Blinkend als een kapoen, mogen wij weer zes mooie namen aankondigen voor de affiche van Blues Peer 2025, tijdens het pinksterweekend van 6, 7 & 8 juni! Lee Fields (USA): vleesgeworden soul brother, livin’ the blues for over 60 years! Komt met zijn full band de tent in de fik steken op zaterdag 7 juni. Novastar (BE): mega tijdloos talent Joost Zwegers komt uit de buurt. Hij kent de Abbey Road Studios van binnenuit, net als zijn idolen van The Beatles. Veel mooier wordt het niet. Equal Idiots (BE): stevig duo uit de Noorderkempen, met een rauwe rand, rechttoe rechtaan. Energie op het podium en opzwepende gitaren en drums gegarandeerd! Solomon Hicks (USA): de fakkeldrager van een toekomstige generatie bluesmuzikanten! Drie jaar geleden dé ontdekking van ons festival; terug op algemeen verzoek. Delta Generators (USA): Brian Templeton is back in town, baby! Klasseband uit Boston, met scheurende gitaren én mondharmonica’s, met toch wel een zeer ‘Southern’ toets. Nat Myers (USA): met zijn hoofd in de wolken, spelend met de Engelse taal: Nat Myers is een altijd reizende zoeker. Kwetsbaar legt hij zijn Koreaans-Amerikaans roots en ziel bloot voor u. INFO & TICKETS:
https://bluesfestival.be/ Blinkend als een kapoen, mogen wij weer zes mooie namen aankondigen voor de affiche van Blues Peer 2025, tijdens het pinksterweekend van 6, 7 & 8 juni! Lee Fields (USA): vleesgeworden soul brother, livin’ the blues for over 60 years! Komt met zijn full band de tent in de fik steken op zaterdag 7 juni. Novastar (BE): mega tijdloos talent Joost Zwegers komt uit de buurt. Hij kent de Abbey Road Studios van binnenuit, net als zijn idolen van The Beatles. Veel mooier wordt het niet. Equal Idiots (BE): stevig duo uit de Noorderkempen, met een rauwe rand, rechttoe rechtaan. Energie op het podium en opzwepende gitaren en drums gegarandeerd! Solomon Hicks (USA): de fakkeldrager van een toekomstige generatie bluesmuzikanten! Drie jaar geleden dé ontdekking van ons festival; terug op algemeen verzoek. Delta Generators (USA): Brian Templeton is back in town, baby! Klasseband uit Boston, met scheurende gitaren én mondharmonica’s, met toch wel een zeer ‘Southern’ toets. Nat Myers (USA): met zijn hoofd in de wolken, spelend met de Engelse taal: Nat Myers is een altijd reizende zoeker. Kwetsbaar legt hij zijn Koreaans-Amerikaans roots en ziel bloot voor u. INFO & TICKETS:
https://bluesfestival.be/ Op de openingsdag van de Week van de Belgische Muziek worden in de AB Club de Flanders Folk Awards 2025 uitgereikt. Deze prijzen bekronen al voor de vijfde keer de kracht en diversiteit van de Vlaamse folkscene en versterken de internationale uitstraling van het genre. De prestigieuze Lifetime Achievement Award wordt dit jaar uitgereikt aan Herman Dewit, die al meer dan 55 jaar actief is als muzikant en een drijvende kracht vormt achter folkeducatie en diverse initiatieven binnen het genre.
