Persconferentie 'Ozark Henry: Paramount' op 15 januari 2015
Vlak naast het Centrale Station van Brussel doemt het prachtige Bozar, een van de parels van Victor Horta, uit de mist op. Piet Goddaer en Sony hebben bijzonder veel pers uitgenodigd, zodat Franstalige, Engelstalige en Nederlandstalige journalisten over de voeten struikelen voor een plaatsje. De opwinding en commotie heeft alles te maken met de revolutionaire nieuwe release van Goddaer. Met 'Paramount', dat in maart 2015 verschijnt, presenteert hij zijn grote en kleine hits in een symfonisch jasje, met dank aan het Nationaal Orkest van België. Nog straffer is de beperkte release op Blu-ray audio met Auro 3D, zodat audiofielen de muziek in 9.1 surround kunnen beluisteren. Een primeur voor België, en voor de popmuziek tout court. Dat de muziek ook enkele keren live zal worden opgevoerd, doet een muzikant als Goddaer natuurlijk eveneens jubelen.
Piet Goddaer: "'Highest in importance, highest in impact'. Dat is wat het project voor mij betekent, op verschillende niveaus. Uiteraard op het niveau van performance, met een 90-koppig orkest op een podium. Met een topdirigent (de Zwitserse Stefan Blunier, red.) is dat een supreme experience. Het orkest is nog steeds het meest volmaakte, krachtige en dynamische instrument dat er bestaat. Heel belangrijk is de samenwerking met getalenteerde mensen, waarbij respect en vertrouwen primeren om tot een bijzonder resultaat te komen. Daarom is de ondertitel van de plaat ook: 'Respect each individual. Harmony is paramount.' De opname moet vertalen hoe bijzonder zoiets klinkt, en de technologie laat het toe. Mixer Darcy Proper had me vijf jaar geleden al laten horen wat 5.1 surround kon betekenen voor een opname, en nu zijn we een stap verder gegaan op aangeven van Ronald Prent (de grote man van 'Wisseloord Studios' in Nederland, red.)."
Piet Goddaer: "'Highest in importance, highest in impact'. Dat is wat het project voor mij betekent, op verschillende niveaus. Uiteraard op het niveau van performance, met een 90-koppig orkest op een podium. Met een topdirigent (de Zwitserse Stefan Blunier, red.) is dat een supreme experience. Het orkest is nog steeds het meest volmaakte, krachtige en dynamische instrument dat er bestaat. Heel belangrijk is de samenwerking met getalenteerde mensen, waarbij respect en vertrouwen primeren om tot een bijzonder resultaat te komen. Daarom is de ondertitel van de plaat ook: 'Respect each individual. Harmony is paramount.' De opname moet vertalen hoe bijzonder zoiets klinkt, en de technologie laat het toe. Mixer Darcy Proper had me vijf jaar geleden al laten horen wat 5.1 surround kon betekenen voor een opname, en nu zijn we een stap verder gegaan op aangeven van Ronald Prent (de grote man van 'Wisseloord Studios' in Nederland, red.)."
Karsten Biesemans (Sony): "We hebben als muzieklabel een geschiedenis met Piet Goddaer en Ozark Henry. We zijn dan ook blij dat hij terug bij ons gekomen is, en niet zomaar met een project. Sony viel stijl achterover van de ambitie. Ik heb de eer gehad om bij de opnames aanwezig te zijn, en ik was toen al serieus onder de indruk. Wij zijn echt fier dat we 'Paramount' mogen uitbrengen. De 9.1 surround van Wisseloord is heel indrukwekkend. Concreet verschijnt eerst de single 'We Can Be Heroes', alsook de videoclip van Dimitri Zeebroeck, op 16 januari 2015. Dat is de start van het project. Het eerste concert vindt plaats op 5 maart in Bozar en in die week komt ook het album uit. Het album zelf willen we op een hele mooie manier uitbrengen en daarvoor werken we nauw samen met Piet en zijn entourage. Je hebt een digitale release, maar ook enkele indrukwekkende fysieke uitgaven: de gewone cd, een dubbele vinyl inclusief de cd en als neusje van de zalm de Blu-ray met de 5.1 en 9.1 surround mixen. Surroundgeluid van deze kwaliteit heeft echt een Blu-ray-schijfje nodig, dus het zou zonde geweest zijn om daar niets mee te doen. De volledige 3D-audio-ervaring kan zo in de huiskamer komen."
