cd reviews
De progressieve metal band Votum combineert een donkere en levendige sfeer met heavy metal elementen, waardoor zowel de kracht en de sfeer van invloed is op hun spel en de nummers op zich. Votum is bekend met muzikale diversiteit waarin ze de subtiele filmische kwetsbaarheid en moderne elektronica, krachtige gitaren, evenals akoestische ballads, weten te combineren om een frisse en unieke mix van progressieve rock en metal te maken. Eerder bracht de band al ‘Time Must Have A Stop’ (2008) - ‘Metafiction’ (2009) en ‘Harvest Moon’ (2013) uit. ‘Ktonik’ is het vierde album en vormt een ongeëvenaarde mix van emoties en kracht die de intrigerende stijl van de band maakt. Met honderden optredens - inclusief shows met bands als Opeth, Anathema, Pain of Salvation, Katatonia, Korn en hun Europese tour met Riverside kan Votum gezien worden als één van de meest invloedrijke artiesten en mede pioniers van de New Wave of Polish Prog. Ik moet toegeven dat ik beschaamd ben dat ik deze band niet eerder opmerkte want hun muziek is het meer dan waard. Dit negen nummers tellende schijfje opent redelijk zwaar en net als je de indruk krijgt met metal te doen hebben wijzigt de sfeer en krijg je een dromerig stukje muziek met heldere vocalen die je doen wegdromen. Ook dat duurt niet lang want al snel keert het tij terug en worden we getrakteerd op alweer een zware passage. De verschillende gevoelspassages wisselen elkaar in snel tempo af en houden je attent op wat er muzikaal allemaal te gebeuren staat. ‘Satellite’ geeft meteen de toon aan voor wat je van dit album kan verwachten. Ook in het volgende ‘Greed’ zit dezelfde sfeer en de invloeden beginnen me duidelijk te worden. Ze luisteren zeker naar hun landgenoten Riverside maar ook invloeden van Opeth, Katatonia en Anathema zijn duidelijk op te merken. Met nummers als ‘Spirals’ toont Votum de vaardigheid van progressief vakmanschap, de opbouwende sci-fi sound in het begin dat overgaat in een aantal stevige riffs om toch gedurende het ganse nummer de kernwaarde en sfeer te behouden. Voor ‘Blackened Tree’, is het dan weer de spookachtige piano intro en de luchtige akkoorden die het cinescopisch effect als een visioen in je hersenschors graveren. ‘Simulacra’ daarentegen is dan weer een stevig nummer dat er goed op los beukt en even moet ik denken aan het laatste album Nine van Circus Maximus. Het ballade gevoel krijg je dan weer met ‘Prometheus’ dat op zich rustiger klinkt maar al even sterk is van opbouw. Dit is sterk en diepgaand vakmanschap van hoog niveau. De doordachte composities nemen je mee op een zoektocht met onverwachte wendingen en prachtige muzikale intermezzo’s die bij vele prog liefhebbers een glimlach op het gelaat tovert. De spacy keyboards, het krachtig gitaarwerk, de ronde en donkere ondertoon en vele wendingen zorgen voor een totaalpakket waarmee je niets tekort komt. Toch is het progressieve muziek die is niet al te ingewikkeld klinkt, zoals soms wel het geval is in dit genre maar het klinkt divers en consistent. ‘Ktonik’ roept vele gedachten en gevoelens op maar verveling is zeker niet één van deze gevoelens. ‘Ktonik’ werd opgenomen in de Hertz Studio, Prusiewicz Sound Studio, Izabelin Studio – Gemixt door David Castillo (Katatonia, Bloodbath, Opeth) in de Ghost Ward Studio en gemastered door Tony Lindgren (Paradise Lost, Kreator, Leprous) in de Fascination Street Studios. Votum toert doorheen Europa samen met Kingcrow in Februari/Maart! Line up:
Johan Kaethoven (4) Ktonik forms an unparalleled mix of emotions and power, crafting the intriguing style of the band.
0 Opmerkingen
Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
|