Herman Dewit (78) is een iconische figuur in de Vlaamse volksmuziek, bekend van bands zoals ’t Kliekske, Trommelfluit en Rosita & Herman. Samen met zijn vrouw, Rosita Tahon, heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan het op de kaart zetten van het folkgenre in Vlaanderen. Meer dan veertig jaar geleden richtten zij de eerste stages op voor traditionele muziek, in een tijd waarin het bijna onmogelijk was om instrumenten zoals doedelzak, draailier en hommel te leren bespelen. Deze stages zijn sindsdien uitgegroeid tot een jaarlijks evenement met meer dan 500 deelnemers, dat nog steeds verder bloeit en inspireert. Zijn grootste verdienste is dat hij heeft bijgedragen aan de erkenning van folk als een volwaardige studierichting in het deeltijds kunstonderwijs (DKO). Later heeft het genre ook zijn intrede gedaan in het hoger onderwijs, bij LUCA School of Arts - Lemmens in Leuven. Dit heeft al een nieuwe generatie van uitzonderlijk getalenteerde muzikanten voortgebracht, die nu een belangrijke rol spelen in de Vlaamse folkscene. Daarnaast is Herman een gepassioneerd instrumentenbouwer, verzamelaar van volksliederen, auteur van boeken rond de bouw van (recyclage)instrumenten en mede-oprichter van Muziekmozaïek en folkfestival Gooikoorts, voorheen Feestival. Zijn invloed reikt verder dan muziek: als aquarellist, radiomaker en cultureel ambassadeur van het Pajottenland heeft Herman een blijvende impact. Het Flanders Folk Network — een samenwerkingsverband tussen Festival Dranouter, Merodefestival, Muziekclub 't Ey, Muziekcentrum Dranouter, Muziekmozaïek en VI.BE — neemt de uitreiking van de award voor zijn rekening. Voor het netwerk was het een vanzelfsprekende keuze om Herman Dewit te eren met een award als erkenning voor zijn indrukwekkende en invloedrijke carrière. "Herman Dewit is een icoon van de Vlaamse volksmuziek. Hij bracht niet alleen traditionele muziek tot leven, maar inspireerde een beweging die het folkgenre in Vlaanderen verankerde. Zijn passie voor muziek, instrumentenbouw en kunst maakt hem een unieke kracht in de culturele wereld." Over de Flanders Folk Awards De Lifetime Achievement Award wordt officieel uitgereikt tijdens een live show op maandag 27 januari 2025. De presentatie is in handen van Michaël Robberechts (VRT, Radio 1) en Sien Wynants (Radio Willy). Naast deze prestigieuze carrièreprijs worden awards toegekend in drie andere categorieën, waarvoor telkens drie bands genomineerd zijn:
De Flanders Folk Awards vieren zowel opkomende talenten als gevestigde artiesten. De vakjury, samengesteld uit muziekprofessionals, selecteert de winnaars. Naast de prijsuitreikingen door Sabam for Culture, PlayRight+ en Lotto, kunnen gasten genieten van energieke optredens van Snaarmaarwaar, BLIET en Bamako Express. Het evenement vormt een tandem met de Belgian Worldwide Music Night, die de volgende dag plaatsvindt in de AB Club en waar de worldwide scene in the picture wordt gezet met awards en showcases. Forty Below Records is excited to share the news of signing the iconic blues artist Charlie Musselwhite. On January 10th, Charlie will released "Storm Warning," the lead single from his highly anticipated album set to debut this Spring. Charlie Musselwhite stands as an American icon whose rich story weaves through the Delta, Chicago Blues, and Memphis Soul traditions. For nearly six decades, he has traveled the highways of these musical landscapes, captivating audiences across the globe. A prolific songwriter, Charlie crafts compelling, organic narratives imbued with profound emotional depth at their core. Among his generation’s harmonica players, Musselwhite is uniquely qualified to inherit the legacy of the greats who came before him. His music embodies the raw, brooding essence of Mississippi mud while soaring with the uplifting clarity of California’s blue skies. In a world where the term “legendary” is often overused, Charlie is the real deal—a blues harp player, singer, songwriter, and guitarist who has truly earned his place as a master of classic American vernacular music. The upcoming project was recorded at Kid Andersen’s Greaseland Studio in San Jose, California, marking the first time Charlie