Piet: "Ronald had een geheel eigen visie op het project."
Ronald Prent: "Een jaar geleden kwam Piet bij ons in de studio en begon hij te vertellen over zijn nieuwe concept. Ik ben al heel lang grote fan van zijn songs, en van zijn manier van muziek maken. Toen het idee kwam om zijn muziek te laten begeleiden door een symfonisch orkest, dacht ik: "Wat een kans!" Deze mooie muziek moet zeker nog een tweede leven krijgen. Ik wilde daarom ook de meest moderne productietechnieken bovenhalen, en dat is vandaag het 9.1-formaat. Maar waar ga je het dan opnemen? Wel, hier in Brussel - waar we nu zitten - was een prachtige repetitiezaal. Op vijf minuten was het beklonken. Tegen ieders verwachting in. Maar je hoort het orkest spelen, en je hoort de enorme energie, en dan weet je dat het goed zit. Vervolgens heb ik drie benaderingswijzen voor het orkest gekozen, voor de opnametechnieken: een popgeoriënteerde (op iedere lessenaar een microfoon), een klassieke (met steunmicrofoons) en een moderne klassieke (met 'Hamasaki-square', een vierkant met vier microfoons). De hoogte van de microfoons is precies uitgemeten. Zo krijgen we een heel directe balans van het orkest. Tijdens het mixen hebben we de drie formaten heel bewust, eh, gemixt. |
Dit is het eerste popalbum in 9.1 surround, met immersive audio, dat commercieel op de markt komt! Je bent echt bij de opnames, met de popaccenten, het karakter van de songs én Piets stem. De stem blijft staan tegen het geweld van het orkest."
Piet: "Ik vind het bijzonder dat we het kunnen doen. De technologie bestaat tenslotte. We vinden het vanzelfsprekend om betere beeldkwaliteit na te streven, maar bij klank doen we dat om een of andere reden niet."
Darcy Proper: "What I find really special about this project, is that it's a bit like being in the middle of the orchestra. It's a very non-traditional arrangement of the orchestra around the listener. You don't get a perfect picture like this otherwise. You hear a trombone blasting in your ear, or cymbals crashing behind your head. The immersive picture in 9.1 is far better than sitting in the orchestra itself, because it has been artificially balanced. You get the power, you get the image, but without the imbalances you might experience."
Piet: "Ik vind het bijzonder dat we het kunnen doen. De technologie bestaat tenslotte. We vinden het vanzelfsprekend om betere beeldkwaliteit na te streven, maar bij klank doen we dat om een of andere reden niet."
Darcy Proper: "What I find really special about this project, is that it's a bit like being in the middle of the orchestra. It's a very non-traditional arrangement of the orchestra around the listener. You don't get a perfect picture like this otherwise. You hear a trombone blasting in your ear, or cymbals crashing behind your head. The immersive picture in 9.1 is far better than sitting in the orchestra itself, because it has been artificially balanced. You get the power, you get the image, but without the imbalances you might experience."
De aanwezige pers mocht 'This Is All I Have', 'We Can Be Heroes', 'Grace', 'Love Is Free To Interfere' en 'Godspeed' al beluisteren. Toepasselijke adjectieven zijn vol, rijk en majestueus. Tijdens de luistersessie knikt Piet Goddaer tevreden mee, al laat hij zich niet op lipzingen betrappen. Het project klinkt zeer veelbelovend.
De Blu-ray audio van 'Paramount' verschijnt in een zeer gelimiteerde oplage van 250 exemplaren. Dat wist Karsten Biesemans ons te vertellen. Snel bestellen is dus de boodschap. Een gegarandeerd collector's item. Tekst en foto's: Julian De Backer © |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024