to you with music.” En dat deden ze, voor een soul liefhebber, was dit een unieke ervaring om de Queen van Motown nog eens aan het werk te zien. En te horen dat deze dame(s) nog goed zijn, nog steeds plezier hebben in wat ze doen en een zeer sterke band hun begeleidt. Natuurlijk heeft haar stem wat geleden en is ze geen twintig meer, maar de hoge noten en schreeuwtjes kan ze nog altijd aan, in de ballads kan ze nog altijd voor kippenvel zorgen en in uptempo nummers danst ze tot ze buiten adem is. De songs zijn tijdloos en magistrale popmuziek uit de jaren zestig en zeventig van vorige eeuw. Algemeen bekend onder de naam soul, maar dé muziek van hun jeugd en van het overgrote deel van het publiek. Na de begroeting aan haar publiek volgt haar eerste hit uit 1963, ‘Come get these memories’, waarin een klein stukje van Sam Cookes ‘You send me’ verscholen zit. “Toen Robin Williams Good Morning Vietnam brulde in de film en daarna ‘Nowhere to run’ draaide, was ik helemaal de kluts kwijt, mede door hem werd de song nog bekender”, zegt Martha enthousiast en een meer dan overtuigende versie volgt! Het single b-kantje ‘A love like yours (don’t come knocking everyday)’, klinkt nog even fris als in 1963. Een van haar meest bekende hits is ‘Jimmy Mack’ uit 1967. Jammer genoeg heeft Martha problemen met haar microfoon en monitoring en legt na de korte gitaarsolo de band stil en gaat in ‘onderhandeling’ met de geluidsman. Het euvel wordt gedeeltelijk verholpen, maar niet voor lang. Het zou een domper worden voor haar gemoed en het genot van de aanwezigen voor de rest van de avond. |
Erg jammer dat een simpel op te lossen probleem een avond moet storen. Je moet sterk in je schoenen staan om even enthousiast door te gaan, zoals Martha doet. Respect!
Maar het mag de pret en het feest van de herkenning niet drukken en het publiek geniet van songs als de soul ballad ‘My baby loves me’ uit 1966, volgens Martha, haar meest favoriete opname die ze ooit maakte. “Holland, Dozier, Holland schreven ‘(love is like a) Heatwave’ en ik vergeet het nooit”, vertelt Reeves, “we namen het op een koude kerstavond op, 24 december 1962. De rest is geschiedenis, in het voorjaar werd het uitgebracht en in juni 1963 was het een grote hit” Het moordende tempo van de song is dan welwiswaar wat omlaag getrokken, maar de drie dames geven er een overtuigende versie van. Pianist Alexandre Saada, gitarist Vincent Morla en bariton saxofonist Julien Duchet en drummer Larry ‘Mr Sticks’ Crockett geven elk een korte maar krachtige solo. “Mr Sticks is onze ‘musical director’. Hij woont in Parijs en zorgde ervoor dat deze geweldige muzikanten ons konden begeleiden”, verklapt Martha. En dan zet de band een prachtige versie in van Marvin Gayes ‘What’s going on’, een nummer dat waarschijnlijk niet zomaar is gekozen. Als je de tekst kent en begrijpt, dan weet je dat die actueler is dan ooit met alles wat er aan het gebeuren is op onze planeet! Alle muzikanten mogen in dit nummer een korte solo geven. Vooral het spel van pianist Saada en tenorsaxofonist Christophe Negre vallen daarbij in positieve zin op. Na een prachtige versie van ‘Something’ (The Beatles) dat Martha en de dames opnamen in 1970 bedankt ze haar publiek met een toast. “Ik wil iedereen bedanken voor jullie komst en toasten op een goed leven! Jullie hebben ons een goed leven geschonken en dat zullen we nooit vergeten. Op het goede leven!” zegt ze en drinkt even van haar flesje water. Een betere opvolger kon ze hierna niet bedacht hebben. De band zet de blues ‘Watch your back’ in en Reeves spoort gitarist Vincent aan om als BBKing te spelen. En al klinkt hij niet als BB, hij weet de song wel van fraaie gitaarpartijen te voorzien. Dan volgt het hoogtepunt van de avond “Marvin Gaye, Ivy Jo Hunter en William Stevenson schreven dit nummer speciaal voor mij en ik ben hun eeuwig dankbaar dat ze het deden. Het werd mijn grootste hit en het werd de signature song van Motown”. Een bruisende dynamiet versie van “Dancing in the street” volgt. Meer dan de helft van het publiek in de theaterzaal staat recht en danst en klapt mee. Ik waan me in 1964, geweldig! Bissen doen Martha en haar zussen met een nummer dat ze opdragen aan hun moeder. Ze zingt een soulvolle jazzy versie van Billy Holidays ‘God bless the child’. Het nostalgische Motown-soul-feestje eindigt met een medley waarin we ‘I can’t help myself (Sugar pie, honey bunch)’ van de Four Tops, ‘Here I am baby’ van The Marvelettes, Eddie Floyds ‘Knock on Wood’ en nog eens ‘Dancing in the street’ herkennen. Martha Reeves is en zal altijd de Queen of the Motown soul blijven! |
SETLIST
|
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024