has recorded with his long-time touring band. The lineup includes guitarist Matt Stubbs (of GA-20), drummer June Core (known for his work with Robert Lockwood Jr.), bassist Randy Burmudes (James Cotton), and Kid Andersen, who has been a recurring collaborator. The chemistry within the band is evident from the first note. “We finished a gig at The Iridium in New York City and flew straight to California to record,” Charlie recalls, his excitement evident. The lead single, “Storm Warning,” is a testament to Charlie’s creativity and vision. Reflecting on its origins, Musselwhite shares, “The beat came from an old Gospel tune, and it kept circling in my mind until I found the melody and lyrics that brought it to life.” The track is a powerhouse of hypnotic grooves, soulful vocals, and ferocious harmonica riffs, capturing the essence of a blues master at his finest. Website: charliemusselwhite.com Robert Jon & The Wreck Release Brand New Music “Ashes In The Snow,” A Stirring Anthem of Love, Resilience, and Hope First Single From Upcoming New Album Produced by 9x Grammy winner Dave Cobb Southern California rockers Robert Jon & The Wreck have unveiled their latest single, “Ashes in the Snow,” now available on all major digital platforms. Produced by the legendary Dave Cobb (Chris Stapleton, Brandi Carlile, Sturgill Simpson, Jason Isbell) and written in collaboration with the renowned H. Jack Williams, the track is a poignant ode to the fragility of relationships and the enduring power of love. “The simple message from ‘Ashes in the Snow’ is about keeping a relationship together and not letting it crumble or turn to ash, knowing that love is the most important thing,” explains frontman Robert Jon Burrison. “Ashes in the Snow” marks the beginning of an exciting chapter for Robert Jon & The Wreck, teasing a slate of fresh material from their upcoming new album in 2025. Recorded in Savannah, GA at Cobb’s studio, the song marries heartfelt lyrics with a classic rock sensibility, drawing inspiration from the band’s favorite ‘70s rock influences. Featuring melodic slide guitars, three-part harmony vocals, and lush keyboard layers, the single delivers an emotional depth that complements its epic, groove-driven arrangement while offering a glimpse into the creative direction the band is exploring, setting the stage for what promises to be an unforgettable year. Guitarist Henry James adds, “We wrote this in the fall of 2023 during a jam session with H. Jack Williams, taking an idea he had, and building off of it. It was one of the first songs we put together for our sessions with producer Dave Cobb. When we started recording, Dave suggested adjustments to the arrangement, lending a feeling of spontaneity to the track. Dave even played rhythm guitar, which is prominently featured. The result is something fresh and exciting that we’re incredibly proud of.” The release of “Ashes in the Snow” follows a landmark year for Robert Jon & The Wreck, which included a successful European tour, the release of the Red Moon Rising Deluxe Edition, and standout performances that solidified their reputation as one of the most dynamic live acts in modern rock. With the addition of new songs like “Boss Man” and “Life Between The Lines,” the deluxe album has garnered critical acclaim for its rich storytelling and electrifying musicianship. Robert Jon & The Wreck - 2025 E.U. Spring Tour Dates
April 15 – Hengelo, NL – Metropool April 16 – Verviers, BE – Spirit of 66 April 17 – Lössnitz, DE – Zur Linde April 18 – Seewen, CH – Gaswerk Eventbar April 19 – Lyss, CH – Kufa April 20 – Nürnberg, DE – Hirsch April 26 – Edinburgh, UK – Liquid Room April 27 – Holmfirth, UK – Picturedome April 29 – Hull, UK – Welly Club April 30 – Norwich, UK – Epic Studios May 1 – Folkestone, UK – The Quarterhouse May 2 – Venlo, NL – Grenswerk May 3 – Groningen, NL – Groningen Rhythm & Blues Nights Festival May 6 – Birmingham, UK – O2 Academy 2 May 7 – Gloucester, UK – Guildhall May 8 – Chester, UK – Live Rooms May 10 – Portsmouth, UK – Guildhall Robert Jon & The Wreck Website | Facebook | Spotify | Instagram | Twitter | YouTube Thorbjørn Risager & The Black Tornado Climb A Mountain on the last single before their 9th studio album. The award-winning roots-rock octet Thorbjørn Risager & The Black Tornado are back with their new single 'Climbed A Mountain.' The song combines energetic rock riffs, funky brass instruments and Thorbjørn Risager's characteristic vocals. At the same time, it gives a final taste of the powerful expression that will characterize the upcoming album 'House of Sticks', which will be released on 31 January via Provogue / Mascot Label Group. An energetic journey through life's struggles with a captivating rock riff, small funky brass instruments and Thorbjørn Risager's characteristic, 'smoky' vocals, 'Climbed A Mountain' provides a powerful insight into the challenges we all face as humans. You can watch the video for “Climbed A Mountain” here: Thorbjørn himself describes the song as follows: “The song revolves around themes such as the difficult circumstances of being human. It is about common feelings that we all know – melancholy, sadness or anxiety. Life is a struggle. We all have to climb a mountain, but hopefully we will also be allowed to enjoy the view once in a while.” A unique blues-rock universe Thorbjørn Risager & The Black Tornado are known for uniting the soul of the blues with the energy of rock and the rhythm of funk. 'Climbed A Mountain' builds on the band's ability to deliver music that both makes the floor shake and touches listeners with its deep, existential themes. The song is the final foretaste of the album ‘House of Sticks’, which has already created expectations with the singles ‘ Long Time Ago’, ‘Already Gone’ and ‘Inner Light’. The album was recorded at Medley Studios and MillFactory NuVenue Studios in Copenhagen with Thorbjørn Risager, bassist Søren Bøjgaard and guitarist Joachim Svensmark as producers. An unforgettable live experience Over the past two decades, Thorbjørn Risager & The Black Tornado have played their way through more than 20 countries and countless stages – from intimate jazz clubs to large festivals. Along the way, they have won four Danish Music Awards, ‘Best Band’ at the European Blues Awards and the prestigious German Preis der Deutschen Schallplattenkritik Jahrespreis. The band’s explosive live shows and Thorbjørn Risager’s signature vocals have made them one of Scandinavia’s most prominent roots rock bands. Listen to ‘Climbed A Mountain’ from January 10th and experience the band’s musical journey live in 2025 when they embark on a European tour. Musicians: Thorbjørn Risager – Vocal, Electric Guitar, Acoustic Guitar Emil Balsgaard – Piano, Organ, Wurlitzer, Mellotron, Clavinet Joachim Svensmark – Electric Guitar, Acoustic Guitar, Keyboards, Viola, Background Vocals, Mellotron, Drum Programming Kasper Wagner – Alto Sax, Baritone Sax, Flute Hans Nybo – Tenor Sax Peter W Kehl – Trumpet, Fluegelhorn, Sousaphone, Trombone Søren Bøjgaard – Bass, Acoustic Guitar, Synthesizer, Bass Synthesizer, Electric Guitar, Piano Martin Seidelin – Drums, Percussion
Over een kleine vier maanden, 2 & 3 mei, is het weer tijd voor ons jaarlijkse bluesfeest in Ospel. Daarom hoog tijd om de volgende acht namen aan te kondigen voor Moulin Blues 2025
Since the release of his 2017 debut ‘Originals’, award-winning French pianist and composer Etienne Manchon has proved himself to be a boundary pushing young voice in contemporary jazz. Teaming up two of the finest instrumentalists on the Paris scene, Clement Daldosso and Théo Moutou, their third studio album ‘Weird Life’ is set to release on January 24th. Held together by musical bonds that have developed over a decade, Manchon and Moutou have been playing together in a variety of projects from classical to metal since their University days in Toulouse. Forming a trio with Daldosso in 2016 for a one-off project with the Centre de Montagne de Germ, the natural chemistry that emerged motivated the companions to make it a long lasting endeavor. The trio has gone on to tour extensively around France, performing at many of the country’s leading venues and festivals including Occijazz, Opus Pocus, and perhaps most notably supporting Erik Truffaz at Jazz Sur Son 31 in front of 1500 engaged audience members. With two EP’s and two albums under their belts since 2018, ‘Weird Life’ serves as the band’s ode to all the oddities of a musician’s life on the road; deeply exhilarating, rewarding, and full of unexpected sources of joy and adventure. Delving deeper into the progressive jazz sound they’ve come to be known for, their music takes as much inspiration from the quintessential jazz sounds of Bill Evans and Émile Parisien as it does the alternative folk of Alice Phoebe Lou and the dreamy electronics of François de Roubaix. Communicating Manchon’s eclectic compositional ideas across a wide spectrum of keyboard instrument timbres, each piece is framed by its own soundworld made up of sparkling grand piano, searing lead synths, acoustic pianos drenched in reverse delay, Fender Rhodes, and lush pads. Drawing from the energy of drum’n’bass, the enchanting harmony of European folk-jazz, the heaviness of prog-rock, and the stark acoustic beauty of Scandinavian jazz to name but a few colors of the trio’s ever-evolving stylistic palette, Weird Life is united and grounded by the live, interactive sound of three instrumentalists engaged in musical conversations with an unfettered dedication to their individuality and collective voice. Etienne Manchon | Piano, Synths Clément Daldosso | Double Bass Théo Moutou | Drums Track Listing
Regard Noir Askja C’est bientôt mon anniversaire Road trip Daldosse donne des ailes Seshipo Patou Annexe 9 et demi Early Flight Big Up Catherine Iris All compositions by Etienne Manchon, except Iris, by Wayne Shorter Website: etiennemanchon.fr STEVEN WILSON ‘THE OVERVIEW’ HET GEDURFDE NIEUWE ALBUM UITGEBRACHT OP 14 MAART 2025 BIJ FICTION RECORDS Cultmuzikant, songwriter en producer Steven Wilson kondigt vandaag zijn achtste plaat The Overview aan. Het album verschijnt op 14 maart 2025 bij Fiction Records.
Het tweeënveertig minuten durende album is Wilsons meest gedurfde werk tot nu toe - dat zegt veel, want zijn hele oeuvre is vernieuwend. The Overview bestaat uit amper twee nummers: Objects Outlive Us en The Overview, elk geïnspireerd op het 'overzichtseffect' dat astronauten ervaren als ze vanuit de ruimte terugkijken op de aarde. Met een speelduur van respectievelijk 23:17 en 18:27 zijn het ideale singles voor de radio. Met The Overview keert Steven Wilson terug naar de expansieve, progressieve muziek, een genre dat hij hielp herdefiniëren en herpopulariseren met zijn solowerk en de releases van zijn band Porcupine Tree. De twee ambitieuze tracks bestaan elk uit verschillende muzikale secties die van het ene naar het andere overgaan en zich afspelen als unieke en aaneengesloten stukken. Wilsons 21e-eeuwse progressieve muziek vernieuwt het palet van de 'klassieke' progressieve muziek, door er van alles in te verwerken; van glinsterende elektronica tot post-rock en nog veel meer. Wilson zegt zelf het volgende over The Overview: “It is a 42-minute long journey based on the reported “overview effect”, whereby astronauts seeing the Earth from space undergo a transformative cognitive shift, most often experiencing an overwhelming appreciation and perception of beauty, and an increased sense of connection to other people and the Earth as a whole. However, not all experiences are positive; some see the Earth truly for what it is, insignificant and lost in the vastness of space, and the human race as a troubled species. As a reflection of that, the album presents images and stories of life on Earth, both good and bad.” Wilson kreeg voor het album hulp van zijn vaste compagnons Craig Blundell (drum), Adam Holzman (toetsen) en Randy McStine (gitaren). Andy Partridge (XTC) zorgde mee voor de teksten. The Overview heeft resoluut een eigen geluid en haalt stukken uit verschillende periodes van Wilsons dertigjarige carrière. Er zijn knipogen naar klassieke platen van Porcupine Tree, maar ook naar de verhaallijn van het album The Raven That Refused To Sing, de vooruitstrevende elektronica van The Future Bites en de ruimtelijke referenties uit zijn vorige plaat The Harmony Codex. Audiofielen gaan blij worden van deze plaat; er zullen digitale en fysieke Atmos-versies beschikbaar zijn en speciale versies van de vinyl, gemasterd op halve snelheid in Abbey Road door Miles Showell. Steven Wilson speelt op woensdag 7 mei in Koninklijk Circus. De show is uitverkocht. Bluesland Theme Park is a vibrant blues album that takes listeners on a thrilling musical journey inspired by two amusement park rides: the electrifying highs of HeavyDrunk’s big-band energy and the raw, primal slide guitar mastery of Watermelon Slim. Watermelon Slim, born William P. Homans III, is a decorated blues artist whose razor-sharp slide guitar (played with a spark plug socket), soulful harmonica, and impassioned vocals channel his life’s intensity. His nickname harks back to his days as a watermelon farmhand. HeavyDrunk, led by Rob Robinson, is a nine-piece powerhouse blending blues and soul, fronted by Robinson’s gritty vocals and stellar songwriting. The band’s name comes from a quip by blues legend Clarence “Gatemouth” Brown, describing Stevie Ray Vaughan as “a heavy drunk!” With 14 albums to his name, Slim joins forces with Robinson, who has released 11 records, including four with HeavyDrunk. Their collaboration began serendipitously in Clarksdale, Mississippi, when Robinson was captivated by Slim’s performance of “Little Bighorn.” Learning the song had never been recorded, Robinson booked a studio session, igniting a creative partnership that led to this album and a 2024 European tour. The album kicks off with the horn-driven, raucous title track, “Bluesland Theme Park,” an invitation to a whimsical, dark carnival: “Sneak down the alley with junky in the dark / At the Bluesland theme park.” “New Wine” delivers a funky groove and spiritual resonance, buoyed by Etta Britt’s iconic voice: “In the winners’ circle, pointing up to God / On the mountain top, pointing up to heaven.” Slim’s philosophical lament, “Little Bighorn,” reflects on life’s impermanence: “Well I’ve had some bottles / And I’ve had some women / But the bottles get empty / And the women drift away.” A gospel-tinged “Church Bells (Little Zion)” conjures images of Delta reverence: “Church bells ringing in the delta / Guiding lost souls through the night.” Robinson’s collaboration with the late Tony Joe White on “Watermelon Girl” offers a playful ode to life’s sweetness: “Watermelon girls make the world go round.” Slim returns with “Road Food & Cheap Motels,” a raw, humorous take on the traveling musician’s life: “I know them beds and I know them smells / Rolling down this highway while my song still sells.” The tender ballad “You Make Me Want To” explores forbidden longing: “You make me want to up and run astray / And leave the only one that was ever truly mine.” In “Better Worser Too,” cryptic lyrics unfold over a haunting groove: “Voodoo woman and the preacher looked in his bible / Washed their hands in holy water / For better worser too.” The album’s latter half showcases Slim’s stark, acoustic take on “Little Bighorn,” followed by the chant-like “Australia,” where his harmonica mournfully underscores the harsh realities of the outback: “Now underneath the southern cross / Every man is his own boss / But you better take some water on the outback.” The finale, “Fresh,” bursts with Motown-style joy, inviting listeners to hit the dance floor: “Hold steady baby, I’m focused and ready / Gonna lift you up and celebrate you.” Bluesland Theme Park is a genre-defying rollercoaster of blues, soul, and creative storytelling, blending Robinson’s big-band ingenuity with Slim’s razor-edged authenticity. Buckle up and enjoy the ride through this musical carnival! Tracks: 01. Bluesland Theme Park – Rob Robinson 02. New Wine – Rob Robinson 03. Little Bighorn (feat. Watermelon Slim) – William B. Homans 04. Church Bells (Little Zion) – Rob Robinson & Eddie Wilson 05. Watermelon Girl – Rob Robinson & Tony Joe White (R.I.P.) 06. Road Food & Cheap Motels (feat. Watermelon Slim) – William B. Homans 07. You Make Me Want To – Rob Robinson 08. Better Worser Too – Rob Robinson 09. Little Bighorn Acoustic (feat. Watermelon Slim) – William B. Homans 10. Australia (feat. Watermelon Slim) – William B. Homans 11. Fresh – Rob Robinson Website: heavydrunk.com watermelonslim.com |
A WOODLAND HILLCREST PROMOTION PRODUCTION I KEYS AND CHORDS 2001 - 2024